אלוף ישראל זיו הוצא מ"הרשימה השחורה"

הממשל האמריקני הכניס את אלוף במיל' זיו לרשימה של סוחרי נשק שליבו את הסכסוך בסודאן, כעת הסנקציות שהוטלו עליו יבוטלו • זיו: "האמת יצאה לאור"

אלוף במיל' ישראל זיו // צילום: מרים אלסטר

ניצחון גדול לאלוף במיל׳ ישראל זיו, לאחר שנה של מאבק: משרד האוצר האמריקני הסיר היום (רביעי) את הסנקציות על אלוף במיל' זיו לאחר, שנטען כי סחר בנשק בדרום סודאן. חקירה של משרד הביטחון ושל האו"ם לא מצאה דבר בטענות. 

משרד האוצר האמריקני הודיע על הסרה מיידית ומלאה של הסנקציות שהוטלו על האלוף במיל' זיו ועל קבוצת גלובל שבבעלותו, בגין טענות לא מוכחות למעורבות בסחר בלתי מורשה בנשק בדרום סודן. 

בתום הליך מנהלי שהתקיים מול מחלקת הנכסים הזרים במשרד האוצר האמריקאי (OFAC), אלוף במיל' זיו וקבוצת גלובל שבבעלותו הוסרו באופן מלא מרשימת ה-SDN ובוטלו הסנקציות שהוטלו עליהם. הסנקציות הוטלו בטענה למעורבותו לכאורה בפעילות מכירה בלתי מורשה בנשק, במסגרת המאבק בין הצדדים בדרום סודן, תחת הכסות של פרויקט חוות חקלאיות שהקים וניהל שם. מקור הטענות הללו והבסיס העובדתי עליו נשענו, למרות בקשות חוזרות ונשנות, מעולם לא הוצגו לזיו, ואף לא לרשויות בישראל.

בעקבות הפרסום, האגף לפיקוח על היצוא הביטחוני במשרד הביטחון אף ביצע תשאול לזיו, ומשלא נמצאו להאשמות כל בסיס לא ננקט שום הליך נוסף נגדו. צוות מומחים מטעם מועצת הביטחון של האו"ם בדק את הטענות ולא מצא שום ממצאים ועדויות לסחר בנשק בדרום סודאן בשנים האחרונות. 

אלוף (במיל') ישראל זיו: "אני שמח מאד שהצדק יצא לאור. לפני כשנה ללא כל התראה מוקדמת ניחתו עלי כרעם ביום בהיר, האשמות שהכתימו את שמי הטוב ופגעו קשות בי ובעסקיי ללא עוול בכפי. הזמן שנדרש לניהול הבירור מול הממשל האמריקני והקשיים הנוספים שהערימו עלי גורמים בארץ בוודאי לא סייע. ואולם, לכל אורך הדרך הייתי משוכנע, מעל לכל ספק, שאין כל בסיס להטלת הסנקציות, שמקורן במידע מוטעה וכי לבסוף הגינותן ואמינותן של הרשויות האמריקאיות יובילו אותן למסקנה הנכונה ולאמת - כפי שאכן קרה בעצם הסרתי מכל רשימה וביטול הסנקציות.

"מעל לכל, אני שמח שכעת אוכל לשקם את הפרויקט החקלאי שעליו עמלנו והקמנו בדרום סודאן. זהו פרויקט המייצר פרנסה ותזונה לאלפי אנשים במדינה מוכת גורל. זהו מיזם ישראלי לתפארת".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר