השחקן משה איבגי הורשע במעשה מגונה

ביהמ"ש זיכה את איבגי מחמת הספק משני אישומים • השחקן הועמד לדין בגין ארבעה מקרים של מעשים מגונים ובשלוש עבירות של הטרדות מיניות בנשים

משה איבגי בבית המשפט, ארכיון, צילום: מישל דוט קום

בית משפט השלום בחיפה הרשיע היום (חמישי) במעשה מגונה את השחקן והבמאי משה איבגי. בנוסף בית המשפט זיכה אותו מחמת הספק משני אישומים אחרים. איבגי, בן 66, הועמד לדין בגין ארבעה מקרים של מעשים מגונים ובשלוש עבירות של הטרדות מיניות בנשים שעמן עבד בעבר.

על פי הכרעת הדין, במהלך הפקת סרט בכיכובו של איבגי, בשנת 2012, ניגש הנאשם אל המתלוננת א', מאחור, הכניס את ידו דרך מחשוף בחלקו האחורי של חולצתה, וליטף את גבה של א', מהשכמות עד עצם הזנב. א' הופתעה ושאלה למעשיו, והנאשם השיב לה כי "הפירצה קוראת לגנב". עוד נקבע בהכרעת הדין כי במהלך אותה שנה, במהלך השתתפות הנאשם בצילומי סדרת הטלוויזיה "הבורר", נצמד הנאשם אל א', חיבק אותה בחוזקה, ובמקביל לחש על אוזנה כי הוא רוצה "לזיין" אותה. בית המשפט אימץ את עדות המתלוננת, קבע כי היא מהימנה – ומצא תמיכה לעדותה בדברים שמסר הנאשם במהלך עימות שנערך בין השניים בתחנת המשטרה וכן בעדותה של עדה נוספת

"עדותו של איבגי פתלתלה ומתחמקת"

באשר לעדותו של הנאשם, נקבע בהכרעת הדין כי מדובר בעדות "פתלתלה ומתחמקת" שאינה ראויה לאמון. נדחתה טענה הנאשם כי האירוע הראשון המתואר באישום הראשון, נעשה בהומור. נדחתה גם טענת הנאשם ולפיה האירוע השני המתואר באישום הראשון, הוא בגדר "ניסיון חיזור לגיטימי". משכך הורשע הנאשם ביחס לשני האירועים המתארים באישום הראשון: בביצוע עבירות של מעשה מגונה, ובתוך כך, זוכה מהעבירה של הטרדה מינית אשר יוחסה לו, אף היא ביחס לאירוע השני באישום הראשון.

בכל הנוגע לאישום השלישי בכתב האישום, גרסתה של ג' נמצאה מהימנה יותר מזו של הנאשם. עם זאת, די בספק שנותר כי להוביל לזיכויו של הנאשם מהמיוחס לו באישום השלישי, מחמת הספק. משכך זוכה הנאשם מעבירה של מעשה מגונה שיוחסה לו באישום זה.

בהתייחס לאישום הרביעי, נקבע שעדותה של ד' מהימנה, על אף מספר קשיים שעלו מעדותה, וכי לעדות זו תמיכה בראיות מהימנות אחרות. עדותו של הנאשם נמצאה בלתי מהימנה, ונדחתה גרסת ההגנה לפיה המשפטים שנאמרו על ידי הנאשם, אינם אלא חזרה של דברים שסיפרה לו ד' במהלך פגישתם. עוד נקבע, כי אמירותיו של הנאשם ל-ד' במהלך המפגש ביניהם, "שמורה לאחרון גסי הרוח ויושבי הקרנות, ולא לאחד מבכירי שחקני הקולנוע והתיאטרון בישראל". בסופו של דבר החליט בית המשפט כי אין לראות בשאלות אלו משום "הטרדה מינית", כמשמעותה בחוק. לפיכך זוכה הנאשם מעבירה של הטרדה מינית שיוחסה לו באישום זה.

עדויות של עשר נשים שונות

כזכור, הפרשה החלה בפברואר 2016, לאחר שעובדת בתאטרון חיפה הגישה התרעה לפני תביעה נגד התאטרון על כך שאיבגי הטריד אותה מינית שנתיים קודם לכן, באירוע שהתרחש בתאטרון. לאחר מכן פורסמו עדויות של עשר נשים שונות.

במרץ באותה שנה נחקר איבגי במשטרה ונשלח למעצר בית. לאחר שנדמה היה כי לא יוגש נגד השחקן הוותיק כתב אישום, הוחלט בסופו של דבר לעשות כן ביוני 2017, בכפוף לשימוע. בנובמבר 2017 נערך לשחקן השימוע. לאחר פיצוץ הפרשה ב-2016, בריאיון לרשת ב' (כאן ב' כיום), טענה המתלוננת שאיבגי נגע בה בניגוד לרצונה והטריד אותה מילולית. "משה איבגי דחק אותי לקיר. הוא התחיל לשלוח אלי ידיים והצלחתי לדחוף אותו ולחמוק מתחת ליד שלו וללכת אחורה. ראיתי המשך התנהגות לא ראויה שלו כלפי נשים אחרות, והבנתי שזה לא בסדר". המתלוננת הוסיפה: "ראיתי אותו ללא שום עכבות נוגע בנשים נוספות".  

לדבריה, היא התלוננה בפני המפיקים, אך אלו הסתפקו בתשובה כי השחקן יתנצל בפניה. "ניסיתי להשמיע את קולי, הלכתי לבכירים על הסט. הייתי בסערת רגשות, בכיתי ואמרתי שאני לא מוכנה לעבוד ככה ושאני רוצה ללכת למשטרה ורוצה להתלונן. הרגיעו אותי ואמרו לי - 'זה בסדר, אנחנו נדבר איתו, זה בסדר. הוא יתנצל והוא לא יתקרב אליך יותר'". המתלוננת הוסיפה: "הוא בא אלי ומלמל איזה סוג של התנצלות, 'סליחה' כזה, 'מה כבר עשיתי, מה את רוצה'". איבגי הכחיש בזמנו את הטענות, ואמר: "מעולם לא פגעתי בשום אישה".

תגובות: "קוראים לשחקנים ולשחקניות לא לפחד ולהתלונן"

מיכאל כרמל, עורך דינו של משה איבגי, נמסר בתגובה: "מדובר בהכרעת דין ארוכה ומנומקת של 191 עמודים. איבגי זוכה משלושה אישומים והורשע באישום שהעובדות בו כמעט ולא היו במחלוקת. צר לי על ההרשעה, ואני אלמד אותה. איערך לטיעון לעונש ולאחר גזר הדין נחליט ביחס להמשך הדרך".

אורי רשטיק, מרכז פעילות שח"ם – ארגון השחקנים בישראל: "זהו יום עצוב מחד בו אדם בעל זכויות רבות בשח"ם ובתרבות הישראלית מורשע בגין עבירות חמורות כאלו, ומאידך יש לראות מעשיו בחומרה הנדרשת ולהוקיע התנהגויות מעין אלו. אנו מחזקים את המתלוננות וקוראים לכל השחקניות והשחקנים לא לפחד ולפנות לגורמים הרלוונטיים".

אורית סוליציאנו, מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, אמרה: "משה איבגי ניצל את מעמדו הרם בתעשיית הבידור הישראלי כדי לכפות מגע חודרני ולהטריד מינית באופן בוטה. אך החלטת בית המשפט לזכותו משניים מהאישומים האחרים, מתעלמת מהשיטתיות שאפיינה את מעשיו ומוצגת באופן ברור בכתב האישום הוגש נגדו. 

"דפוס הפעולה שהוצג בו כלל כפייה של מגע מיני והטרדות מיניות כלפי נשים, לרוב תוך ניצול מעמד ה"טאלנט" שלו בהפקה. הסדרתיות הזאת מאפיינת פוגעים רבים, בעיקר בעלי כוח וסטטוס חברתי גבוה, שנוהגים להסתובב בעולם כאילו היה מגרש המשחקים הפרטי שלהם. לצערנו, מערכת המשפט עדיין מתקשה לתת משקל לקשר שבין האירועים. איבגי זכה ליפול לסטטיסטיקה ולהשתחרר עם הרשעה סמלית, בלי לשלם את מלוא המחיר על כלל מעשיו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר