130 אלף טילים מכוונים לישראל: אילו נשקים יש לחיזבאללה?

חוקרים בארצות הברית בחנו את ארסנל הטילים של ארגון הטרור • מסקאד ועד קורנט, האיומים שעומדים מול צה"ל

צילום: AFP

המתקפה של חיזבאללה בתחילת השבוע שבה והעלתה את האיום מצד ארגון הטרור על ישראל. בכירים בישראל ובעולם נקבו במהלך התקופה האחרונה במספרים שבין 120 ל-130 אלף טילים, שמכוונים כלפינו. אך אילו טילים מאיימים אלינו? 

מחקר שפורסם באתר "The Missile Threat", ששייך למרכז ללימודים אסטרטגים בארה"ב, בחן ללא קשר לעימות הנוכחי, מה הכוח של חיזבאללה מבחינת טילים. "חיזבאללה היא קבוצה מיליטנטית בעלת קשרים הדוקים עם איראן ומשטר אסד. הוא השחקן החמוש ביותר בעולם שאינו מדינה, ותואר כ"מליציה שמאומנת כצבא ומצויידת כמדינה", כתבו החוקרים. 

מחבלי חיזבאללה // צילום: AP

לדבריהם, הארסנל של חיזבאללה מורכב ברובו מטילי ארטילרי קרקעיים קטנים, שמתאפיינים בחוסר דיוק (בין היתר בשל פעולות מוצהרות של מדינת ישראל למניעת העברת נשק מדויק לידיהם. ח"ג). "למרות חוסר הדיוק, המספר העצום שלהם הופך אותם לנשק יעיל". על פי הערכות החוקרים, בהתבסס על מקורות ישראלים פתוחים, חיזבאללה אוחז בכ-130 אלף טילים מסוגים שונים. החוקרים ציינו כי הרשימה של הטילים שאותה הביאו אינה סופית, ומתבססת על מקורות פתוחים בלבד, כך שייתכן שמתחת לפני השטח מסתתרות הפתעות שאינן ידועות לציבור. 

ראשית, לטילים המוכרים. חיזבאללה מחזיקים אלפי טילים מסוג קטיושה בקוטר של 107 ו-122 מ"מ, שמסופקים על ידי איראן. "אחת הבעיות היא שכיפת ברזל עלולה להתקשות עם הקטיושות מכיוון שהם טסים במשך זמן קצר ובמסלול טיסה נמוך", כתבו החוקרים. בנוסף ארגון הטרור מחזיק טילים מסוג פג'אר 1, 2 ו-3, פלאק 1 ו-2, ורקטת שאהין 333 מ"מ שהינה רקטה כבדה שנושאת כמות גדולה של חומר נפץ. בנוסף לחיזבאללה יש טילים מסוג חייבר מייצור סוריה, שמסוגלים להגיע למרחק של כמאה קילומטרים. טילי זלזאל איראנים שנמצאים ברשותה עשוים להגיע למרחק של כ-200 קילומטר, ולשאת מאות קילוגרמי חומר נפץ. "המשקל המשמעותי של הרקטה הופך את הזלזאל לאיום חמור", ציטטו החוקרים גורמים בישראל. 

טיל זלזאל // צילום: רויטרס

גולת הכותרת של הכוח הארטילרי של החיזבאללה הוא טילי סקאד. על פי החוקרים ישנם דיווחם לא מאושרים שמלמדים שסוריה העבירה מספר בלתי ידוע של טילי סקאד בסביבות 2009 לחיזבאללה. עם זאת, מציינים החוקרים, טיל הסקאד אומנם נחשב לאמתני מבחינת מרחק וסדר גודל, אולם הוא טיל מאוד מגושם להובלה ולהסתרה ולהפעלה. לוקח 45 דקות להכין טיל כזה לירי. "הם לא מעניקים לחיזבאללה יתרון רב", כתבו. 

לחיזבאללה יש גם טילים נגד אוניות שמכונים "נור", מייצור איראני. יש להם טווח של 120 ק"מ והם נושאים ראש נפץ במשקל 165 ק"ג. הטיל מופעל על ידי טורבו ויש לו יכולת קפיצה בים. טיל מסוג זה פגע במלחמת לבנון השנייה בספינת הטילים אח"י חנית והרג ארבעה לוחמים. טיל נוסף שחיזבאללה מחזיקה הוא טיל יחונט, שמאיים על קו החוף של ישראל ונחשב לאחד האיומים הגדולים על ישראל אם תהיה מערכה, כך על פי החוקרים. נכון לינואר 2016, יש לחיזבאללה כ-12 טילים מסוג זה, להערכת ארצות הברית. 

ומהים ליבשה. אחד האיומים הגדולים ביותר על ישראל במלחמת לבנון השנייה היו הטילים נגד טנקים. אומנם, מאז שודרגו הטנקים הישראלים עם מערכת מעיל רוח, אולם למרות זאת ישנו איום לא פשוט מצד טילי הנ"ט של חיזבאללה. לצד טילי הסאגר המיושנים מחזיקים בארגון הטרור מאות טילים מסוג מאטיס וקורנט. טילי קורנט מסוגלים להגיע לטווח של כחמישה קילומטרים ולחדור 1,200 מ"מ שריון. כמו כן למערכת יש אפשרות תרמית ללוחמה בלילה ומעקב אחר חתימת חום.

יאיימו על הטנקים? לוחמי צה"ל בגבול לבנון // צילום: אייל מרגולין ג'יני

ולבסוף, טילי נ"מ. לדברי החוקרים, רוב הטילים שמחזיקים בחיזבאללה מציעים שטח הגנה קטן יחסית, אולם מכריחים את המטוסים הישראלים לטוס גבוה יותר, וכך לצמצם את היכולת של צה"ל לפגוע ביעדים קרקעיים. החוקרים מציינים כי בישראל חזרו והדגישו שוב ושוב כי הם חוששים שחיזבאללה קיבל מערכת הגנה אווירית מתוחכמת יותר מסוריה. 

מערכות טילי הנ"מ המתקדמים ביותר של סוריה הינם "17SA-" ו-"SA-22" הרוסיים, שמכונים בנאט"ו גריזלי וגרייהאונד. מדובר בשתי מערכות הגנה אווירית לטווח בינוני וקצר שפותחו בשנות ה-90 על ידי רוסיה. ב-2015 האשים ראש הממשלה נתניהו בפגישה בבניין האו"ם כי איראן העבירה מערכת SA-22 לידי חיזבאללה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר