הותר לפרסום: 15 נערים חשודים בביצוע אונס קבוצתי בבת 11 בעיר בצפון

לאחר שלושה חודשי חקירה הסיר בית משפט השלום באופן חלקי את ההגבלות שהוטלו על הפרשה המזעזעת • על פי החשד המעשים בוצעו בין היתר בדירה נטושה ובגן ציבורי • כל החשודים שנעצרו שוחררו - ללא תנאים מגבילים • מדובר בפעם השנייה שנבדק חשד כי הילדה הותקפה מינית

צילום אילוסטרציה: לירון מולדבן

בית משפט השלום בנצרת התיר היום (שני) לפרסום כי המשטרה חוקרת פרשת אונס חמורה של ילדה בת 11 שבה מעורבים לכאורה 15 נערים בני 13-17 בעיר בצפון. רק בחלוף חודשיים מיום הגשת התלונה על ידי אם הילדה, שמונה נערים נעצרו בחשד לאונס, אחרי ארבעה ימים שוחררו למעצר בית והיום הם משוחררים ללא כל תנאים מגבילים.

גם יתר הנערים נעצרו, אולם שוחררו מייד למעצר בית. על פי החשד הילדה עברה לכאורה גם אונס קבוצתי על ידי כמה נערים יחדיו. המעשים בוצעו לכאורה בגן ציבורי, בדירה נטושה, בחצרות אחוריים של מוסדות חינוך ובמקומות נוספים ברחבי העיר. זוהי לא הפעם הראשונה שהילדה הותקפה מינית לכאורה. כשהייתה בת 5.5 נבדק חשד כי הותקפה מינית על ידי שכן שלה שהיה בן 8 לנגד עיניו של אחיה שנדרש להסתיר בגופו את מעשיו של התוקף. מאז שהתפוצצה הפרשה הנוכחית, שוהה הילדה במוסד מוגן.

בשל מורכבות החקירה והגילים הצעירים כל כך של כל המעורבים, התרצה בית המשפט לבקשת המשטרה והוציא צו איסור פרסום גורף על הפרשה, לרבות עצם קיום החקירה. היום, בתום יותר משלושה חודשים של חקירה, הוסר כאמור הצו חלקית תוך איסור פרסום פרטיהם המזהים של כל המעורבים. הילדה שהפכה לכאורה לקורבן האונס היא תושבת העיר הצפונית, ואחרי שעות הלימודים נהגה לשהות במועדונית של המוסד החינוכי שבו למדה. בצהרון הכירה את מרבית הנערים המעורבים לכאורה בפרשה. 

תחילתה של הפרשה באמצע חודש מאי, כאשר בת שירות לאומי במוסד שמעה שיחה שלפיה הילדה מקיימת יחסי מין עם אחד הנערים. בת השירות הלאומי דיווחה על כך לשירותי הרווחה ואלו העבירו את הדיווח למשטרה. למחרת הגישה אימה של הילדה תלונה למשטרה על היעדרות בתה מביתה.  המשטרה פתחה בחיפושים בהשתתפות אימה ואיתרה את הילדה בשעות הלילה בגן ציבורי בעיר. אחד הילדים ששהו בגן באותה שעה צעק לעבר אימה כי הבת שלה נאנסה. הילדה הכחישה את הדברים בתוקף תוך סערת רגשות שלה ושל אימה. 

בשלב מסוים הצליחה אימה לדובב אותה, עד שהתוודתה כי נאנסה". לטענת הילדה, לאחר שני מקרי האונס שחוותה - בהיותה בת 11 וחמש וחצי - האמינה כי נגזר עליה להיות קורבן אונס, ולכן אף יזמה בעצמה קשר מיני עם עם חלק מהנערים החשודים.

שבעה נערים שוחררו מיידית למעצר בית // צילום: מרקו

בנוסף להקלטה, העבירה האם למשטרה את המכשיר הסלולרי של בתה. לאורך למעלה מ-6,000 דפי מסרונים שהודפסו נחשפה המשטרה לחומרים שלכאורה הקשו על החקירה לפיהם הילדה ניסתה ביוזמתה לפתות חלק מהנערים החשודים. בעקבות התסכול שחשה האם מהטיפול של המשטרה וגורמי הרווחה והחשש הכבד שקינן בה כי התיק ייסגר בלא כלום, שכרה את שירותיה של עו"ד עידית שינו. זו מותחת ביקורת חריפה על הרשויות האמונות על טיפול בפרשה החריגה בחומרתה לכאורה. 

"ברגע הגשת התלונה חוקרת ילדים הייתה אמורה לחקור אותה, אבל היא הגיעה לחקור את הילדה אחרי שבוע שלם, ורק אחרי חודשיים החליטו לעשות לילדה בדיקה רפואית. העניין בבדיקה הרפואית בתיקי אונס הוא מאוד מאוד חשוב כי לרוב מדובר במילה כנגד מילה", אמרה עו"ד עידית שינו אמיתי. "גם המעצרים בוצעו רק חודשיים אחרי שהוגשה תלונה. הנערים החשודים שהיו בגן הציבורי, ראו שהמשטרה לוקחת את הילדה, ראו את סערת הרגשות שלה כשנער ששהה שם טען בפני אימה כי היא נאנסה, היה להם מספיק זמן לתאם ביניהם גרסאות ולראייה החשודים שוחררו לבסוף מהמעצר וכעת כולם משוחררים ללא תנאים".

 

 עו'ד עידית שינו אמיתי // צילום: גיל אליהו - ג'יני

 

שבועות קודם לכן, במהלך חודש אפריל, פנתה האם לשירותי הרווחה וביקשה את עזרתם בטענה שבתה נוהגת להיעדר מהבית וכי היא אינה מצליחה להשתלט עליה. גורמי הרווחה החליטו להעביר את הילדה למוסד של הרווחה לצורך טיפול ושמירה על ביטחונה. אולם בית המשפט פסל זאת וקבע כי שירותי הרווחה יעניקו לילדה ולמשפחתה טיפול בקהילה. 

עם חשיפת התקיפות המיניות הקשות לכאורה, הילדה נשלחה כאמור למוסד מוגן בו היא שוהה עד היום. עם הכיוון המסתמן של התיק החמור, הביע האם את כעסה על כך שעברייני המין לכאורה יתחילו את שנת הלימודים הקרובה כרגיל ואילו היא תיאלץ לעזוב את העיר.

מהמשטרה נמסר בתגובה: "מיד עם קבלת הדיווח נפתחה חקירה ע"י משטרת ישראל בליווי והנחיה של  גורמי הפרקליטות כמקובל. במקביל עודכנו וזומנו גורמי הרווחה המוסמכים ע"פ חוק לחקור במקרים אלו. מטבע הדברים איננו מפרטים אודות חקירות מתנהלות אולם נציין כי מדובר בחקירה רגישה,מורכבת ומסועפת הנמצאת בעיצומה ומטופלת ברגישות המתבקשת לאור החשדות לכאורה וגיל המעורבים. במסגרת החקירה עד כה עוכבו ונחקרו 15 קטינים, שמונה מעורבים נעצרו ובדיון בבימ"ש בבקשה להארכת מעצרם שוחחרו בתנאים מגבילים".

ואסים דאהר, סגן הסניגורית המחוזית מחוז צפון מסרה בתגובה: "הסניגוריה יצגה 6 מהמעורבים בפרשה. מדובר בנערים נורמטיביים ללא עבר פלילי. הנערים מכחישים בתוקף את המיוחס להם. בית המפשט קבע שעדות המתלוננות מעוררת קשיים רבים ולראיה לכך שחרר את הנערים ממעצר ובית המשפט המחוזי אף דחה ערר שהוגש על ידי המשטרה בנוגע לשחרורים"

ממשרד הרווחה נמסר בתגובה: "מדובר במקרה מורכב שמחייב התנהלות רגישה מצד הגורמים המטפלים והחקירתיים. מרגע שנכנסו גורמי הרווחה לתמונה הם פעלו להוציא לפועל את החקירה במידת הרגישות הנדרשת במקרים מעין אלו וזאת בתיאום עם משטרת ישראל. גורמי הרווחה המקומיים והמחוזיים פועלים ללא לאות להגן, לטפל ולשקם את הילדה ואת משפחתה. בשל החיסיון וצנעת הפרט לא ניתן להרחיב מעבר לזה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר