אכיפה ברחובות ת"א | צילום: יהושע יוסף

אכיפת שיא: רוכבי אופניים חשמליים נקנסו ב-11 מיליון שקל

יותר עבירות או יותר אכיפה? נראה שגם וגם • נתוני המשטרה נחשפים: זינוק משמעותי במספר הדו"חות שחולקו לרוכבי האופניים החשמליים ב-2018 • וגם: באיזו עיר יש לכם סיכוי גדול יותר לחטוף דו"ח

32 אלף דו"חות חולקו לרוכבי אופניים, אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים בשנת 2018, מה שהכניס למדינה כמעט 11 מיליון שקלים - כך עולה מנתוני האכיפה של משטרת ישראל.

מהנתונים עולה כי אשתקד חולקו 24,559 דו"חות רק לרוכבי אופניים חשמליים (לעומת 15 אלף ב־2017), מה שהביא לקנסות בסכום של יותר מ־9 מיליון שקלים. לרוכבי אופניים רגילים חולקו 6,785 דו"חות (לעומת 2,300 ב־2017) וסכום הקנסות עומד על יותר ממיליון וחצי שקלים. בגין עבירות על נסיעה בקורקינטים חשמליים ניתנו 660 דו"חות בסכום כולל של 122,450 שקלים (לגבי 154 דו"חות בגין נסיעה על קורקינט חשמלי לא ידוע היקף הקנס).

עוד בנושא:

הממשלה אישרה: תוכנית בטיחות באופניים חשמליים

22 אלף דו"חות לאופניים חשמליים ולקורקינטים בת"א

עלייה משמעותית במספר המאושפזים כתוצאה מתאונות אופניים חשמליים

המדריך המלא לקניית אופניים חשמליים

ומהן העבירות השכיחות ביותר? בכל הנוגע לאופניים חשמליים, העבירה המובילה היא רכיבה על המדרכה, שבגינה קיבלו דו"ח 9,831 רוכבים (קנס של 250 שקלים). בגין רכיבה באופניים חשמליים על מעבר חציה נקנסו 2,178 רוכבים (קנס של 250 שקלים). נתון בולט ומטריד הוא ש־1,888 דו"חות חולקו לבני נוער מתחת לגיל 16 שרכבו על אופניים חשמליים, בעוד הגיל החוקי לרכיבה על כלי זה הוא 16 ומעלה. המשמעות היא שהורים רבים נכנעים ללחצים של בני הנוער וקונים עבורם אופניים חשמליים - צעד מסוכן, שבעבר ראינו שגבה קורבנות צעירים על הכביש. 

נוסף על כך, 930 רוכבי אופניים חשמליים נקנסו בעקבות שימוש בטלפון בזמן רכיבה (1,000 שקלים), 612 רוכבים נקנסו בעקבות נסיעה באור אדום (1,500 שקלים) ו־287 רוכבים נקנסו בעקבות אי־חבישת קסדה, שהחל משנת 2019 היא חובה לכל גיל ובכל דרך.

ומה עם הולכי הרגל?

בה בעת, במשטרה לא ממהרים לאכוף את האיסור החוקי על הולכי רגל ללכת בשבילי אופניים, דבר שמסכן גם אותם וגם את הרוכבים. בעוד הנתונים מראים שרוכבי אופניים שנוסעים על המדרכה מקבלים קנסות, במשטרה לא חילקו אפילו דו"ח אחד בגין הליכה על נתיב אופניים או שביל אופניים, וזאת בטענה כי "לא מדובר בעבירה מסכנת חיים, ולכן אין האכיפה מתמקדת בעבירות מסוג זה".

בין שמדובר בריבוי כלי רכב ממונעים ובין שבאכיפה קפדנית יותר - יש ערים שבהן מקבלים הרבה יותר דו"חות מבערים אחרות: השיאנית כמובן היא תל אביב, שבה חולקו ב־2018 רק לרוכבי אופניים חשמליים 10,202 דו"חות. לשם השוואה, בירושלים - עיר של יותר מ־800 אלף תושבים לעומת כ־450 אלף בתל אביב - חולקו 2,929 דו"חות לרוכבי אופניים חשמליים (עוד נתונים בטבלה). 

באשר ל־660 הדו"חות שניתנו לרוכבי קורקינט חשמלי, על 181 מהדו"חות אין פירוט בנוגע לעיר המגורים, ושאר 479 הדו"חות ניתנו בשתי ערים - תל אביב (452 דו"חות) והרצליה (27 דו"חות). 

לדברי עו"ד רחלי אדרי, מנכ"לית התנועה לחופש המידע: "על המשטרה לפרסם באופן יזום לציבור מידע ונתונים מסוג זה. כבר בשנת 2016 קיבלה ממשלת ישראל החלטה חשובה על פרסום מידע באופן יזום. כפי שאנו רואים במקרה זה, מידע חשוב שבו מחזיקה המשטרה, שעליה לפרסמו באופן יזום, אינו רואה אור והתנועה נדרשת לשוב ולבקש אותו מהמשטרה. בחלוף שלוש שנים מאותה החלטה חשובה, הגיעה העת שהממשלה תקיים את ההחלטות שהיא עצמה מקבלת ותתחיל לפרסם מידע על אכיפה, עבירות וקנסות שנותנת משטרת ישראל".

פ"ת תחנך לרכיבה בטוחה - בסימולטור

הסימולטור שיציל חיים? עיריית פתח תקווה יוצאת בתוכנית למיגור התאונות ולהפחתת הסכנות שבנסיעה על אופניים חשמליים בקרב בני הנוער בעיר באמצעות שיעורי בטיחות בדרכים, שיכללו סימולטור לרוכבים. 

אופניים בתל אביב // צילום: יהושע יוסף

הסימולטור משלב הדרכה תיאורטית והתנסות מעשית באמצעות כלי הדרכה חדשני, ומאפשר ניתוח מקרים ומתן תגובות. המדריכים ילוו את המתאמנים בסימולטור, הפועל בשימוש במשקפי מציאות מדומה (VR) ממוחשבים ויסייע להמחיש מצבים שונים שבהם עשויים הרוכבים להיתקל, כמו התפרצות הולכי רגל ורכיבה במצבים מסוכנים ובתוואי דרך שונים.

"אני רואה חשיבות רבה במאבק בתאונות הדרכים", אמר רמי גרינברג, ראש עיריית פתח תקווה, "אנו משקיעים בתלמידים שלנו, דור העתיד שלנו, כדי שכבר כרוכבי אופניים ילמדו להתמודד טוב יותר עם הסביבה, יהיו נהגים טובים וזהירים יותר בעתיד, והכי חשוב - ישמרו על עצמם מפני הסכנות הרבות שכרוכות ברכיבה".

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...