מהי תקנה 15? כל הפרטים שחייבים לדעת

מהי תקנה 15 לתקנות המוסד לביטוח לאומי, וכיצד הפעלתה הביאה לכך שנהג משאית צעיר יקבל קצבה עד לפרישה בסכום כולל של כ-3.5 מיליון שקלים?

צילום: //

נהג משאית בשנות ה-30 לחייו נפגע בתאונת דרכים אשר הוכרה על ידי המוסד לביטוח הלאומי כתאונת עבודה. ועדה רפואית העמידה את נכותו של הנהג על 61%, אך קבעה באותה הנשימה כי לאור פגיעותיו הוא יכול להמשיך ולעבוד במקצועו.

לאחר מאבק משפטי שנוהל על ידי הנהג, באמצעות משרד עורכי הדין דותן לינדנברג, דרגת הנכות הועלתה ל-71%, והוכר הקשר שבין הפגיעה לבין אי יכולתו של הצעיר להמשיך ולהתפרנס מנהיגה ברכב כבד.

עו”ד לינדנברג

עורך הדין דותן לינדנברג, העוסק מזה כ-21 שנים בייצוג נפגעי עבודה ומתמחה בדיני נזיקין, הציג בשם נהג המשאית חוות דעת של מומחה לרפואה תעסוקתית. בחוות דעת זו נקבע כי לאור הנזקים שנגרמו בתאונת הדרכים, מצבו הרפואי של הנהג יחמיר במידה שישוב לאחוז בהגה. הן בגין הרטט הכרוך בנהיגה על רכב כבד, הן בשל תנודות הראש המאפיינות עבודה מסוג זה, והן בעקבות חשיפה לתנאי אקלים המגבירה את הכאבים מהם הוא סובל.

טיעוניו של עו”ד לינדנברג הביאו את הועדה הרפואית בביטוח הלאומי להפעיל באופן יחסי את תקנה 15 לתקנות המוסד לביטוח לאומי (קביעת דרגת נכות לנפגעי עבודה), התשט”ז -1956. שיעור הנכות הועלה מ-61% ל-71%, ולמהלך הייתה משמעות רבת משקל מבחינתו של נהג המשאית. ז

את מכיוון שכפועל יוצא מהפעלת תקנה 15, הוא צפוי לקבל מהביטוח הלאומי סכום מצטבר של לא פחות מכ-3.5 מיליון שקלים, בקצבה עד גיל פרישה. סיום דרמטי לכל הדעות.

מדובר במהלך משפטי שחשוב להבין את עניינו, שכן הוא מקפל בחובו השלכות על עניינם של נפגעי עבודה רבים בישראל.

מהי תקנה 15?

תקנה 15 הותקנה כהשלמה לאופן שבו נקבעות דרגות נכות בענף ביטוח נפגעי עבודה בביטוח הלאומי. בעוד שקביעת דרגת הנכות נעשית לרוב בהתאם לנכות הפיזית האובייקטיבית, תקנה 15 מבקשת לבחון את ההשפעה של הנכות על נפגע העבודה הספציפי.

למשל, ברור לכל כי פגיעה ברגל עלולה לסיים קריירה עבור רקדנית מקצועית, אך אותה פגיעה ברגל לא תהיה בעלת השפעה כה ניכרת על מתכנת בחברת היי טק. תקנה 15 מאפשרת במקרים אלה לקבוע לרקדנית פיצויים מעבר לבחינה הפיזיולוגית האובייקטיבית, תוך הפניית תשומת הלב מן  הנכות אל הנכה.

כאשר הוועדה הרפואית בביטוח הלאומי שוקלת להפעיל את תקנה 15, עליה להעמיד לנגד עיניה את המקצוע ממנו מתפרנס הנפגע הספציפי, ולבחון האם הוא יהיה מסוגל לשוב לעבודתו.

הוועדה שוקלת גם האם הנכות תגרום לירידה ניכרת ומשמעותית בהכנסותיו של הנפגע, ללא זמן מוגבל, והאם יש בגילו כדי להשפיע על האפשרות לשוב למעגל העבודה. בית הדין לעבודה קבע בפסיקתו שתי אמות מידה לפיהן נבחנת חלופת המקצוע:

  • האם הנכה מסוגל לחזור לעבודתו הקודמת באותה המתכונת בה עבד טרם קרות התאונה?
  • האם הירידה בשכרו של הנכה הינה ניכרת וללא זמן מוגבל?

מיצוי זכויות רפואיות בעזרת עורך דין

כפי שראינו במקרה של נהג המשאית הצעיר, הפעלתה של תקנה 15 עשויה לחרוץ גורלות ולשנות סדרי עולם מבחינת הנפגע ובני משפחתו. יתרה מזו, מדובר בדוגמה נוספת לחשיבות שבמיצוי זכויות רפואיות בעזרת עורך דין העוסק בתחום.

רק היכרות מעמיקה עם הדין והפסיקה, במקביל ליכולת לגבות את הטיעונים עם חוות דעת מקצועיות מטעם מומחים בעלי שם, תאפשר לסייע באופן אפקטיבי מול הביטוח הלאומי. כולל בסיטואציות בהן הוועדה הרפואית כבר פסקה את פסוקה, והנפגע פועל בהליכים משלימים בכדי לשנות את הקביעה בעניינו.

עורך דין דותן לינדנברג עוסק מזה כ- 22 שנה בתביעות בגין נזקי גוף של ביטוח וביטוח לאומי בתאונות דרכים

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר