בעיית כוח האדם בחינוך: האם נמצא הפתרון?

תחרות הולכת וגדלה בשוק העבודה, רפורמות וחוקים חדשים, ושינויים נוספים, הובילו לקושי רב של בעלי גנים ומוסדות חינוך לגיוס עובדים. על חברת גיוס שהוקמה כדי לתת מענה לצורך גדול של בעלי גנים בכוח אדם זמין, איכותי ומוכשר

צילום: //

בתקופה האחרונה בעלי הגנים ומוסדות החינוך לא רווים נחת. שינויים מבניים בשוק העבודה ואבטלה נמוכה מקשים עליהם, כמו גם על מעסיקים בתחומים אחרים, למצוא עובדים איכותיים. נוסף על כך, שינויי חקיקה שעברו לאחרונה, כמו חוק הסייעת השלישית, פתחו תקנים חדשים והגבירו את הצורך בעובדים, מה שעוד יותר מקשה על הגיוס בתחום.

כמו כל הורה, כולנו רוצים לשים את הילדים בגן עם צוות טוב, מסור, סבלני. צוות שיתן לנו ביטחון ושקט, ואנחנו לפעמים מוכנים לשלם כל סכום כדי שהילד שלנו יהיה בידיים בטוחות ונאמנות. עם זאת, הורים רבים חוששים לשלוח את הילדים שלהם לגנים בשל מחסור בצוות, או בשל צוות שאינו מוכשר או מתאים לתחום.

וכך סיפרה לנו מלכה, בעלת גן ילדים ותיק וגדול במרכז הארץ: בעקבות התחרות שהולכת וגדלה בשוק העבודה ואחוז אבטלה נמוך בשוק הכללי, הולך ונהיה קשה יותר ויותר לגייס עובדים לגני הילדים ומוסדות החינוך. אם בעבר סייעות היו עומדות בפתח הגן ומבקשות לעבוד, היום בעלי גנים מוצאים את עצמם מחפשים עובדים באופן אקטיבי. בעלי הגנים, המעונות ומוסדות החינוך, מנסים לגייס מפה לאוזן או באמצעים חינמיים דוגמת קבוצות בפייסבוק. אך בעקבות אבטלה נמוכה הם מגיעים למספר מצומצם מאוד של מועמדים, שרובם חוזרים על עצמם. נוצר מחסור חמור בכוח אדם ויתרה מזאת בעלי גנים רבים נאלצים לקבל עובדים שאינם מתאימים לעבוד בגנים. לכל זה תוסיפו את זה שהרבה מהאנשים לא באמת מעוניינים לעבוד בחינוך ואת זה שיצאו חוקים חדשים דוגמת “חוק הסייעת השלישית בגנים” שמגדילים את התחרות על כל עובד. בסוף, אף אחד מאתנו לא היה רוצה לשים את הילד שלו בגן שיש בו מחסור בעובדות או עובדות לא מספיק איכותיות, נכון?”

לאור המצוקה ההולכת וגדלה, רבים מבעלי הגנים שקלו או שוקלים לסגור את הגן, ורבים ממנהלי המעונות שאינם פרטיים, שוקלות לעזוב את התחום. כל זאת הוביל להקמת חברה אחת, שמנסה לשים סוף לתופעה, ולעזור למנהלי מוסדות החינוך ובעלי הגנים להגיע ליותר מועמדים רלוונטיים ואיכותיים לעבודה בתחום.

“הקמנו את מיי-פייס - החברה לגיוס עובדים בחינוך – כדי להתמודד עם צורך הולך וגובר של בעלי גנים בכוח אדם” מספר מייסד ומנכ”ל החברה, עו”ד שי בכור. “עוד בשנת 2013, כשהחברה קמה, פנו אלינו מספר בעלי גנים שהיו צריכים עזרה דחופה וראו שהשוק הולך למקום שקשה לגייס בו לבד. חשבנו שזה משהו זמני, אבל הצורך רק הולך ומתגבר. היום אנחנו עובדים עם מאות לקוחות בכל רחבי הארץ, עוזרים בגיוס של סייעות, גננות, מבשלות, מטפלות, רכזות, מנהלות מעונות וגנים ועוד. ההמלצה שלנו היא להיות כל הזמן עם היד על הדופק ולהבין שהגיוס היום כולל גם תחלופה גדולה, וצריך גם לקבל מועמדות איכותיות וגם לדעת איך לגייס אותן ולשמר אותן בצורה נכונה”.

בעלי הגנים, שמנהלים את הגן במישורים רבים כמו הפאן החינוכי פדגוגי, הפאן המקצועי, ניהול הצוות ושימור שלו, קשר עם ההורים, רכש וספקים, ועוד - מתמודדים עתה גם עם נושא הגיוס. לאור זאת, אין פלא כי בעלי הגנים זקוקים באופן משמעותי לחברה אשר תקל עליהם את תהליך הגיוס.

“לאחר 15 שנות פעילות שקלתי לסגור את הגן”, מספרת אורית, בעלת גן ותיקה מאזור השרון. “עובדת אחת עזבה, ולא טיפלתי נכון בגיוס. ברגע שמישהי אחת עזבה נוצר עומס על שאר הבנות, וגם הן התחילו להשחק. בעבר היו מגיעות אלי בנות שרוצות לעבוד, היום זה לא כך, ולא הבנתי את זה. פניתי למיי פייס במצב שחסרות לי 3 עובדות וזה היה כבר במצב של להיות או לחדול כי אני לא מוכנה שחס וחלילה משהו יקרה לילדים אצלי בגן. מיי-פייס הקצו לי קמפיין גיוס מיוחד עם יועץ מומחה לגיוס. קיבלתי פניות של מחפשות עבודה מהאזור שלי, ובעזרת יועץ הגיוס גם למדתי כיצד לעשות ראיון טלפוני ופרונטאלי בצורה נכונה. היום אני עובדת עם השירות קבוע, זה כמו ביטוח בשבילי”.

עם השינויים שעבר שוק הגיוס והתעסוקה בארץ, לומדים גם בעלי הגנים על שינויים בצורת הגיוס, עבודה עם קורות חיים, ראיונות טלפוניים נכונים וכמובן גם על איך לשמר עובדים. “היתה לי תחלופה גדולה של עובדים, והתייעצתי עם מיי-פייס על כך. אחרי תוכנית עבודה שעשינו בנושא גיוס ושימור שינינו כל מיני דברים. חלק אני מעתיקה מהדברים שמספר לי בעלי שעובד בהייטק, לדוגמא – הוספנו לבנות מכונת קפה וקפסולות, לא היה את זה בעבר וזה הוסיף לאווירה בגן, דבר שעזר לי בשימור העובדות” מספרת רחלי, בעלת גן מאזור המרכז.

בסופו של דבר, כל אחת מאתנו היתה מוכן לשלם הרבה כסף כדי לשים את הילד שלה בגן ילדים שאנחנו סומכים עליו, כך שיש מספיק עובדים בגן על כל ילד ושהעובדים איכותיים. בסוף, מדובר בדבר היקר לנו מכל.

בעלות גנים ומנהלי מוסדות חינוך, אם אתם רוצים לקבל פרטים נוספים על גיוס עובדים בחינוך, צרו קשר עם משרדי מיי פייס בטלפון: 03-6160101 או בקישור- מיי פייס גיוס סייעות ועובדים בחינוך
את התפקידים שהחברה מגייסת תוכלו לראות כאן: דרושים אנשי חינוך.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר