היינות הנכונים לליל הסדר

4 כוסות מלוות אותנו בליל הסדר, השאלה היא איזה יין ימלא אותן • לקראת החג הרחנו, טעמנו, בדקנו וחזרנו שמחים עם המלצות

צילום: gettyimages // באיזה יין תבחרו לחג?

חמץ. מילת הקוד המפחידה של פסח, שעליו אמרו חז"לינו - "בל ייראה ובל ימצא". אבל האמת היא שהחשש מחמץ, מהחמצה, הרבה יותר רחב. הפסיכולוגיה כבר הגדירה את התופעה הזו בשם FOMO - Fear Of Missing Out.

חרדת החמצה. גם בעולם היין, כמו בכל תחום, יש פה ושם החמצות. יש שפספסו את סיומה של התסיסה, אחרים שהחליטו להמר על זן ענבים שלא תפס בארץ והחמיצו את הטרנד, ויש כאלה שהיין פשוט החמיץ להם. לקראת ליל הסדר, אשר ארבע כוסות היין (ועוד אחת בשביל אליהו הנביא) מככבות בו לאורכו, החלטנו שהפעם אנחנו לא מחמיצים, כי יש בשוק המון יינות מעולים אבל כאלה עם נטייה להתפספס ולחמוק מתחת לרדאר, וחבל. התכנסנו, פתחנו, הרחנו, טעמנו וירקנו (יין, לא דם) - והנה ההמלצות שלנו, ליינות שאסור להחמיץ. שלא תגידו אחר כך "לא ידענו".

רוסאן 2018, יקב תבור 

המיתוג החדש עם התנשמת עושה ליקב טוב עוד לפני חליצת הפקק. היין, מחלוצי הרוסאן בארץ, מגיע מתל שיפון שבצפון רמת הגולן. הוא בעל צבע בהיר־בהיר ואף רענן ומפתה של אשכולית לבנה, אננס ומעט ליצ'י. בחך הכיף אפילו מתעצם - מתיקות פירותית המאוזנת בחומציות לימונית טובה עם סיומת מרירה־מתוחכמת. אפריטיף נהדר לכוס הראשונה, אבל לא רק. (מחיר מומלץ: 60 שקלים)

מרלו מאונטיין הייטס 2015, יקב טורא

הענבים גדלו בפסגת הר ברכה ושכשכו בעץ 22 חודשים. כיאה לזן, באף מודגש פלפל ירוק החובר לפטל כהה מרוכז, שזיף סגול, פלפל שחור ומעט וניל ואניס. על אף הזמן הארוך שבילה בעץ - טעמי העץ מתונים. יש לו גוף מרשים ואלגנטי וסיומת ארוכה. (מחיר מומלץ: 129 שקלים) 

פטי ורדו 2016, יקב מטר

"מטר" הוא הליין הכשר של יקב פלטר מרמת הגולן. כאן הם בחרו "לייבא" ענבים מכרם מטע שבהרי ירושלים, אשר התבגרו כשנה וחצי בחביות צרפתיות. התוצאה - יין שופע בעל צבע עמוק ואפל, ארומות נהדרות של דובדבן חמוץ ופטל כחול, חרובים ואדמתיות טובה. הוא שומר על חומציות רעננה ומפגין יופי של גוף. (מחיר מומלץ: 160 שקלים)

קריניאן פרא 2016, יקב רקנאטי

ה"מראווי" וה"ביתוני", שני יינות היקב מזנים מקומיים שעוררו הרבה תשומת לב, קצת השכיחו את העניין בקריניאן, אבל הוא מראה למי יש יותר כבוד. הכרם אינו מודלה ואינו מושקה ומכאן שמו - פרא. לאחר שנה בלבד בחביות בורגון התקבל יין בגוון סגול־דיו, פרי כהה רחב לצד תיבול ים־תיכוני (תימין, אניס) וגוף לעיס וטאני. יין צעיר, בשרני ושרירני, שעתידו לפניו. (מחיר מומלץ: 149 שקלים)

קריניאן 2015, יקב ויתקין 

לא רק היין, אלא היקב כולו, לא זוכה לעניות דעתי לחשיפה הראויה - וחבל. אסף פז הוא אחד הייננים היותר מוכשרים בישראל, שעושה דברים קצת אחרת. כך גם הקריניאן, שהותקן מענבי גפנים בוגרות מזכרון יעקב ומבנימינה. צבע היין סגול־אדום עמוק ואטום, ובאף פרי אדום מצוין לצד אדמתיות טרייה. הוא ממלא את הפה בעוצמה קטיפתית נעימה. טעם של עוד. (מחיר מומלץ: 110 שקלים).

הר עמשא לבן 2017, יקב יתיר 

לבן חדש ומסקרן. זהו ממסך של ויונייה (52%), שנין בלאן (שליש) ורוסאן בצבע זהוב בהיר, שחלקו הותסס באמפורות בטון, חלק במכלי נירוסטה והשאר בחביות עץ גדולות. התוצאה - ניחוח נהדר של גויאבה, פפאיה, קוקוס, תפוח ואגס. הלגימה הראשונית שמנונית משהו, אבל התחושה מתחלפת במהירות לקלילות נעימה. העץ מורגש, אבל רק בשוליים, והחומציות טובה ונעימה. יופי של יין! (מחיר מומלץ: 100 שקלים)

פטי ורדו גופנה 2017, יקב גבעות

את רוב תשומת הלב מקבלים בדרך כלל היינות ה"רגילים" של היקב ("מחול הכרמים", "מצדה"), אבל הפטי ורדו הזה, שהועשר ב־15% קברנה סוביניון, נהדר לא פחות ואף ייחודי יותר. צבע סגול כהה וסמיך, באף פטל שחור ותותים, בשר חרוך ותיבול ארץ־ישראלי נהדר. יין מרוכז ומהוקצע. (מחיר מומלץ: 140 שקלים)קריניאן פרא 2016, יקב רקנאטי

פיק 2016, יקב פסגות 

ענבי שיראז, פטיט סירה ומורבדר שרקח יחד יעקב אוריה, יינן היקב. אף אלגנטי של שזיפים כהים, דובדבן שחור, אספרסו, ציפורן ועלי טבק. טעמי העץ הקלויים תומכים נפלא בטעמי הפרי ולא באים על חשבונם, וגם הטאנינים טובים ולא אגרסיביים מדי. טרואר חבל בנימין במיטבו. (מחיר מומלץ: 150 שקלים)

מתתיה 2014, יקב דלתון

רק בשנות בציר יוצאות דופן מונפק יין הדגל הזה, ולמרות זאת הוא לא זכה לחשיפה מספקת. הוא מכיל 70% קברנה מכפר שמאי והיתר שיראז מאלקוש, שהוכנסו לחביות, שנה כל זן בנפרד ושנה נוספת לאחר הבלנד. מאוד "שיראזי" באף - אוכמניות וסיגליות, קסיס ודובדבן, שוקולד מריר, אפלולית טחובה משהו לצד עשבי תיבול. הגוף בשרני וחלק עם עפיצות טובה שתתמוך בו לאורך שנים. (מחיר מומלץ: 430 שקלים)

קברנה סוביניון כרם בראון 2015, יקב רמת הגולן

ככל הנראה המצטיין של הטעימה. סינגל ויניארד מכרם בראון שבצפון הרמה, ברום של יותר מ־1,000 מ'. אף אינטנסיבי ועמוס גרגירי יער שחורים ושוקולד בלגי, פה עשיר ואלגנטי, עגול ובשל, כמיטב המסורת הרמת־גולנית. יין מדויק. יקר, אבל שווה. (מחיר מומלץ: 275 שקלים)

קברנה סוביניון "התססה פראית" 2017, של סגל

לטענת עידו לוינסון, היינן הראשי ביקב, לא הוספו שמרים לתירוש הענבים מעבר לאלו שגדלו על הזגים והשזרות, ועליהם הוא תסס והפך ליין. היין בגוון סגול בוהק, האף די סגור ולאחר מכן "נפתח" בארומת אוכמניות טריות שמזכירות יותר את זן הסירה. גוף היין בינוני והוא רענן ופירותי. תנו לו כמה חודשים בבקבוק, והוא יתאזן יותר. (מחיר מומלץ: 65 שקלים)

מצודת תפן 2017, יקב כישור

בלנד בורדו קלאסי (קברנה, מרלו, קברנה פרנק ופטי ורדו) מאחד מאזורי היין החדשים והבתוליים של ישראל - הגליל המערבי. צבע בורדו־שחור נפלא וארומה של עוגת פירות יער (קאסיס ושוקולד), סיגרים ומעט תיבול ירקרק. עגול, מרוכז ובנוי לתלפיות. הפתעת הטעימה! (מחיר מומלץ: 140 שקלים).

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר