חשש בארה"ב: סיגריות אלקטרוניות גורמות לפרכוסים

ה־FDA הודיע כי קיבל לאחרונה 35 דיווחים על תופעת הלוואי בשל הרעלת ניקוטין • רופא ישראלי: "הסיגריות האלה לא מפחיתות את הסיכון לסרטן"

עישון סיגריה אלקטרונית // צילום אילוסטרציה: רויטרס

מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) הודיע שלשום כי הוא חוקר דיווחים, שלפיהם סיגריות אלקטרוניות גרמו להתקפי פרכוסים.

ב־FDA התקבלו דיווחים על 35 משתמשי סיגריות אלקטרוניות שחוו פרכוסים. מדובר בעיקר בבני נוער ובמבוגרים צעירים. הדיווחים התרחשו בשנים 2019-2010. ההערכה היא שהפרכוסים נגרמו בשל הרעלת ניקוטין שנספג בגופם של המעשנים. פרכוסים ידועים כתופעת לוואי של הרעלת ניקוטין ודווחו בספרות הרפואית כתוצאה של בליעה, מכוונת או לא מכוונת, של נוזל מילוי של סיגריות אלקטרוניות.

ראש ה־FDA סקוט גוטליב וסגניתו איימי אברנתי ציינו כי "אמנם 35 מקרים אינם נראים רבים בהשוואה למספר הכולל של משתמשי הסיגריה האלקטרונית, אך אנו מודאגים ומעריכים שלא כל המקרים דווחו ואנו סבורים שאותם 35 מקרים מחייבים חקירה. אנחנו עדיין לא יודעים בוודאות אם יש קשר ישיר בין השימוש בסיגריה אלקטרונית לסיכון לפרכוסים, אך אנו חולקים את המידע המוקדם הזה עם הציבור כדי להזהיר מנזק פוטנציאלי".

ד"ר דודי ביטון, רופא ורכז הסברה בכיר באגודה למלחמה בסרטן, הדגיש כי "בכל שבוע מצטברים עדויות מדעיות חדשות ודיווחים מעודכנים, אשר קושרים בין סיגריות אלקטרוניות לסיכונים בריאותיים של ממש. מהודעת ה־FDA הדרמטית עולה כי סיגריות אלקטרוניות נחשדות עתה כגורמות לפרכוסים בקרב בני נוער על בסיס דיווחים מהשטח. חשד זה מצטרף לקשר בין סיגריות אלקטרוניות להתקפי לב, לשבץ מוחי וליתר לחץ דם, גורמי המוות המובילים בעולם. לאחרונה גם פורסמו עדויות מדעיות שהוא גורם לדיכאון ולחרדה. 

במחקר קליני חדש שפורסם לאחרונה נמצאו שינויים גנטיים סרטניים בחלל הפה. מחקרי מעבדה מעודכנים גם הצביעו על קשר בין ניקוטין לסוגי סרטן שונים. לאחרונה גם נודע כי בקרב נשים בהיריון התגלתה פגיעה בהתפתחות העוברית.

"בשנה האחרונה חלק מהמעשנים בישראל עברו לסיגריות אלקטרוניות ולמתקני איוד ואידוי ניקוטין מסוגים שונים, או משתמשים בהם בו בזמן, במחשבה שהם מהווים כלי גמילה שבאמצעותם יפחיתו את הסיכון לחלות בסרטן".

בד בבד, בישראל לא נאספים באופן קבוע דיווחים דומים. עם זאת, ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת אישרה לפני כחצי שנה תקנות של משרד הבריאות להגבלת ריכוז הניקוטין בסיגריות אלקטרוניות עד ל־20 מ"ג ניקוטין למ"ל של נוזל, בדומה לתקנות האירופיות. 

 

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר