סכנות הקנאביס: הכל טוב ויפה, עד שמתמכרים

הקנאביס אמנם ממכר פחות מאלכוהול, אך עדיין הסיכון להתמכרות עומד על כ־9%-10% מהמשתמשים • מרבית המשתמשים יכולים לצרוך בלי להינזק, אבל ישנו מיעוט שעלול להינזק באופן קשה • דעה

צילום אילוסטרציה: Getyiimages

מהו בכלל הקנאביס?

צמח הקנאביס מוכר לאנושות עוד מתקופות פרהיסטוריות. השימוש בצמח היה לצרכים שונים, החל ביצירת חבלים ויריעות, וכלה בשימושים רפואיים שונים. 

בתחילת המאה ה־20 הוצא הקנאביס משימוש חוקי לאחר שנמצא כי יש לו השפעות פסיכואקטיביות, וכיום יש קולות הקוראים להחזיר את השימוש בקנאביס לצרכים שונים, ואף להפוך את הקנאביס לחוקי לשימוש ללא כל מגבלות. אך לפני שמחליטים על לגליזציה של הסם הזה, כדאי להכיר את העובדות הפשוטות: קנאביס אינו תרופה לכל מצב, אף כי בהחלט יש לו שימושים רפואיים. מדובר בסם, ולצד התועלת שבו - יש גם סיכונים. ובזה - קנאביס אינו שונה מכל תרופה אחרת.

אז מה הם הסיכונים בקנאביס?

בראש וראשונה - סכנת ההתמכרות. הקנאביס אמנם ממכר פחות מאלכוהול, ששיעור ההתמכרות אליו הוא כ־12.5% מהמשתמשים בסם הנורא הזה, האלכוהול. לעומתו הסיכון להתמכרות לקנאביס מעט נמוך יותר, ועומד על כ־9%-10% מהמשתמשים. הבעיה היא שמי התמכר לקנאביס, הקושי שלו להיגמל לא יהיה פחות מהקושי להיגמל מהרואין. מי שיש לו בני משפחה שהתמכרו לסמים או הסובלים מתחלואה נפשית, נמצא בסיכון גבוה הרבה יותר מאותם 10%.

גמילה מקנאביס - כמו מהרואין

הסם קשור גם בתחלואה נפשית. כיום אין חילוקי דעות בין אנשי המקצוע על הקשר בין השימוש בקנאביס לבין הופעה של מצבי חרדה קשים, התפרצויות של סכיזופרניה, מניה דפרסיה, והחמרה של מהלך מחלות נפשיות כאשר הלוקה בהן משתמש בסם הזה. בתקשורת אפשר לראות טוקבקים של כל מיני כאלו "שיודעים", חלקם טרולים ממש, המשבחים את הסם הנפלא הזה ותוקפים כל מי שמעז לפרסם מילת גנאי נגד קנאביס. אבל אלו לא יכולים (או לא רוצים) לראות את מה שאני, כפסיכיאטר, רואה מדי יום ביומו: את הקורבנות של הסם הזה, שחלקם נתפסו לשימוש בו בדיוק בגלל אותה תעמולה חסרת אחריות.

מאז שהתחלתי לעסוק בטיפול במתמכרים, טיפלתי במאות מתמכרים לקנאביס, ואני יכול לציין בצער שההצלחה אינה מלאה. רבים מנסים להיגמל ללא הצלחה. מדובר בסם שאכן מרבית המשתמשים יכולים לצרוך בלי להינזק, אבל ישנו מיעוט שעלול להינזק באופן קשה. הבעיה היא שאף אחד לא יכול לדעת מראש אם הוא אישית משתייך לרוב או למיעוט שעלול להינזק. גרוע מכך, גם אם מישהו השתמש ולא ניזוק, אין זאת ערובה לכך שבהמשך הדרך, לאחר שימושים נוספים, לא יופיע נזק.מכאן שכל שימוש בקנאביס הוא בבחינת "רולטה רוסית". המשתמש מהמר שהסם לא יפגע בו. בדרך כלל ההימור מצליח, אבל אם לא - הוא נחשב בעיני חבריו למי שקיבל את "השריטה". אז מי שמסתקרן ורוצה לנסות - כדאי שיידע את העובדות.

הכותב הוא מומחה לפסיכיאטריה

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר