צילום: gettimages // לשפר את חייהם של החיים על 4

איך תזהו שהחתול שלכם במצוקה?

בעיית ההתנהגות הנפוצה ביותר של חתולים היא בעיה "ריחנית" למדי • חתול שעושה את צרכיו מחוץ לארגז החול שלו אינו כועס עליכם – הוא במצוקה • אספנו עבורכם כמה פתרונות פשוטים שיחזירו את שלום הבית

"החתולה שלי עושה את הצרכים שלה דווקא במיטה שלי!"; "החתול שלי מתנקם בי - ועושה פיפי בכל הבית"; "הבאתי חתול חדש והוא לא מתרגל לארגז החול". נכון, הבעיה ההתנהגותית הנפוצה ביותר בקרב חתולים היא עשיית צרכים מחוץ לארגז החול.

רובנו מתייחסים לחתולים כאל חיה נקייה מאוד, שדואגת להיגיינה שלה, ואפילו גורי חתולים מצליחים למצוא את ארגז החול. לכן, כשהחתול הביתי מתחיל לעשות את צרכיו מחוץ לארגז, החיים שלנו - ושלו - הופכים לסיוט. הבעלים מתוסכלים, החתול נענש וכולם סובלים.

"חתול שעושה צרכים מחוץ לארגז זו כנראה הבעיה הכי מתסכלת שבעלי חתולים מתמודדים איתה", מסבירה אורלי זכאי, יועצת להתנהגות חתולים, "יש בעלים שסובלים מכך במשך חודשים ארוכים ואפילו שנים, ולא מודעים שיש לכך סיבות עיקריות ושיש גם פתרונות פשוטים. חתול שעושה צרכים מחוץ לארגז אינו טיפש ובטח שלא עושה לנו 'דווקא'. הוא פשוט מנסה לפתור לעצמו בעיה".

בעלים של נמר קטן? באדיבותה של זכאי אספנו עבורכם את הסיבות העיקריות שבגללן חתולים מפתחים בעיית צרכים, וטיפים שיעזרו לכם - ולחתול - להישאר מרוצים.

הסיבות:

1. חוסר שביעות רצון מארגז הצרכים: יש הרבה סיבות שעלולות לגרום לחתול שלכם לא לאהוב את ארגז הצרכים, ובהן ריח לא נעים, תדירות ניקוי נמוכה, חול מסוג חדש, גודל קטן מדי של הארגז או מיקום לא נכון בבית.

2. סטרס: חתולים שחווים סטרס "יודיעו" על כך בהשתנה ברחבי הבית. ייתכן שהחתול מרגיש מאוים וחסר ביטחון בבית בשל תוקפנות של חתול נוסף, מערכת יחסים לא טובה עם בן או בת הזוג שלכם וכדומה. אלה סיבות מספיק טובות עבורו לסמן את הטריטוריה שלו, כי כשהריח שלו מפוזר בבית הוא מרגיש בטוח יותר. לפעמים חתול בסטרס יעשה צרכים באזור אחד בבית ולפעמים בכל מקום שקשור לגורם הסטרס, למשל, בצד של בן הזוג במיטה או ליד דלת הכניסה בגלל החתולים שמסתובבים בחצר.

3. בעיות רפואיות: בהרבה מקרים התעלמות מארגז הצרכים יכולה להיות סימפטום לבעיה בריאותית. ייתכן שמדובר במחלות של מערכת השתן, התחלה של אי־ספיקת כליות, סוכרת, מחלות מעי וכדומה. במקרה כזה החתול מתאפק ולא מספיק להגיע לארגז, או מקשר את הכאב לארגז הצרכים וחושב שאם יעשה פיפי במקום אחר הכאב יחלוף. רק אחרי שנשללת בעיה רפואית אפשר לבדוק סיבות התנהגותיות - ולמצוא פתרון.

הפתרונות:

1. מיקום: כדאי להניח את הארגז במקום נוח לחתול, כלומר צמוד לקיר אבל חשוף משלושה כיוונים. מקמו את הארגז ליד חלון לאוורור. לא כדאי להניח את הארגז בחדר הכביסה או מתחת לשולחנות וארוניות. 

2. סוג החול: מומלץ להשתמש בחול מתגבש ולא ריחני. חתולים לא צריכים בושם בשירותים שלהם, אבל הם כן צריכים שירותים נקיים. חול מתגבש נוח יותר לניקוי כך שהארגז נשאר נקי. 

3. ארגז פתוח: ארגזים סגורים יכולים להיות מאוד לא נוחים ומאוד מלחיצים. החתול הוא ציד, וכניסה למקום סגור וקטן כדי לעשות צרכים אינה התנהגות טבעית עבורו.

4. שיפור יחסים: אם הבעיה נובעת ממערכת יחסים קלוקלת בין החתול שלכם לחתול אחר, לכלב או לבן או בת הזוג - חלק מהפתרון טמון ביצירת יחסי אמון בין כל המעורבים.

שמח ומבדח

תחפושות לחברים על ארבע הן משעשעות, רק חשוב להקפיד על כמה כללים: נוחות: הלבישו את הכלב בתחפושת נוחה ולא מסורבלת, במידה הנכונה. 

תנועה: חשוב לוודא שהתחפושת אינה מגבילה את תנועת הכלב ומאפשרת מעבר חופשי של אוויר. בטיחות: הימנעו מתחפושות עם עודף בדים ואביזרים שאפשר להסתבך בהם, ומשימוש בבדים דליקים.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו