מכונית חשמלית היא הדבר החם היום, אבל האמת היא שהיא כאן כבר המון זמן. כבר ב-1884 נבנה הרכב החשמלי הראשון ועד לסוף המאה ה-19, רוב הרכבים שנסעו על כבישי העולם היו חשמליים. רק עם התקדמות הטכנולוגיה של מנועי הבעירה הפנימית, בשילוב היכולת המוגבלת של הסוללות ההן, נעלמו המכוניות החשמליות מהמפה. עד עכשיו.
מה חדש?
במיקרוקוסמוס הקטן שאנחנו קוראים לו ישראל, יגואר I-Pace הוא הרכב הראשון שמתיימר להציע טווח נסיעה אמיתי שלא נופל מרכב בנזין. במקור בדיקות הטווח דיווחו על 480 ק״מ אפשריים שעודכנו בהמשך ל-430 ק״מ מכובדים מאוד. היום שלנו איתה התחיל בסוכנות בהרצליה פיתוח, אחרי הסברים מפורטים על שלל המערכות שיש ברכב, אפשר היה לצאת לדרך. לפי כמות המבטים שספגה היגואר, אפשר היה להבין שהיא מייצרת רושם שונה ובולט. סיבוב המבחן הרגיל שלנו כולל כ-400 ק”מ של נסיעה מאתגרת ומגוונת. הפעם, הסוללה עומדת לתת את הטון, והיא זו שתחליט איך ייראה היום הזה.
איך זה מרגיש?
מהרגע הראשון בולטים שני דברים. הראשון הוא השקט המוחלט בו נעה המכונית הזו. הרעש שמלווה כל מכונית, ממכלולי ההנעה בעיקר, פשוט לא קיים כאן. הדבר השני הוא הנוחות המופלגת. לא משנה כמה שבור ומרוסק היה הכביש עליו נסענו, היגואר הזו מגהצת ומעלימה הכול. חברו את שתי הנקודות האלו יחד ותקבלו איכות נסיעה מרשימה, ברמה הגבוהה ביותר. הוסיפו על זה תא נוסעים בנוי לתלפיות ממיטב החומרים ומפוצץ בעילית טכנולוגית ותקבלו מכונית שמרשימה מאוד את הסביבה ואת היושבים בה. תלונות? מערכת המולטימדיה מגיבה לפעמים באופן איטי יחסית והמושבים הקדמיים טובים אבל לא מצוינים כמו שאר הרכיבים כאן.

על לוח השעונים הגדול מופיע טווח הנסיעה שמראה עכשיו קצת יותר מ-300 ק״מ. למה לא יותר? הרכב נמסר לידינו עם סוללה לא טעונה במלואה, רק 72 אחוז. זה אומר שאין לנו את מלוא הטווח שאמורה להציע היגואר הזו. שיוט נינוח על הכביש המהיר ובקרת השיוט האקטיבית מכוונת ל-130 קמ״ש. יש כאן גם תיקון אקטיבי לסטייה מנתיב וזה אומר שהיא למעשה מנהלת את עצמה, מאיטה, מאיצה ושומרת על הנתיב לפי הצורך. מרשים. מערכת השמע המעולה של מרדיאן מוסיפה לתחושה הייחודית בתא והשיוט עובר באופן נעים במיוחד.

על הכבישים ההרריים בואכה ירושלים יש ליגואר הזו הזדמנות להדגים את יכולותיה בתחום הדינאמי. עם 4.8 שניות שאורכת התאוצה הקלאסית ל-100 קמ״ש היא בהחלט מכונית מהירה וזריזה. בזינוק מהמקום מורגשת השתהות קלה ב״זכות״ משקל עצמי של קצת מעל 2.2 טון, אבל מ-30 קמ״ש וצפונה קצב צבירת המהירות מרשים ותאוצות הביניים מרשימות אפילו יותר. מצב ‘קומפורט’ או ‘אקו’ (שבו היינו כמעט כל היום) שמיטיב עם נוחות הנסיעה, לא ממש מתאים לעומס גבוה. המתלים במצב זה רכים מידי ומורגש מחסור בריסון. העברה למצב ‘ספורט’, מנמיכה את המרכב על קפיצי האוויר ומקשיחה אותם – וכאן ההתנהגות מרגישה חדה ונכונה יותר. למרות זאת, זהו איננו רכב ספורטיבי. המשקל גבוה, ההגה מדויק אבל נטול משוב והבלמים מתקשים לעצור בהחלטיות את המאסה הזו. בנוסף לאלו צריך לזכור שיגואר ה-I-Pace מגיעה עם צמיגים שמעדיפים התנגדות נמוכה לגלגול לטובת הארכת הטווח ופחות אחיזה להגברת היכולת בפנייה.
עד כאן הרשימה היגואר עד מאוד, בנושא הטווח והיכולת לשמור על החשמל היא לימדה אותנו שיעור מעלף. עד לשלב הזה הספקנו לעבור כ-100 ק״מ וזה היה אמור להותיר לנו טווח של כ-200 ק”מ נוספים. בפועל מחשב הדרך מספר שהסוללה תוכל לספק לנו רק עוד 80 ק״מ של טווח. בעיה. בדיקה העלתה שתחנת הטעינה הקרובה ביותר אלינו נמצאת בבאר-שבע. אם זו הייתה עמדת טעינה מהירה ניתן היה לטעון את הסוללה ל-80 אחוז תוך 40 דקות.

אבל התחנה שמצאנו לא הייתה כזו, ובאופן תאורטי טעינה לרמה דומה תדרוש 10 שעות ארוכות. רק לאחר 4 שעות טעינה הגענו למצב שאפשר לנו את החזרה למרכז. בחזור הקפדנו על נסיעה איטית למדי בכדי למקסם את הטווח (84 קמ”ש קבועים) – לא משהו שרוכשי רכב כזה ירצו להתנסות בו. כך שבמבחן לא עמוס מדי – עמוס ונוקשה פחות מהנהוג אצלנו, קבלנו טווח ריאלי של כ-180 ק”מ על 72 אחוזי סוללה. לפי הממוצע הזה, טווח ריאלי של כ-250 ק”מ על סוללה מלאה נשמע הגיוני למכונית חשמלית. מצד שני לא קרוב לטווח שמציעה מכונית מונעת בנזין.

שורה תחתונה
המכונית החשמלית כבר כאן, והיא דורשת שינוי הרגלים. היא גם חייבת שיפור תשתית טעינה מהירה ברחבי המדינה. מעבר לזה, יגואר I-Pace ברמת אבזור HSE עליה נהגנו, היא מכונית מרשימה, מאובזרת ונוחה להפליא. היא שקטה לחלוטין מחד וחזקה מאוד מאידך. היא מציגה מענה איכותי לכל דרישה של לקוח בסגמנט הזה ומרגישה מיוחדת בתוכו. מי שמבלה את רוב זמנו ברחבי המרכז ומצויד בעמדת טעינה ביתית מהירה, ייהנה מהיכולת הזו בלי סייג. מי שחייו לוקחים אותו לנסיעות ארוכות ומהירות, יצרך לתת את הדעת על עניין הטווח ותשתית הטעינה המהירה המוגבלת, שישראל מציעה נכון להיום.
דגם: יגואר I-Pace HSE
מנוע: 2 מנועים חשמליים
הספק (משולב): 400 כ”ס
מומנט (משולב): 69.8 קג”מ
גיר: יחס העברה אחד
תאוצה מ-0 ל-100 קמ”ש: 4.8 ש’
מהירות מרבית: 200 קמ”ש
טווח נסיעה (מבחן): כ-250 ק״מ
בסיס גלגלים: 299 ס”מ
מחיר (מבחן): 508,000 שקלים
+ בידוד רעשים, ביצועים, נוחות נסיעה
– טווח בין עירוני מהיר, מולטימדיה איטית
