תביעה: "'תיאטרון הבימה מפלה"

מנהל "האקדמיה לאומנויות הבמה" מוחה על התנהלות התיאטרון הלאומי, אשר לדבריו הפלה אותו ואת בית הספר שלו לרעה • לטענתו נגרם לו נזק של עשרות אלפי שקלים, בעקבות ביטולים ודחיות חסרי פשר לאחר חתימת חוזים להשכרת אולמות

צילום: יהושע יוסף // תיאטרון הבימה

בשני אירועים רצופים חש דים אמור פגוע ומופלה לרעה כתוצאה מהתנהלות של נציגי תיאטרון "הבימה" כלפיו. את זעמו ועלבונו על חוסר הצדק שנגרם לו, לתפיסתו, תרגם מנהל "האקדמיה לאומנויות הבמה", לתביעה אזרחית נגד התיאטרון הלאומי "הבימה", שהוגשה לאחרונה.

האירוע הראשון מתייחס לביטולו של "ערב מונולוגים" שאמור היה להתקיים ב-2.3.2016 באולם "בלאנש רפפורט" (הבימה 4) שהוא אחד מאולמות התיאטרון המושכרים לגורמים חיצוניים. לדבריו, הזמנת האולם סוכמה ואף נחתמו הפרטים במסמך שנשלח באמצעות פקס למנהל האולם. "התלמידים שלנו עמלו והתכוננו לקראת 'ערב המונולוגים', שהוא ערב פתוח לקהל הרחב ללא עלות. המטרה היא להנגיש ולקרב את ההצגות שלנו לקהל מגוון ככל האפשר וגם לאפשר כניסה לאוהבי תיאטרון שידם אינם משגת".

מה קרה?

"כחודש לפני מועד האירוע מנהל האולם הודיע לי בשיחה טלפון על ביטול השכרת האולם ל'ערב המונולוגים' שלנו. פתאום הוא הודיע שבאולם הזה מתקיימות רק הצגות של הבימה. דבר שאינו נכון", טוען אמור. "בהמשך הוא סירב לדבר איתי מחשש שאני מקליט אותו, ושלח לי סמס עם ההודעה שהנושא הועבר לטיפול הסמנכ"ל. בעקבות הביטול כתבתי מכתב תלונה למשרד התרבות, שדרש תשובה מהבימה. הם ענו לקונית למשרד התרבות, אבל התעלמו מהפניה שלי.


אולם בלאנש רפפורט, הבימה // צילום: מאיר פרטוש

"אגב, בנוגע לטענה שלהם שבאולם מתקיימות רק הצגות של הבימה, אז אני בדקתי ומצאתי שביום בו היינו אמורים להעלות את 'ערב המונולוגים' התקיימה במקום הפקה אחרת חיצונית. למיטב ידיעתי, ההפקה שבאה במקומנו שילמה יותר כסף. אז יתכן שכסף, זו הסיבה לביטול".

האירוע השני בגינו תובע דים אמור את 'הבימה' חמור מבחינתו לא פחות.  עיקרו דחיית הפניה של 'האקדמיה לאמנויות הבמה' להשתתף עם ההצגה 'מכשפה' מאת גוגל, בפסטיבל השנתי של בתי הספר למשחק שמקיים 'הבימה' בכל שנה בחודש יוני. פנייתו נדחתה על הסף באמצעות מכתב שנשלח על ידי מנהלת המחלקה האמנותית רותי מנדלסון ובו כתבה: "הפסטיבל מיועד לתלמידי בתי ספר למשחק המסיימים את לימודיהם וההצגות הן מתוך הרפרטואר של השנה האחרונה ללימודים".

"על מה היא מדברת?", נזעק דים אמור, "האקדמיה לאומנויות הבמה פועלת כבית ספר למשחק מאז 2012. כבר לפני שנה הגשתי מועמדות לפסטיבל 2018, ובתוך שבעה ימים קיבלתי את הודעת הדחייה. אבל 'הבימה' מחויבים לקבל מועמדות לפי החוק ומחויבים לעשות פרזנטציה להצגה לפני שהם דוחים מועמדות".

נפגעת?

"לדעתי, זו החלטה שרירותית שפוגעת  בבית הספר, בתלמידים וגם בי".

דים אמור מדגיש כי בית הספר שלו מצליח מאוד בחו"ל ועל כן הוא לא מוצא סיבה להתעלמות ממנו בארץ. "תלמידי בית הספר שלנו מעלים אירועים ומופעים רבים. במסגרת הלימודים הם השתתפו בפרזנטציה בפסטיבל בינלאומי במוסקבה, הופיעו בעיר צ'רניגוב וחזרו עם שני פרסים. האקדמיה קיימה מעל 20 הצגות בפסטיבלים באירופה, מתמודדים מול תיאטראות רפרטואריים ולא רק מול בתי ספר למשחק. עמדנו מול שופטים ומבקרים קשים. רק השנה מכרנו 15 הצגות בחו"ל. כשההצגה עלתה בקייב מכרנו 780 כרטיסים. אנחנו עושים זאת בלי תמיכה של משרד התרבות, פשוט מגיעים למקום, מחלקים פליירים, עובדים ומצליחים. אגב, השחקנים שלנו מקבלים משכורת ולא מנוצלים".

דים אמור מספר כי כ-1,000 בוגרים סיימו את לימודיהם באקדמיה לאמנויות הבמה וכיום לומדים בה כ-200 סטודנטים. בין המורים והמרצים של האקדמיה נמנים יהושע סובול, רונה לי שמעון, דליה שימקו, גליה ישי, נתי רביץ, דפנה ארמוני ואחרים.

על אף עוגמת הנפש שנגרמה לו מצד התיאטרון הלאומי, לדבריו, נראה כי דים אמור מצא משכן חדש להעלות את הפקות בית הספר, בבית ציוני אמריקה בתל אביב. במרץ אפריל 2019, הוא אף מתכוון לקיים במקום פסטיבל בינלאומי בהשתתפות סטודנטים למשחק שיגיעו ממספר מדינות, ובהן איטליה, רוסיה, אוקראינה, בולגריה, מירדן וממדינות אחרות.

נראה שהמשכת הלאה, אז למה לך לחזור לעבר ולתבוע את "הבימה"?

"ראשית, כשאומרים לי שלא אצליח לעשות דבר מה אני עושה אותו בגדול יותר ובלי תמיכה. אבל אני אדם שדוגל בצדק, ולהבימה אין סיבה להתנהג כלפינו כפי שנהגו. כמי שמשלם ארנונה גבוהה בתל אביב עבור מגורים ועסק שבבעלותי, אני מצפה מגוף ציבורי שייתן דוגמה ולא יסגור דלתות בפני אמנים צעירים הנמצאים בתחילת הדרך. הלא הציבור מממן את פעילות התיאטרון".

מתיאטרון "הבימה" נמסר בתגובה: "התיאטרון ילמד את התביעה ויגיב במקום המתאים".

 

 • ההפתעה שהכינה דניאל גרינברג לאייל גולן

 

 • הברכה של שימי תבורי לנכד החדש

 

 • הליהוק החדש ל"האח הגדול VIP"

 

 • סטטיק ובן-אל באנגלית: בדיחה במבטא חומוס

 

 • הדוגמנית עם השכר הגבוה ביותר ב-2018

 

העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!

 

את הסטורי שלנו כבר בדקתם היום? הצטרפו כאן לאינסטגרם של "ישראל היום"

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר