רשתות האופנה נאלצו לאחרונה להיות יצירתיות מאוד, ולא רק בתחום העיצוב והאופנה. רצף חגי הקניות, שהחל בשופינג IL הישראלי של גוגל, נמשך במבצעים של איביי והסתיים בבלאק פריידיי ובסייבר מאנדיי, הצריך חשיבה על מבצעים אטרקטיביים שיגרמו לצרכנים לקנות בחנויות בארץ. תקופת המבצעים נמשכה בחג החנוכה, ובימים אלה מתחילות מכירות סוף העונה, שצפויות להיות משמעותיות יותר בשבועות הקרובים.
הרשתות הגדולות מציעות מגוון מבצעים. H&M, קבוצת גולף, גולברי וניין ווסט מציעות עד 50% הנחה. ברשת פקטורי 54 אפשר לרכוש תיק של המותג מארק ג'ייקובס ב־774.5 שקלים במקום ב־1,549 שקלים. פוקס מציעה מבצע 2+2 על מגוון פריטים, נאוטיקה - 30% הנחה, רשת סטורי עד 40% הנחה, ברשת TNT אפשר לקנות ג'ינסים ב־39 שקלים במסגרת מבצעי עד 80% הנחה, ואילו אדידס מציעה עד 25% הנחה.
סריג ב-199.9 שקלים. גולף // צילום: עידו איזק
אמנם מדובר בהזדמנות לרכוש פריטים אטרקטיביים מבחינת המחיר, אך לא תמיד מדובר במראה שיהיה עדכני גם בשנה הבאה. מעבר לכך, מי שיסור לחנויות בימים אלה ישים לב שדגמים רבים ומידות רבות אזלו, ולכן כדאי לבחון את המחיר הסופי ולחשוב אם כדאי לקנות את המוצר כעת.
"רק מה שמחמיא"
"גם כשיש הנחה גדולה בסוף העונה, צריך לפני הכל לקנות רק את מה שמחמיא לנו", מדגישה הסטייליסטית ליאת אשורי. לדבריה, כדאי "לקנות פריטים שתמיד צריך, גם אם אלו פריטים בסיסיים ורגילים שהם כבר שחוקים, דוגמת ג'ינס, סריג בסיסי, זוג נעליים שחורות או נעלי סניקרס לבנות".
אשורי הוסיפה כי "שווה גם לקנות פריטים של מותגים יוקרתיים, אפילו אם מדובר בפריט בסיסי וטוב שבימים כתיקונם לא היה מתאפשר לנו לרכוש. במקרה כזה כדאי לקנות פריט לשימוש יומיומי, דוגמת תיק או נעליים".
מעיל ב-269.9 שקלים. פוקס // צילום: גיא כושי ויריב פיין
בניגוד לעבר, חלק משמעותי מהתחרות שמצפה למרכזי הקניות ולרשתות האופנה - במיוחד בסוף העונה - מגיע ברכישות אונליין. עופר שחטר, מנכ"ל חברת פרו־מול, קובע כי מה שמשפיע על מכירות סוף עונה הוא "אך ורק מזג האוויר. אם החורף מגיע במלוא עוצמתו בנובמבר, מכירות סוף העונה נדחות. אם הוא הגיע ב־5 בדצמבר, כמו השנה, אז מחכים למכור כמה שיותר. יכול להיות שבגלל שחג החנוכה יצא מוקדם השנה, החליטו להתחיל את המבצעים ולא בצורה גורפת".
גד שטרן, מנכ"ל מול החוף וילג' בחדרה, מעריך כי המבצעים הגדולים של סוף העונה יתחילו "בשבוע האחרון של דצמבר ויימשכו עד אמצע ינואר. מבצעי סוף העונה ומבצעי סוף השנה הם אגרסיביים. אנחנו נצא ב־26 בדצמבר במבצעי גמר מלאי שלא הוצעו במהלך השנה. ביקשנו מהרשתות שיציעו החל מתאריך זה מבצעים אטרקטיביים למשך שבוע. רובן נענו לזה, אבל הן עדיין לא מפרסמות את המבצעים. אלה לא יהיו רק מבצעים שגרתיים של 60%-30% הנחה, אלא גם מבצעים דוגמת קנה וקבל מתנה".
חודש נובמבר היה עמוס במבצעים ורואים את התוצאות. 80% מהחנויות במול החוף וילג' חוו גידול של 50%-40% בנובמבר לעומת חודש אוקטובר. לדעתו של שטרן, "זה היה חודש מוצלח היות שמדובר בשילוב של בלאק פריידיי וחנוכה והעובדה שירד גשם".
סריג ב-279.9 שקלים. בגיר // צילום: שי קדם
פחות בארץ - יותר בחו"ל
בד בבד, גם קניון הדר בירושלים חווה עלייה של עשרות אחוזים לעומת אשתקד. הצפי של מנכ"ל הקניון, אייל סקוזה, הוא שיסיימו את חודש דצמבר "עם עלייה של 3%-2% לעומת השנה שעברה. זה נחשב טוב מאוד היות שקניונים רבים נמצאים בירידה במכירות. אני מאשים את הירידה בענף בנגישות לחו"ל. אנשים טסים המון ויש להם יצר לקנות שם. הקניות המוגזמות בחו"ל הן לא תמיד יותר זולות מאשר בארץ. אנשים מתלהבים בחו"ל ומגיעים עם פחות כסף לקניון. מצד שני, הם מבזבזים יותר בתחום הפנאי. אנחנו רואים עלייה מתמדת בהוצאות על הסעדה".
סקוזה מבהיר כי המבצעים כיום גדולים יותר, "כדי להתמודד עם התחרות באינטרנט. הרשתות עושות כל שביכולתן להביא את הלקוחות. גם אנחנו, הקניונים, מתאימים את עצמנו לצרכנים. למשל, אנחנו מוסיפים ספסלים בקניונים. זה נשמע זניח אבל אנשים רוצים לבוא לנוח. אנחנו נותנים ללקוח חוויה של בילוי יותר מאשר של קנייה. אם צרכנים מבלים בקניון, הקנייה באה מעצמה".
עד 50% הנחה ברשת גולף // צילום: יח"צ
כאמור, רשתות האופנה השונות כבר הכריזו על מבצעי סוף השנה שלהן. קבוצת גולף החלה את מבצעי סוף העונה, כמו בכל שנה, באמצע חודש דצמבר, עם מבצע כולל של עד 50% הנחה. "השנה החלטנו לצאת במבצע באופן מרוכז בכל רשתות הקבוצה, ובכללן גולף, פולגת, אינטימה ואף ברשתות הבית גולף אנד קו וכיתן, על פי התכנון המקורי", מסבירה עינת יונגר־כרמלי, סמנכ"לית שיווק קבוצת גולף. המבצעים מתחילים ב־30% הנחה והם חלים על כל הפריטים, כולל מעילים. למשל, בגולף קידס רוב הפריטים מוצעים ב־%40 וב־50% הנחה.
בקבוצה בריל, המונה בין היתר את גלי, לי קופר, ניין ווסט וסולוג, מבצעי סוף העונה החלו "והם יועמקו", מכריז סמנכ"ל השיווק של הקבוצה, דן איתמר. הוא העניק דוגמה להעמקת המבצעים מאז הבלאק פריידיי: "אז הצענו זוג שני ב־19 שקלים, כעת אנחנו מציעים זוג שני ב־8 שקלים".
חולצה ב-129.9שקלים, ג'ינס ב-129.9 שקלים. TNT // צילום: יח"צ
איתמר מוסיף כי "צריך לזכור שעונת החורף בארץ היא קצרה. היא אמורה להתחיל בספטמבר והחנויות נערכות מסוף אוגוסט עם סחורות. לצערנו, החורף לא מגיע, יש מלאים והעונה נגמרת אי שם במארס, כשמתחילים כבר למכור קולקציית קיץ. זה לא שהשנה יש יותר מבצעים גדולים, אבל הם מוצעים לאורך יותר זמן. נוסף על כך, יש הבדל בין פריטים קלים לכבדים. מבחינת מעילים, את מה שלא יימכר בשבועיים הקרובים יהיה קשה למכור בעוד שבועיים".
לגבי הרווחיות לאור המבצעים, אומר הסמנכ"ל כי "ברור שיש שחיקה ברווח הגולמי. ככל שהעונה מתקדמת והרשת לא יצאה בהנחה, כך הרווח הוא גבוה יותר. מה שמעיד על הרווח זה כמה מכרת ומה המחזור שלך. בשורה התחתונה, זה לא רק הרווח הגולמי אלא גם כמה מכרת. האם בלאק פריידיי משתלם? בגדול, הוא לא רע לעולם הקמעונאי אבל בהחלט יש שחיקה ברווחיות. אין ספק שהסיילים מתחילים מוקדם יותר, והצרכן נהנה מסיילים ארוכים. זה לא שהקמעונאי מעלה מחירים ואז עושה מבצעים. אנחנו מזמן עברנו את העולם הזה. הצרכן היום לא פראייר. המבצעים הם אמיתיים ולכן ויש שחיקה ברווחים בענף, אבל אנחנו מסיימים את השנה טוב יותר לעומת השנה שעברה. חודש נובמבר היה טוב, וגם דצמבר מסתמן כבסדר גמור לעומת השנה שעברה".
עליונית ב-149.9שקלים, מכנסיים ב-69.9 שקלים. H&O // צילום: עידו לביא
ברוך ריינר, בעלים ומנכ"ל של רשת האופנה תמנון, מבהיר כי הצרכן מחפש במבצעי סוף העונה את "הפריטים שנמכרים במהלך העונה במחירים גבוהים, דוגמת מעילים וג'ינסים, שמחירם יורד בסוף העונה למחירים משתלמים של עד 70% הנחה. ההבדלים בין מחירי סוף העונה ברשתות השונות נובעים מכך שכל רשת אופנה צריכה להיות רווחית על מנת להצדיק את קיומה, וככל שההוצאות גדולות יותר, כך הרווח קטן יותר. בפועל יוצא מצב שהצרכנים הם אלו שלמעשה משלמים על הוצאות הרשת, שמגולמות במחיר הסופי של הפריטים שהם קונים".
אין הנאה משפחתית כמו שופינג, והשבועות הקרובים הם בהחלט חג לצרכן הישראלי עם מבצעים במרבית מרכזי הקניות והחנויות. לכן, כפי שקוראת ליאת אשורי: "קנו רק מה שאתם צריכים".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו