רבות מהכותרות שמתפרסמות בעיתונות הכלכלית ועוסקות בעסקים קטנים ובינוניים יצרו בשנים האחרונות תחושה - לא תמיד מוצדקת - שבישראל לא כדאי להמר ולפתוח עסק מן הסוג הזה. הדימוי היה שלילי, כשל לקיחת הימור וסיכון לא מחושב, בשל המשוכות הרבות שיש לצלוח בדרך אל ההצלחה והרווחים.
על התשתית הנגטיבית הזאת קמו שירותי המעוף של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה. תחת השם בעל החזון הזה ניתנים שירותי ייעוץ, ליווי, הדרכה ופיתוח עסקי ליזמים ולבעלי עסקים בסדר גודל שלא עולה על בינוני.
מטרת השירותים ברורה וממנה נגזרת הצבת היעדים האישית לכל לקוח: לסייע בצליחת שרשרת השלבים של הקמת העסק, לצמוח בהיקף המכירות ובמצבת העובדים ולהביא לשיפור הביצועים וההתייעלות, תוך כדי הגדלת הרווחיות.
אחד משירותי הסיוע הבולטים הוא פעילות ההדרכה הקבוצתית, שמתמקדת בשימוש רב באינטרנט - אתרים ורשתות חברתיות. כך לדוגמה, בשנת העבודה 2016 הועברו 300 קורסים וימי עיון שעסקו לרוב בדיגיטל - כ־40% מסך כל פעילויות ההדרכה שהתקיימו בשנה זו. כ־4,500 יזמים ובעלי עסקים השתתפו בפעילויות אלה, בהשקעה של כ־1.8 מיליון שקלים. 98 פעילויות כאלה בוצעו בדרום, 80 באזור ירושלים, 100 במרכז ו־122 פעילויות התקיימו בצפון.
74% מהפונים להדרכות הם עסקים זעירים, 14% יזמים ו־12% קטנים ובינוניים. מבין המשתתפים, 89% משתייכים לאוכלוסייה המוגדרת "כללית", 4% חרדים, 3% דרוזים או צ'רקסים ורק 2% בני מיעוטים. 60% ממשתתפי פעילויות ההדרכה הללו הם נשים ו־40% גברים.
ב־2017 נראה גידול בביקוש להדרכות בתחום המסחר, וכ־66% מסך שעות הדרכה היו בתחום השיווק והמכירות במדיה הדיגיטלית. יצוין כי מגמה זו קיימת בכל הארץ. בתחום זה נערכו כ־580 פעילויות הדרכה שונות, בהשתתפות של כ־5,000 יזמים ובעלי עסקים ובעלות של כ־2 מיליון שקלים.
"האתר היה לא מזמין"
סמדר איתן מנהריה היא בעלת "הגיל השלישי", עסק ליבוא מוצרים להקלה בתפקוד של קשישים במצבי שיקום שונים וגם בחיי הפנאי והיומיום כמו רחצה, קימה, כניסה לרכב, הלבשה ועוד.
"לאחר שהבחנתי שהגיל נותן את אותותיו בסבתי והיא נזקקה לתמיכה ולפתרונות שיקלו עליה את החיים, גיליתי בחיפושיי קשת פתרונות רחבה", מתארת איתן, "לכולם היו שמות דומים אבל הפערים באיכות ובהתאמה לצרכים היו גדולים מאוד. למדתי את התחום.
סמדר איתן. "החלטתי להיכנס לפרויקט מסחר מקוון ולקחת ייעוץ מקצועי בתחום האינטרנט" // צילום: רבקה סיגאלה
"הגעתי עד ארה"ב וקנדה ולמדתי על בשרי את ההבדל בין מוצרים שהושקעה בהם מחשבה, עם מחקר ופיתוח. התחברתי אל היצרנים המובילים בעולם ובחרתי רק את הפתרונות הכי טובים, עם יתרונות מיוחדים, שהופכים אותם למתאימים יותר לבני הגיל השלישי. כולם בעלי תו תקן בינלאומי".
לדבריה, "לפני חודשים מספר נכנסתי למעוף לקבל ייעוץ, כי רציתי להגדיל את העסק שלי. בשלב הראשון ישבתי עם מלווה עסקי שעזר לי לנתח את העסק ולהגדיר את המטרות שלי. אחת מהן היתה להגדיל את המכירות באתר האינטרנט שלי.
"הרגשתי שהאתר לא מזמין, מיושן, לא נגיש לקהל וכל ניסיון שלי לגדול בקידום לא הניב תוצאות טובות כפי שרציתי. זה הצריך ממני לצאת למכירות שטח והרגשתי שאין יעילות בעבודתי. הגעתי למסקנה שצריך להחליף את האתר.
"החלטתי להיכנס לפרויקט מסחר מקוון ולקחת ייעוץ מקצועי בתחום האינטרנט. עם היועץ בחנו איזה אתר להקים, מה צריך, מה חשוב, מה נגיש ואיך הוא ייראה. כיום לאחר שלושה חודשים שבהם האתר החדש באוויר, אני יכולה להגיד שהכפלתי את המכירות בו מעבר למצופה. מעוף עזר לי כלכלית להקים את האתר וזה אפשר לי לבצע את התוכנית. ההשתתפות הכספית התבטאה גם בהקמת קמפיינים, כדי ליידע את הלקוחות על האתר החדש. מכאן והלאה המשכתי לבד אחרי שעברתי כמה קורסים במעוף, שמאפשרים לי לקדם את האתר ברשתות החברתיות ובגוגל, קידום אורגני וגם ממומן".
בהמשך לדבריה של איתן, מסביר ניר רובינפלד, מנהל סניף מעוף בנהריה, שמטרת הפרויקט הממוקד לשזירת עסקים בדיגיטל היא "לצרף בעלי עסקים למהפכת המסחר האלקטרוני והגברת השיווק באינטרנט, כאמצעי להגדלת המכירות שלהם. אנו שמחים וגאים לגלות את ההתקדמות בפועל של בעלי העסקים וחשוב לנו שכלל בעלי העסקים באזור הגליל המערבי יהיו מודעים להזדמנויות שמשרד הכלכלה מציע".
"עבדנו יום ולילה עם מעוף"
גם לרוזה זיידנוור (34) מהיישוב אבן שמואל הסמוך לקריית גת, בעלת חברה לשיווק קופסאות מעוצבות לבולנז'רי ופטיסרי ("לילי רוז בייקרס בוקס"), היתה חוויה דומה לזו של איתן מנהריה. היא עלתה לישראל מקנדה רק בגיל 19 והיתה צריכה להמציא את עצמה מחדש בארץ לא זרועה.
"העסק שלי התחיל ממקרה מתסכל ביום ההולדת ה־13 של בתי", היא משחזרת, "לא מצאתי את חומרי הגלם והאביזרים הספציפיים שרציתי כדי להקים בר מתוקים. באותה תקופה סיימתי לימודי קונדיטאות ב'אסטלה', והבנתי שיש חובבי אפייה רבים, וגם כאלה שלא, שאין להם את האפשרות ללמוד את הקונדיטוריה כמו שצריך. כך נולד הרעיון של לילי רוז בייקרס בוקס. מטרתו לקבל בכל חודש חוויית אפייה עד הבית עם כל מה שצריך כדי להכין קינוחים מושלמים".
למעוף הגיעה כשהיתה בפרשת דרכים מקצועית. כאם לחמישה וגננת לשעבר, היא החליטה לסגור את המשפחתון הפרטי שניהלה. "נולד לי רעיון לעסק בסגנון שיש לי כיום, אבל לא ידעתי בדיוק איפה להתחיל.
"שמעתי משכנה על ארגון שעוזר לעסקים קטנים ופניתי למעוף. שידכו אותי עם יועצת שליוותה אותי בכל המהלך של פתיחת עסק - תוכנית עסקית, מפת אתר, בניית אתר, קידום וכדומה. היא הבינה אותי ואת הרצון שלי לעוף עם הפרויקט ויחד עבדנו יום ולילה. בתוך כמה חודשים כבר היו לנו מנויים רשומים והתחלנו לשלוח קופסאות הפתעה לאפייה ללקוחות. באוקטובר האחרון חגגנו יום הולדת שנה להקמת העסק, והתחלנו גם לשווק לארה"ב".
בין יו־טיוב לאזעקה
הסיפור של ניר וקנין ייחודי. הוא תושב שדרות, סובל משיתוק מוחין וכמו כולם היה צריך להתחיל מאפס. הוא ייסד את "קליקידום", המתמחה בקידום ערוצי יו־טיוב של זמרים ועסקים, בקידום וניהול דפי פייסבוק עסקיים ובהקמת קמפיינים בגוגל לעסקים שמעוניינים להיות בעמוד הראשון של תוצאות החיפוש.
ניר וקנין. "כאשר העסק נמצא בגוגל אתה פותח לעצמך את כל העולמות" // צילום: רבקה סיגאלה
"מעוף נתנו לי בעיקר דחיפה כלכלית להקמת אתר אינטרנט ומימון ראשוני כדי להגיע ללקוחות הראשונים", מספר וקנין. אחד מהם היה "ליאם הפקות", המייצג בין היתר את הזמר אייל גולן. "כאשר העסק נמצא בגוגל אתה פותח לעצמך את כל העולמות. הטיפים שקיבלתי מהם הוסיפו לביטחון העצמי שלי כשאני פונה ללקוחות", הוא אומר ומגלה טפח מחייו הלא פשוטים,
"נולדתי עם שיתוק מוחין באשקלון והתחלתי ללכת רק בגיל 6. עברתי ממצב של חוסר אונים טוטאלי למצב של הצלחה גדולה. הכרתי את התחום המוזיקלי אך עדיין לא היו לי יכולות לממן את העסק. הפכתי את עצמי לזה שמפרסם את הזמר. נעזרתי בסניף שדרות של מעוף ועשיתי שני קורסים אצלם, אחד מהם על שימוש עסקי בפייסבוק".
וקנין מעיד שלא רק הוא לא ידע בהתחלה כיצד למנף את האינטרנט לצרכיו העסקיים, אלא גם ובעיקר האמנים - חוסר ידע שגורר בזבוז כסף בניסיונות עקרים לעיתים לפרסום עצמי. "פתחתי את החברה כי ידעתי שאמנים רבים רוצים לקדם את עצמם באינטרנט ולא יודעים איך. אמנים רבים שרוצים להצליח שופכים כספים רבים מבלי לתכנן ומבלי לדעת מה תהיה היעילות של הקידום. רציתי שיהיה בית לאמנים, חברה שתקדם אותם באמת לפי התקציב שלהם ושתחשוף אותם באמת לקהל, שאחר כך יקנה כרטיסים להופעות שלהם".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו