אתמול, 11:05 בבוקר, כביש 2 בסמוך לחדרה. צ', סטודנט צעיר, עושה את דרכו במכוניתו ללימודים, לא ער לכך לכך שעל אחד הגשרים יושב שוטר סמוי עם מצלמת סטילס ומתעד נהגים שנוהגים תוך כדי שימוש בטלפון הסלולרי. לפתע שוטר בניידת סמויה של משטרת התנועה מסמן לו לעצור בצד.
"ביקר לי, רק תסתכל, סידרתי את הטלפון שלא ייפול", אומר וכמעט מתחנן צ' בפני השוטר, רגע לפני שיקבל קנס בסך 1,000 שקלים. "אני בחיים לא מדבר ואני נגד השימוש בטלפון", הוא מנסה להסביר, "זה מחרפן ומפחיד אותי ואני לא עושה את זה. תסתכל על המתקן, לא סימסתי, לא צלצלתי, רק סידרתי את הטלפון על המתקן..."
במשטרה ממשיכים להרתיע את הנהגים באמצעות אכיפה יצירתית, אבל הנהג הישראלי מכור לטלפון הסלולרי במהלך הנהיגה - גם במחיר סיכון חיים. צ' הוא רק דוגמה לאלפי נהגים שמסרבים, עדיין, להבין שסטייה קלה מהכביש עלולה להרוג אותם - וגם אחרים. "עצם הנגיעה בטלפון היא שימוש בטלפון בזמן נהיגה", מסבירים השוטרים לצ', שמתחיל להפנים את הטעות, "שנייה של סטייה עלולה לעלות בחיי אדם".
בשנתיים האחרונות חל שינוי במדיניות האכיפה, ואופן הפעלת השוטרים מתמקד בעבירות שהן מסכנות חיים ומוגדרות כבריונות כביש. פריסת השוטרים ממוקדת בכמה צירים, שנבחרו לאחר ניתוח התאונות והנפגעים בכבישים. אגף התנועה ביצע שינוי משמעותי על ידי הכנסת אמצעי אכיפה טכנולוגיים והגברת הפעילות הסמויה, לצורך הרתעה מרבית. כ־40% מצי הניידות כיום הן ניידות סמויות, שלצידן מופעלות עשרות מצלמות טקטיות, המתעדות בעיקר עבירות "היסח דעת" כגון שימוש בטלפון נייד. לאחרונה המצלמות נראות יותר ויותר בכבישים כגון כביש 6, כביש 2 וכביש 4, כשהמטרה, כך מציינים במשטרה, היא הרתעה. השימוש בטלפון הנייד לא פחת, אך באגף התנועה טוענים כי יש מגמה של שינוי תודעה בקרב הנהגים בכל הקשורר לתופעה.
נתפס "על חם". נהג משתמש בטלפון בנהיגה
עם זאת, הפחד "להיתפס" עם הנייד גורם לנהגי ישראל להמציא טכניקות חדשות, למשל הנחת הטלפון על הברכיים או על הכיסא במושב הנוסע. "קשה יותר לתפוס היום נהגים שמחזיקים טלפון ביד", אומר מפקד משטרת התנועה בצפון, סגן ניצב אבי תמסות. לדבריו, "הם מסתירים אותו ואז מתפתים לעשות בו שימוש, וזה גורם למעין משחק של חתול ועכבר. לצערנו, הפיתוי להשתמש בטלפון גדול מדי".
הסלולרי, מתברר, הוא אינו הדבר היחיד שמעסיק את הנהגים בזמן הנהיגה. כביש החוף, למשל, מאופיין ככביש ללא מקומות עצירה והאכיפה בו היא בעיקר בתנועה, באמצעות ניידות סמויות. בשעות הבוקר מתועדים נהגי משאיות שמתעסקים עם חשבוניות תוך כדי נהיגה, ובצהריים מתועדים בו נהגים המחזיקים צלחת סלט ואוכלים, אפילו במהירות של 120 קמ"ש.
מצלמות המשטרה בפעולה
מנתוני המשטרה עולה כי קיימת עלייה של 21% באכיפה נגד עבירות בריונות כביש, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. ב־2017 נרשמו 91 אלף דו"חות בגין השימוש בנייד, ואילו ב־2018 נרשמו יותר מ־97 אלף דו"חות כאלה. עוד עולה כי ב־2018 נתפסו כ־6,200 נהגים בהשפעת אלכוהול, לעומת 5,400 בתקופה המקבילה אשתקד - עלייה של 32% באכיפה. בסך הכל קיימת עלייה משמעותית באכיפה, של 36% בסך כל העבירות שאכפו שוטרי אגף התנועה, המסתכמות ביותר מ־353 אלף דו"חות.
נוסף על כך, נמשכת מגמת הירידה בהרוגים וכיום עומד הפער על 59 הרוגים פחות מהשנה הקודמת (כ־20%). בתאונות הקשות חלה ירידה של 18%, ובתאונות הקטלניות חלה ירידה של 17% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.
