מי קובע את שם הילד – האבא, האמא או הרב?

רבים נוהגים להתייעץ עם רבנים לאחר הלידה, ואחרים מתנגדים לכך בתוקף • בדקנו מה הרבנים חושבים, ואילו שמות אסורים מבחינתם לקרוא לילד

תמונת המחשה // צילום: Getty Images

מזל טוב, נולד לכם בן או נולדה לכם בת ואתם מאושרים עד הגג. כעת כמובן עולה השאלה איך בוחרים שם לבן או לבת שלכם. כן, אנחנו יודעים שהחמות והחותן וסבא וסבתא רוצים לזכור את דודה פייגה  מפולין או את שלמה זלמן מייסד המשפחה בליטא לפני 1000 שנה. אבל אתם רוצים לבחור לבד שם שאתם תהיו שלמים איתו בלי התערבות של שאר בני המשפחה וגם בלי לריב בניכם לבין עצמכם סביב הסוגיה הקרדינלית הזו. 

אלא שכאן עולה השאלה האם יש שמות שאסור להשתמש בהם. האם האב והאם הם הקובעים הבלעדיים בנושא או שצריך לערב בנושא את הרבנים ואת ההלכה? יצאנו לבדוק.

מתי הולכים לרב והאם לסבא מותר להתערב

"קריאת השם היא הזכות של ההורים, לא של הסבא, הסבתא או הדודה", קובע הרב שמואל אליהו, רב העיר צפת, בתשובה לשאלה שהופנתה אליו בנושא. "השם צריך להיות כזה שההורים אוהבים ורוצים, וההחלטה צריכה להיות בינם לבין עצמם". הרב אליהו מציין כי לעיתים מתרחשות טעויות וילד נקרא בשם שלא טוב לו ושיפגע בו בהמשך החיים, אבל השם חייב להיות כזה שההורים אוהבים. ומתי כן ללכת לרב? "רק אם יש ויכוח בין האב לאם על השם – ילכו לרב שיחליט על שם בשביל בנם. 

את הסטורי שלנו כבר בדקתם היום? הצטרפו כאן לאינסטגרם של ישראל היום

הרב אליהו מציין כי את השם ראוי לקבוע רק לאחר הלידה. ניתן להעלות רעיונות גם קודם, אבל הקביעה תהיה אחרי הלידה. אם הורי הבעל או האישה מבקשים לדעת את השם לידה, כדאי לומר להם שהמנהג הוא לקבוע לאחר הולדת הבן או הבת. "ואם רוצה לעשות להם נחת ולשתף אותם – יכול להודיע להם את השם ממש לפני הברית, כדי שלא יתעורר ויכוח שההורים ירצו שם פלוני או אלמוני דווקא וההורים ירצו משהו אחר. אם יש ויכוח בן הבעל לאישה. הם צריכים לדעת כי כל שם שלא מתאים לאחד מהם – לא יקראו בו. יחפשו עוד ועוד שמות עד שימצאו שם שמתאים לשניהם".

לקרוא לילד בשם חדש? לא כל הרבנים אוהבים את הרעיון

הרב זמיר כהן, יושב ראש ומקים ארגון הידברות, סבור כי בניגוד לעבר, אז השמות שניתנו לילדים היו מבוססים על רוח הקודש שקיבעה לכל ילד שם ייחודי, כיום, כיוון שאין נבואה בעולם, ראוי לכל אדם לקרוא רק בשמות מוכרים וידועים של אנשים צדיקים מהעבר. 

"כמה חבל שבימינו יש הבוחרים בשמות מודרניים". הרב זמיר כהן

בספרו "אדם ועולמו" הוא כותב "אנו, שאין לנו רוח הקודש, לא נותר לנו אלא לקרוא לבנינו בשמות אבותינו הצדיקים. כמה חבל שבימינו יש הבוחרים בשמות מודרניים, חלולים, חסרי כל משמעות, במקום לקרוא לתינוק שנולד על שם אדם צדיק ולזכות להשפעתו הטובה". עוד הוא מציין שאין לקרוא לילדים על שמם של אנשים רעים ומסביר "אין לקרוא לאדם בשם בעל משמעות שלילית. השם נמרוד, למשל, הוא פסול בתכלית – משתי סיבות: לא רק שהוא שם של אדם רשע, אלא גם עצם משמעות השם היא שלילית, משום שיש בו משמעות של מרידה ומרדנות".

הנצחת קרוב משפחה שנפטר

בכל הנוגע לקרוב משפחה שמת בצעירותו כותב הרב זמיר כהן "אין לקרוא בשם של אדם שמת מיתה משונה, כגון שמת בקיצור ימים, או שנרצח, או ששלח יד בנפשו. לעתים זה נובע מתוך כוונה טובה, מתוך רצון להנציח את זכר בן המשפחה שנפטר, אך יש בכך סכנה גדולה, כי עלולים לקשור את גורלו של הנולד עם גורלו של המת". כן הוא מציין שלא רצוי לקרוא לילד בשם קצר "כיום רווחים שמות קצרים בני שתי אותיות, כמו רן, גל וכדומה. מלבד העובדה ששמות אלה הינם שמות סתמיים וחלולים, מכיוון שכל אות מהווה צינור שפע לאדם, רצוי לקרוא בשם המורכב משלוש אותיות ומעלה, להרבות בשפע. עם זאת, שמות של צדיקי הדורות שמקורם בתורה, כגון גד ודן, בוודאי שהם רצויים, אף שהם קצרים".

בכל הנוגע לאופנה הרווחת של נתינת שם של בן לבת וכן להפך מביע הרב כהן הסתייגות גדולה וכותב כי "זו תופעה פסולה שצריך לעקור אותה. השם מחבר את האדם אל שורש נשמתו, וכשקוראים לבן בשם של בת ולהיפך, למעשה מחברים את האדם לצינורות שפע שלא שייכים לשורש נשמתו, מחברים אותו להשפעות הלא נכונות. כאשר קוראים לבת בשם זכרי, ההשפעה עלולה להיות שלילית עבורה. האישה עלולה להיות תקיפה ומרדנית, ובנוסף, כוח הפריון שלה עלול להינזק".

מותר לקרוא לילד בשם לועזי?

בכללים שכתב בנוגע לקריאת שמות, מציין הרב אליהו, כי לטעמו אין לקרוא לילדים בשמות לועזים. "חכמינו אמרו כי בני ישראל זכו לגאולת מצרים בזכות זה שלא שינו את שמותיהם לשמות נכריים. לצערנו אחרי חורבן הבית השני יצאנו לגלות ולא נגאלנו ממנה כמעט אלפיים שנה. בגלות זו שיננו את שמותינו לשמות נכריים. והדברים קשורים לעיכוב הגאולה של ישראל". עם זאת "מי שיש שם לועזי ואין לו משמעות שלילית, טוב שישנה את שמו לשם עברי בלשון הקדש. אבל זאת לא חובה".

"בני ישראל זכו לגאולת מצרים בזכות זה שלא שינו את שמותיהם לשמות נכריים". הרב אליהו // צילום: מירי צחי

בכל הנוגע לשמות של מלאכים או לשם עם אותיות משם הויה כותב הרב שמואל אליהו כי "מותר לקרוא בשם המכיל אחד משמותיו של הקב"ה רק אם הוא מופיע בתנ"ך, כגון: צורישדי, עמנואל, מישאל וכדומה. אך אין לקרוא בשם כזה כשאינו מופיע בתנ"ך, לכן יש להימנע משמות חדשים כמו: נסיה, אוראל, בת-אל וכדומה. אף על פי שיש להם משמעות חיובית. לפעמים השמות הללו מפעילות כוחות של מעלה ולא תמיד בכיוון הנכון".

"אין שום חשש לקרוא בשם של מלאכים אלא רק באותם שמות שהם מקובלים בעם ישראל כגון מיכאל רפאל אוריאל גבריאל וכד'. אבל אין לקרוא בשמות מלאכים שאין רגילים לקרוא בהם אף על פי שמצד הדין אין בזה איסור. כי יש בכך חשש שהוא קורא ומזמין את המלאכים בחינם", מסכם הרב אליהו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר