הוגה הרעיון, אסף נגר, ויו"ר פרלמנט הנוער של ראשון לציון, אביב דר // צילום: יהושע יוסף

תלמיד כיתה ח' הגה תוכנית נגד אלימות

המיזם החדש בחטיבות ובתיכונים בראשל"צ יאפשר לתלמידים לדווח באופן אנונימי על מקרי אלימות בביה"ס • התלמיד, אסף נגר, הצהיר: "מנהלים לא יוכלו להעלים עין"

ציון בלתי מספיק למלחמה באלימות: במשרד החינוך לא הצליחו להוריד את המעורבות של תלמידים באירועי אלימות - סוגיה שמטרידה את הנוער ואף את ההורים, שילדיהם הפכו לקורבן.

יוזמה חדשה של בני נוער מראשון לציון תציב החל משנת הלימודים הקרובה בחטיבות הביניים ובתיכונים בעיר תיבות "מצילון" - שבהן יוכלו התלמידים לדווח באופן אנונימי על מקרי אלימות. לצורך שמירת הפרטיות, הם לא יהיו חייבים לציין את שמם, אלא רק את שמות התלמידים הנפגעים והפוגעים. על התיבות יופיע גם מספר טלפון של איש מקצוע, שיוכל לתת מענה מיידי. 

הוגה הרעיון הוא אסף נגר, תלמיד כיתה ח' במקיף ב' בעיר, שהסביר כי הרעיון נולד מחבריו שחוו אלימות. לדבריו, "החלטתי לפעול. את הפתקים בתיבה יקראו לא רק המנהל, אלא גם מדריכי מוגנות. כך, אף מנהל לא יוכל לטאטא את בעיית האלימות ולהעלים עין".

פרויקט הדיווח על אלימות בבתי הספר הוא פרי יוזמה של פרלמנט הנוער העירוני, שבמסגרתו הגו התלמידים את הרעיון שיעודד את חבריהם לדווח. מדובר בתוצר של השתתפות עיריית ראשון לציון (היחידה בישראל) במיזם של האו"ם, הקורא להביא לידי ביטוי את זכויותיהם של הילדים והנוער. אביב דר, יו"ר פרלמנט הנוער של ראשון לציון, סיפרה כי "חשוב לנו ליצור הזדמנות שבה כל נער או נערה שפוגעים או נפגעים יקבלו יחס וטיפול".

מערכת החינוך מתמודדת לאורך שנים רבות עם בעיות אלימות קשות. לפי דיווחי התלמידים, כ־8% מהתלמידים בתיכונים היו מעורבים באירוע אלימות בשנת הלימודים תשע"ז - נתון זהה לשנת תשע"ו. כלומר, במשרד החינוך לא הצליחו להוריד את מספר אירועי האלימות. מנתוני משרד החינוך לתשע"ז עוד עולה כי 5% מהתלמידים דיווחו שהם נסחטו באיומים, 5% אוימו על ידי תלמיד אחר שיפגע בהם, 6% ציינו כי תלמיד השתמש בחפץ לפגוע בהם, 11% טענו כי תלמיד אחר הפיץ עליהם שמועות ו־15% דיווחו כי תלמיד דחף אותם. בד בבד, 30% בלבד מהתלמידים דיווחו כי הם ירגישו בנוח לדבר עם המורה כשהם עצובים.

במקביל להצלחת הזכאות לבגרות נראה שתלמידי העל־יסודי מרגישים ריחוק מהצוות החינוכי. יותר מ־70% מתלמידי התיכון לא ירגישו בנוח לדבר עם המורה שלהם כשהם עצובים. מנתוני משרד החינוך אף עולה כי יותר מ־60% מהתלמידים לא חושבים שלמורים חשוב לדעת כיצד הם מרגישים.

העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!

 

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...