דו"ח אירופי חושף: ישראל בתחתית הרשימה בתחום הבטיחות בדרכים

המועצה האירופית לבטיחות בדרכים מצאה כי ישראל נמצאת במקום ה-29 מתוך 32 מדינות בשיפור מספר ההרוגים בין השנים 2011 ל-2017 • ממשרד התחבורה נמסר: "בשנתיים האחרונות חלה הירידה החדה והדרמטית ביותר בתאונות דרכים, מה שלא מסוקר בדו״ח"

דו"ח חדש של המועצה האירופית לבטיחות בדרכים, הבוחן את הפעולות והשינוי שביצעה כל מדינה במאבק בתאונות הדרכים במדדי ההרוגים והפצועים קשה, הציגה תמונה עגומה ועצובה על מצבה של ישראל בכל הקשור בהצלת חיי אדם בכבישים בשנים האחרונות.

מהדו"ח שהגיע לידי עמותת אור ירוק עולה כי ישראל נמצאת במקום ה-29 מתוך 32 מדינות, מרביתן משתייכות לאיחוד האירופי, בשיפור מספר ההרוגים בתאונות דרכים בין השנים 2001-2017 כאשר רק מלטה, רומניה ובולגריה הציגו נתונים גרועים יותר באותן שנים.

בדירוג בין השנים 2010-2017. ישראל נמצאת בתחתית גם כן, במקום ה-28 מתוך 32 מדינות האיחוד בשיפור מספר ההרוגים מתאונות דרכים. עם זאת, על פי הדו"ח ישנה עצירה במגמת העלייה בהרוגים בשנת 2017, שבמהלכה נהרגו 364 בני אדם בתאונות דרכים (הרוג בכל יום בממוצע). 

הנתון הזה הביא את ישראל למקום 16 מתוך 32 המדינות בשינוי מספר ההרוגים מתאונות דרכים בהשוואה לשנת 2016. נציין שמדד חשוב נוסף שהאירופים בדקו הוא מדד הפצועים קשה בין השנים 2010-2017 ובו ניצבת מדינת ישראל במקום האחד לפני אחרון, כאשר רק מלטה הציגה נתונים גרועים יותר. 

ממשרד התחבורה נמסר כי "בשנתיים האחרונות חלה הירידה החדה והדרמטית ביותר בתאונות דרכים, מה שלא מסוקר בדו״ח".

תאונת דרכים בצומת מורשה, אפריל 2018 

מהדו"ח עולה עוד כי למדינות שהצליחו לצמצם את מספר ההרוגים, סייעו שני גורמים מרכזיים: השקעה ראויה של תקציבי מדינה ומחויבות לבטיחות בדרכים ובמקביל חיזוק מערך האכיפה. כחלק מחיזוק מערך האכיפה ניתן דגש על שני נושאים מרכזיים בתאונות הדרכים - נהיגה במהירות מופרזת ונהיגה תחת השפעת אלכוהול. מחברי הדו"ח המליצו להתמקד בהגברת האכיפה בכבישים, בהקצאת תקציבים ממשלתיים לשיפור הבטיחות בדרכים, באימוץ תוכנית רב שנתית ארוכת טווח עד 2030, למקד אכיפה בשעות מנוחה של נהגים מקצועיים וקביעת היעדים להפחתת הפצועים קשה.

עוד עולה מהדו"ח כי באיחוד האירופי מביטים קדימה ופועלים על פי תוכנית אסטרטגית לעשור 2021-2030. בישראל מנגד אין כל תוכנית ברורה וארוכת טווח הכוללת מדדים ויעדים לשיפור הבטיחות בדרכים כאשר מדדי הביצוע משתנים אחת לכמה שנים.

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק, אמר: "הגיע הזמן שמדינת ישראל תאמץ את המדיניות האירופאית וחזון אפס הרוגים בתאונות דרכים. ישראל, אשר מובילה את עולם הטכנולוגיה, צריכה להוביל את תחום הבטיחות בדרכים ולא להשתרך מאחור. מדינות אירופה מוכיחות כי תאונות דרכים הן לא גורל משמים אלא מאבק יומיומי שניתן לנצח בו רק כאשר הממשלה לוקחת אחריות. הגיע הזמן שבמשרד התחבורה והבטיחות בדרכים ישימו בראש סדר העדיפויות את הצלת החיים ויפעלו באופן אמיתי ליישום התכניות שהממשלה אישרה כבר לפני יותר מעשור, במעשים ולא בדיבורים".

20 הרוגים בחודש יוני

במקביל, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים דיווחה כי 165 בני אדם נהרגו מאז תחילת השנה בכבישי ישראל. מדובר בירידה של 26 אחוזים לעומת התקופה המקבילה אשתקד (58 הרוגים פחות). בנוסף בחודש יוני נהרגו 20 בני אדם בכבישים, 26 פחות מהמספר ביוני 2017.

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הציגה נתונים נוספים המסכמים את חודש יוני האחרון. על פי הממצאים נרשמו על ידי משטרת ישראל בתיקי ת"ד (תאונות דרכים) - כולל תאונות שאירעו באזור יהודה והשומרון - 990 תאונות דרכים עם נפגעים, מהן כאמור 20 תאונות קטלניות ו-114 תאונות עם פצועים קשה. בתאונות אלו נפגעו 1,865 איש, כשפרט ל-20 ההרוגים, נפגעו באורח קשה 131 בני אדם. 

בחודש יוני 2018 נרשמו על ידי משטרת ישראל בתיקי "כללי עם נפגעים", כולל תאונות שאירעו באזור יהודה והשומרון, 2,947 דיווחים על תאונות דרכים עם נפגעים קל. בתאונות אלו דווח על 3,775 בני אדם שנפגעו קל.

בבדיקת נתוני המגמה (לא כולל תאונות שאירעו באזור יהודה והשומרון), נמצא כי במספר התאונות עם נפגעים מסתמנת ירידה בקצב של 1.2% החל בחודש יולי 2017 ועד יוני 2018, זאת  לאחר עלייה בקצב של 1.0% בממוצע לחודש שהחלה באוקטובר 2016 ונמשכה עד יוני 2017.

נתוני המגמה של מספר הנפגעים (לא כולל תאונות שאירעו באזור יהודה והשומרון), מצביעים על כך שהחל ביולי 2017 ועד יוני 2018, נרשמה ירידה בקצב של 1.2% בממוצע לחודש וזאת לאחר עלייה בקצב של 0.7% בין החודשים נובמבר 2016 ועד יוני 2017.

העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...