כנאפה // צילום: לירון אלמוג // כנאפה // צילום: לירון אלמוג

קרב הכנאפה הגדול: ג'עפר או דמשקי?

הכנאפה של ג'עפר שולטת בירושלים מ-1951 • לפני מספר חודשים נפתחה בבירה בקול תרועה טוענת חדשה לכתר – כנאפה דמשקי • מאז - ירושלים מחולקת, בין תומכי הכנאפה הפלשתינית לזו הסורית • מבחן טעימה

בחודשים האחרונים נפל דבר בירושלים. לאחר 67 (!) שנות שליטה כמעט ללא עוררין בענף הכנאפה, החליטו שלושה תושבי שכונת בית חנינא בצפון הבירה לקרוא תיגר על המוסד המפורסם "ג'עפר", ששמעו יצא בכל הארץ. לפני מספר חודשים הם פתחו את בית הכנאפה החדש, "דמשקי", בהשקעה כספית גדולה מאוד (כמה מאות אלפי דולרים), שמתיימר להיות הכנאפה הטובה בעיר.

 

מאז, בית חנינא וירושלים כולה כמרקחה, ונחלקת לשתי מחנות: הכנאפה של ג'עפר או זו החדשה של דמשקי. הקהל היהודי שמכיר את ג'עפר, עדיין לא התוודע ברובו לכנאפה החדשה. סיבה טובה למבחן טעימה כתמתם.

 

הכנאפה של ג'עפר, עם סניף בבית חנינא וסניף בעיר העתיקה בירושלים, שולטת בענף הגבינה-המתוקה-כתומה כבר כמעט שבעה עשורים, ולא בכדי. בסביבתו של ג'עפר טוענים כי המתכון לכנאפה רץ במשפחתו כבר כמה מאות שנים, ונשמר בקפדנות. הסניף המפואר של ג'עפר בבית חנינא כמעט תמיד מלא, המגשים יוצאים מהתנור בזה אחר זה, והמלצרים מעמיסים את הצלחות הקטנות בזו אחר זו. כל שמנה וסלתה של ירושלים הגיע לאכול מהכנאפה של ג'עפר, ולא מעט שמעו עליה גם מחוץ לעיר ולישראל.

 

כנאפה ג'עפר סניף בית חנינא // צילום: אורי רודריגז-גרסיא

 

דמשקי החדשה שוכנת במבנה חדש ומפואר, כמה מאות מטרים מהסניף של ג'עפר בבית חנינא. היא משתרעת על שטח כפול מזה של ג'עפר, ובצמוד לה פתחו הבעלים גם סניף של פיצה האט.

 

"זה מק-כנאפה"

 

קרב הכנאפות הגיע לשיא ברמדאן שהסתיים לא מזמן, חגו של הכנאפה. תורים ארוכים השתרכו מחוץ לחנויות של ג'עפר ובאסם כאחד, והעומדים בהם לא היססו לחוות דעתם על המתחרה, שאולי לובתה בהשפעת החום והצום. "ההוא (באסם) הגיע מאמריקה, חשב שיעשה לנו קטע עם הכנאפה", אמר אחד הקונים בג'עפר שהעדיף לא להזדהות. "זה מק-כנאפה מה שהוא מוכר, אינסטנט. כנאפה אמיתית זה רק פה". 

 

אצל באסם האווירה הייתה דומה. "אתה יודע למה התור אצל ג'עפר קצר בחצי? כי גם הכנאפה שלו שווה ככה", הסביר אחד הקונים המיוזעים בדרך לכנאפה המיוחלת. "אל תטעה שהוא חדש, פה זה הכנאפה האוריגינלית ואפילו אצלנו בכפר עקב יודעים את זה".

 

כנאפה דמשקי // צילום: אורי רודריגז-גרסיא

 

בבית חנינא המחלוקת בשיאה. "הכל שטויות", פוסק עיסא הירקן מהכיכר. "הכנאפה של ג'עפר היא האוריגינלית, גם אם הוא יטעה במתכון זה עדיין יהיה טעים יותר. ייקח לבאסם עוד 40 שנה להגיע לזה".

 

אצל גושן הקצב לעומת זאת, אומרים כי המלך מת – יחי המלך החדש. "טעמתי מזה וטעמתי מזה, ואני חייב להגיד הכנאפה של באסם לא רק טעימה יותר, היא גם אמיתית יותר", פוסק הקצב. "אני כמובן לא יודע במה הוא משתמש, אבל הגבינה אצלו טעימה הרבה יותר מהגבינה בכנאפה של ג'עפר".

 

תוצאות - עם כוכבית

 

למבחן הטעימה במערכת "ישראל היום" התייצבו שתי הכנאפות, זו לצד זו ללא סימנים מזהים. כבר במראה ניתן היה להבחין בשינויים ביניהן: בעוד הכנאפה של ג'עפר התהדרה בכתום בוהק, זו של דמשקי נטתה יותר לצבע החום. לשתי הכנאפות היה מרקם דומה, אבל זו של ג'עפר הייתה דקה קצת יותר.

כתומה יותר. הכנאפה של ג'עפר // צילום: אורי רודריגז-גרסיא

 

הכנאפה של דמשקי // צילום: אורי רודריגז-גרסיא

 

במבחן הטעימה העיוור השתתפו כ-30 חברי מערכת. התוצאות היו מכה קשה קשה למלך הישן, ג'עפר: למעלה מ-97 אחוז מהטועמים העדיפו את הכנאפה של דמשקי, כמעט פה אחד. הסיבה העיקרית בה נקבו הטועמים: "היא יותר מתוקה", אבל היו שגרסו שהגבינה יותר טעימה, וטועם אחד, פדנט במיוחד, בדק ומצא כי החלוקה לשכבות בכנאפה של דמשקי מדויקת יותר.

 

נוק אאוט? לא לגמרי, יש כוכבית. רוב רובם של הישראלים מניחים מראש שכנאפה אמורה להיות מתוקה, כמו בשיר של בנאי. אבל הכנאפה הפלשתינית שמוכר ג'עפר, עם גבינת העיזים המלוחה במקצת, פחות מתוקה מזו הדמשקאית רווית הסוכר של דמשקי, אבל יותר קרובה לכנאפה כפי שהפלשתינים תופשים אותה. מה היא הכנאפה האוריגינאלית? זה כבר נתון לפרשנות, קצת כמו החומוס הידוע מאבו גוש.

 

מה שברור, אם אתם בבית חנינא, שכונה צפון ירושלמית, אל תפספסו את אחת משתיהן.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו