תוכנית הנקמה האיראנית: מטח כבד של טילים על צפון הארץ

במערכת הביטחון סבורים שבטהרן יגיבו למתקפות המיוחסות לישראל על בסיסים שונים בסוריה, באמצעות ירי לכיוון מתקני צה"ל • הערכה: האיראנים לא מעוניינים לפתוח במערכה כוללת • ההנחיה לתושבי הצפון: לשמור על שגרה מלאה • ארסנל התחמושת כולל טילים עד טווח של 450 ק"מ

טילים איראניים , צילום: דובר צה"ל

התוכנית האיראנית לנקמה: מערכת הביטחון אישרה לפרסם היום (ראשון) כי על פי מידע מודיעיני שהתקבל בישראל האיראנים מתכננים מתקפת טילים מסוריה. ההערכה היא שמדובר במטרה צבאית של צה"ל בצפון כדי לנקום על רצף התקיפות המיוחסות לישראל בסוריה.

 

מדובר בפעם נוספת שמערכת הביטחון מלבינה מידע מודיעיני רגיש בניסיון להגיד לאיראנים כי המודיעין הישראלי רואה ומודע למאמצי הנקמה שלהם וכי צה"ל דרוך וערוך לנקמת האיראנים. משמרות המהפכה מכינים פיגוע נקמה באחרונה שיכלול ירי טילים מסוריה. מערכת הביטחון בישראל איתרה הכנות של האיראנים לירות טילים לעבר ישראל מסוריה תוך מאמץ לטשטש את העובדה כי הם עומדים מאחורי הירי המתוכנן. 

טיל איראני // צילום: דובר צה"ל

ניתן להניח כי האיראנים מתחבאים מאחורי גבן של מיליציות שיעיות ומומחים של חיזבאללה לטילים, וזאת כדי שאיראן תוכל להתנער מהירי המתוכנן לעבר ישראל ולא לספוג את התגובה הקשה של צה"ל. הציפייה במערכת הביטחון בישראל היא כי בעקבות פרסום המידע בישראל בפומבי יורתעו האיראנים ולא יירו, אולם אין למערכת הביטחון וודאות כיצד האיראנים בסוריה ינהגו. 

האיראנים מתכננים לירות לעבר בסיסים צבאיים ולא ביישובים אזרחיים כדי לייסד משוואה של עין תחת עין, על התקיפות המיוחסות לישראל כנגד בסיסי התעצמות איראנית בסוריה. ההנחה במערכת הביטחון ממשיכה להיות כי האיראנים רוצים תגובה אולם לא רוצה מלחמה, ולכן הם מחפשים תגובה שלא תביא למלחמה כוללת. 

מתקפה בשיתוף חיזבאללה

ביום רביעי צפוי ראש הממשלה נתניהו להציג את המידע המודיעיני שהתקבל בישראל באשר לאיראן. צה"ל נמצא בכוננות סביב כוונת האיראנים לירות טילים לעבר בסיסי צה"ל בצפון, כמו גם מאמץ מודיעיני לעקוב אחר כוונותיהם.

במערכת הביטחון מדגישים כי אין הנחיות לציבור כיוון שההערכה היא שהירי יכוון לבסיסים צבאיים. ההנחייה לתושבי הצפון היא לשמור על שגרה מלאה. משמרות המהפכה גיבשו את התגובה שלהם כנקמה על הרג איראנים. מערכת הביטחון פרסמה גם את שרשרת הפיקוד מתחת לקאסם סולימאני מפקד משמרות המהפכה דרך מפקד הכוחות האוויריים בסוריה. האיראנים יוצרים בסוריה יחידות מעורבות של איראנים, מיליציות שיעיות ואנשי חיזבאללה כצוותי קרב משותפים.

במערכת הביטחון אומרים כי האיראנים נמצאים בשלבים מתקדמים של הכנת פעולת נקם משטח סוריה תוך שימוש בטילים איראנים ושימוש בפרוקסי של מיליציה שיעית ופעילי חיזבאללה. הכוח המשולב אמור לירות טילים ורקטות לשטח לישראל.

מי שמנהל את ההכנות היא יחידת הטילים של משמרות המהפכה בפיקודו של מחמוד אבאדי וכפופה ישירות למפקד חיל האוויר של משמרות המהפכה הגנרל חאג'י זאדה. החיזבאללה נמצא במודעות מלאה להכנות האיראנים. האופציות של האיראנים: ירי רקטות אמ 302 סוריות לטווח 220 ק"מ, או פאתח 110 לטווח 300 ק"מ.. טילים איראניים לטווחים של כ-200 ק"מ שוגרו בסוריה כבר בשנת 2014 במסגרת הלחימה הפנימית.

חודש של תקיפות על אדמת סוריה

ב-9 באפריל הותקף בסיס T-4 אשר בסמוך לחומס, תקיפה שיוחסה לישראל. במתקפה נהרגו כ-14 בני אדם, שבעה מתוכם אנשי משמרות המהפכה. בין ההרוגים היה מפקד מערך המל"טים של איראן. בסיס T4 הוא הבסיס ממנו שיגרו האיראנים את מל״ט לישראל לפני כחודשיים. המל"ט הופל על ידי חיל האוויר, באירוע שבו גם הופל מטוס f-16 מעל שטח ישראל. בצה"ל סירבו להגיב לגבי מעורבות בתקיפה.

בתחילת השבוע שעבר בוצעו שתי תקיפות נוספות אשר יוחסו לישראל. סמוך לעיר חאמה, הותקף בסיס של חטיבה 47, ששימש בין היתר כבסיס תחמושת של אנשי משמרות המהפכה. על פי הפרסומים השונים נהרגו תשעה אנשי משמרות המהפכה בתקיפה זו. בנוסף, הותקף בסיס הסמוך לעיר חאלב. בין לבין, יממה לאחר התקיפה המשולבת של ארה"ב ובעלות בריתה, דווח על פיצוץ עז בבסיס איראני בסוריה.

 

לפי הדיווח של המרכז הסורי לזכויות האדם, הסיבה לפיצוץ אינה ידועה. ברשת אל ערבייה דווח כי בבסיס האיראני נוכחים פעילי חיזבאללה ואנשי מיליציות איראניות. לפי הדיווח של רשת הטלוויזיה, כתוצאה מהמתקפה נהרגו 20 אנשים.

 

העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר