אם אתם תושבי אשקלון, יש לכם סיבה לדאגה: הסיכוי שלכם להיפגע מתאונת דרכים הוא הגבוה ביותר מבין תושבי הערים הגדולות בארץ. כך עולה מדו"ח של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים אשר מתפרסם לראשונה ב"ישראל היום".
הדו"ח חושף כי אשקלון מובילה בטבלה, עם 12.07 תאונות של תושבי העיר ביחס ל־1,000 איש, ולאחריה בת ים עם 10.89 תאונות. באר שבע סוגרת את השלישייה הראשונה עם 9.23. תל אביב ממוקמת במקום התשיעי, עם 6.75 תאונות, וירושלים במקום ה־13 עם 5.02. העיר הבטוחה בישראל במדד זה היא בית שמש עם 2.30 תאונות ביחס ל־1,000 איש. מתחילת השנה נהרגו 38 בני אדם בתאונות בתוך הערים, זאת מתוך סך של 84 הרוגים בכבישי הארץ. אם נוסיף לכך 153 הרוגים במרחב העירוני בשנת 2017, שהיוו 42 אחוזים מההרוגים בכבישים (364 בכל הארץ), מדובר בנתון מדאיג.
בעקבות זאת הרשות הוציאה מכתבי פנייה ל־11 רשויות בישראל, שבהם דרשה לפעול ולנקוט פעולות למניעת הפגיעה בחיי האדם. לכל עיר ועיר צירפה הרשות נתונים עדכניים, הכוללים בין השאר את מיקום התאונה, סיבותיה ועוד. ברשימת הערים שקיבלו מכתבים: הרצליה, גבעתיים, פתח תקווה, מודיעין עילית, בית שמש ותל אביב. בנתונים שהועברו לרשויות נרשמו גם נתוני היפגעויות בעייתיים.
בהמשך יישלחו מכתבים לשאר הרשויות. "הנתונים הללו מאוד מדאיגים אותנו, מפני שבכביש עירוני לא אמורות להיות כל כך הרבה תאונות. מטרת המכתבים היא ליידע את ראשי הערים ה'בעייתיות', שבהן אנו מזהים מספרים חריגים מתחילת השנה. אנו רוצים שראשי הערים יתחילו לשים לב למצב הבטיחות בדרכים בעירם: לדאוג שהסביבה תהיה בטוחה, עם כלל המיגונים, פסי האטה ומעברי חציה", ציינו גורמים ברשות והוסיפו כי "נושא האופניים והאופניים החשמליים הוא באחריות הערים, ועל כן עליהן לדאוג ולזרז הקמת שבילי אופניים מוסדרים (מתחילת השנה נהרגו שלושה רוכבי אופניים רגילים ועוד ארבעה רוכבי אופניים חשמליים, ש"ד). אנו מאמינים שהידברות ועדכון ראשי הערים במה שמתרחש בעירם בכל הקשור לבטיחות בדרכים יעזור לכולנו להיאבק בתופעת ההיפגעות העירונית".
מכתבים לראשי הערים
הנתונים הועברו על ידי חטיבת המבצעים ברשות הלאומית, שעוקבת אחר נתוני ההיפגעות בכל עיר בישראל, בייחוד לנוכח העלייה בקטלניות בשטח העירוני ובמיוחד בהיפגעותם של הולכי הרגל. יצוין כי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים עובדת בשנתיים האחרונות על מדד מצב רשויות מקיף שלא נעשה בישראל מאז שנת 2008. המדדים בודקים סיכון אישי להיות מעורב בתאונה, ולא בהכרח רק תשתיות או אכיפה. המדדים הנבדקים: מדד הבודק סיכון לנפש בשטח העיר (תאונות ל־1,000 נפש בשטח העיר, בערים גדולות), כמה תאונות עם נפגעים (קל, בינוני, קשה והרוגים) מתרחשות בתוך העיר עצמה ומה הסיכוי של אדם להיות מעורב בתאונה בעיר שהוא נמצא בה.
"הגיע הזמן שראשי הערים ישימו דגש אמיתי על מצב הבטיחות בדרכים בעירם", טבת-ויזל
"אנשי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים עוקבים בדאגה אחר כל תאונה שמתרחשת בערים ועושים כל שניתן כדי לצמצם את נתוני ההיפגעות. כחלק מכך שלחנו את מכתבי היידוע לראשי הערים, שבהם מוצגים הנתונים החריגים. אנו מצפים לשיתוף פעולה מלא בנושא כדי להשיג את המטרה המשותפת שלנו - הצלת חיים", אמרה עו"ד רחל טבת־ויזל, מנכ"לית הרשות. לדבריה, "אנו בשנת בחירות לרשויות המקומיות, ולכן אני מצפה מהתושבים לבדוק במצע המועמד איך הוא מתכוון לטפל בנושא. הגיע הזמן שראשי הערים ישימו דגש אמיתי על מצב הבטיחות בדרכים בעירם".
העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם בחדש שלנו!
