קבלנים, הדור הבא: דירה לפני הזמן עם שירות לקוחות טלפוני

קיצור משמעותי בזמני הבנייה ומסירת מפתחות לפני הזמן, דירה עם מוקד שירות לקוחות, שיטת בנייה מתקדמת, קבלן שהוא מהנדס, פיתוח תוכנה לניהול פרויקטי בנייה - לאחר שנים רבות בהן נרשמה סטטיות בשוק הבנייה ובמשק שסובל ממשבר דיור מתמשך, ניר נווה, מנכ"ל נ. נווה חברה לבנייה, הוא קבלן מהדור החדש שמאמץ שיטות חדשניות ומתקדמות לניהול ובנייה

צילום: ניר נווה .צילום: מיכל אביב // ניר נווה .צילום: מיכל אביב

קבלן הבניין, ניר נווה, מייסד ובעלים של חברת “נ. נווה חברה לבנייה“, הגה שיטת ניהול יחודית ומתקדמת משלו, אשר בעקבותיה פיתח בשיתוף עם מומחי IT, תוכנה ומספר אפליקציות אשר מאפשרות לו לנהל את הפרוייקטים של החברה בהתאם לשיטה הניהולית החדשנית שלו.

 

נווה הוא קבלן מסוג אחר, מהנדס בהכשרתו,  כאשר יחסי אנוש, שיטתיות וסדר חשובים לו מאוד וכך הוא מנהל את כל הפרויקטים, החברה, העובדים ובמקביל כלפי לקוחותיו נווה רואה ב”שירות לקוחות” כחלק בלתי נפרד מהשירותים שחברה צריכה לספק וגם מרכיב נוסף שמסייע להתייעלות וניהול נכון של העסק ולכן הוא אימץ אותו בחברה, המפעילה מוקד שירות לקוחות אשר מטפל בקריאות דיירים, החל מבעיות רטיבות ועד לתקלות חשמל.

אחרי שנים ששוק הבנייה התנהל למעשה בצורה סטטית, ללא חידושים, עם קבלנים שעושים הכל אותו דבר, נווה והחברה שבבעלותו הם לא פחות מאשר משב רוח רענן שפועל בצורה מעניינת בענף הבנייה – מקצרים זמנים במשך הבנייה, מספקים שירות לקוחות, מפתחים ומטמיעים שיטות בנייה חדשניות ומתקדמות. בחברה פיתחו אפליקציה ותוכנות לניהול העסק ובפועל מצליחים גם לייעל את כלל הפעילויות בתהליך הבנייה וכך לקצר זמני בנייה ולצמצם למינימום בעיות ותקלות, תוך שמירה על סטנדרט בנייה מרשים. בפועל, נ. נווה מסרה מפתחות חודשים רבים לפני המועד המתוכנן לבעלי הדירות בפרויקט שבנתה ברח’ הנביאים בפ”ת שהופתעו עד מאוד מקיצור זמני הבנייה, שלא באו על חשבון האיכות או רמת הגימור ועם מינימום תקלות וריג’קטים.

לאורך לימודיו לתואר שני במינהל עסקים ותחילת העבודה בשטח, מספר ניר נווה, “החלה להתגבש אצלי תפיסת העולם בנוגע לאופן הביצוע של בניית בניינים. בתחום הבניה אין שיטות עבודה וניהול כמו שיש בתעשיות אחרות, וזה נראה לי לא נכון. אם בהיי-טק ובתעשיות המובילות יש כל הזמן התקדמות, נהלי עבודה, בקרה, ניהול סיכונים תפיסות ניהול כלכליות לצד שיטות להגברת הפיריון, תוכנות אפליקציות וכלים לייעול העבודה, למניעת תקלות, תהליכי התלמדות ולימוד מתמשכים, אז אין שום סיבה שלפחות חלק מהנושאים האלה לא ישולב גם בענף הבנייה.”

“הקמתי את החברה בתור קבלן מבצע עם אג’נדה ברורה, לבנות חברה קבלנית שתהיה מבוססת על שיטת בנייה וניהול ברורה וחיה אני מתכוון לכך שמתווספים בכל יום נהלים ואופני עבודה חדשים ומשתנים אחרים. זו שיטה ניהולית שמייעלת ומשבחת את העבודה ובמקביל גם הופכת אותה לנעימה יותר, אני דבק בשיתוף פעולה, שביעות רצון של העובד, תחושת שייכות לעבודתו ומערכת יחסים תקינה, מבחינתי זה הבסיס האמיתי לבניית בניין עם מספר תקלות קטן ככל האפשר. כי בסופו של דבר מי שבונה את הבניין אלו אנשים. אני קורא לעובדים שלי עובדים, לא פועלים, ומקפיד לתגמל אותם היטב וליצור בחברה תחושה של עבודת צוות וגאוות יחידה כמו בחברת היי טק. כשהכול עובד טוב יחד זה יוצר תוצרים מצויינים ושביעות רצון של כל הצדדים ותוצאות טובות יותר בשטח.

ניר נווה .צילום: מיכל אביב
ניר נווה .צילום: מיכל אביב

נווה, יליד רמת גן, נשוי ואב ל-3, מתגורר בכפר סירקין, הוא דור שני למשפחת קבלנים. בצעירותו היה חבר בתנועת הצופים, שירת במסגרת גרעין נח”ל ולאחר מכן המשיך ללימודים במכללת אריאל, לימים אוניברסיטת אריאל, שם למד הנדסה אזרחית. לאחר לימודיו החל לעבוד בתור מהנדס ביצוע בחברות בנייה, כאשר במקביל השלים את הלימודים לתואר שני במנהל עסקים.

“מתוך הניסיון האישי שלי, שיחות עם קולגות ובעיות שאנשי ואני נתקלו בהן בשטח ולאורך הדרך, הרגשתי שיש בתהליכי בנייה מרחב משמעותי של ‘שטח אפור’, שאפשר לנסות לסדר ולארגן אותו טוב יותר. קורה הרבה מאוד פעמים למשל ששלבים מסויימים בעבודה מחכים לאישורים מסויימים מהרשויות, וכך הבנייה מתעכבת, אבל אם קבלן יודע לנהל יותר טוב ולהגיש את הבקשות לאישורים יותר מוקדם ובצורה שהאישור ירוץ מהר יותר, זמן הפרוייקט מתקצר בלי שום פשרות על איכות העבודה וכולם מרוצים יותר, גם הדיירים וגם היזם וגם הקבלן מרוויח יותר כשהיעילות שלו טובה יותר.  בנוסף אני רואה הרבה פעמים חוסר יעילות בתהליכים ושיטות מסויימים ויש המון חלקים למשוואה, אפילו העובדה שיש עובדים ממגוון תרבויות ושפות שונות בכל אתרי הבנייה בארץ וקשה לעובד אחד לתקשר עם עובד אחר.”

“במקביל יש עולם שלם של שיטות ניהול שמיושמות בהצלחה בענפים פיננסים וחברות גלובליות וישנו כמובן הערך המוסף שמביא איתו עולם ההיי-טק והמהפכה המחשובית. בענף הבנייה אין ממש “מילון לעובד הפשוט” או “הנחיות למנהלים” ואין אפליקציה בסמארטפון לניהול אתר הבנייה, ואפילו שירות לקוחות זה לא משהו שממש חשבו שצריך אצלנו בענף, אבל למה לא בעצם?

“ככל שידוע לי,” אומר נווה, “אנחנו החברה הקבלנית היחידה בישראל המעמידה לרשות הדיירים מענה אנושי למקרים של ליקויי בנייה ותקלות. זה נראה כל כך בסיסי במציאות הישראלית שבה יש לכל חברה שירות לקוחות. הבנתי שרק אם נעמיד מערך שירות לקוחות מסודר, עם מע’ תיעוד פניות ועובדים שיעברו בין הדירות ויטפלו בתקלות כמו רטיבות וסדקים, נחסוך חוליה אחת בשרשרת שהיא היזם, שבהרבה מיקרים נאלץ בעצם לטפל בתלונות הדיירים.

הבנתי שאם נקים מוקד שירות לקוחות מסודר נוכל להוריד את הבעיה מהראש של היזם וניתן מענה ישירות לדיירים. המשמעות היא קיצור זמן הטיפול בפנייה כי הפנייה ממילא היתה מועברת אלינו מהיזם. במקביל, מערכת הפניות דואגת לכך שכל בעיה מתוארכת ומתוזמנת לטיפול ובסופו של דבר מטופלת. מערכת הפניות היא חלק מהתוכנה שפיתחתי שלמעשה מסייעת לנו לנהל את כל המערך כולל דיירים, בזמן הבניה ואחריה. לכל דייר יש תיק ובו פרטיו, כך שאם ישנו שינוי אנחנו יודעים זאת ומטפלים במידת הצורך. התוכנה מכילה גם נוהלי עבודה ברמת הספקים, רכש ובמקביל גם מספקת בקרה תקציבית. מבחינתי הכל מתחיל ונגמר בשירות לקוחות. אם הדייר מרוצה בסופו של דבר, אני את העבודה שלי עשיתי.” אומר ניר נווה.

“יש לציין שבנתיים נ. נווה החלה לפעול בחלק מהפרויקטים גם כיזם הפרויקט ואנחנו כל הזמן מתפתחים ומייעלים את כלל הפעילויות והפתרונות שלנו.  למעשה, בעקבות פתיחת אגף שרות הלקוחות והמעבר לשימוש בתוכנה חלו תמורות ויעול רוחבי אשר משפיעים על כלל תהליכי העבודה בחברה. התוכנה והאפליקציות מותאמים למגוון הרמות החל מעובד הבנייה הפשוט, דרך מנהלי העבודה ועד לרמת המאקרו בה בכל רגע נתון המנכ”ל יכול לראות במבט-על את מצב החברה הנוכחי, כולל מצב ההזמנות, רמת ההכנסות אל מול הוצאות, התקדמות בתשלומים, מצב התקדמות הבנייה בכלל הפרויקטים, דגלים אדומים ועוד.

“את התוכנה פיתחתי יחד עם מומחי IT מחברת מורן פיתוח – עם מגוון מודולים ואפליקציות תואמות, שמנהלת את כל החברה בכל הרמות. התוכנה מרכזת למעשה את הביצוע של כל הפרויקטים החל מ-CRM, ניהול הלקוחות על כל המשתמע מכך, כאשר נקודת הבסיס היא שיש לקוח, יש יזם, יש מבצע, בדרגות שונות עם גישות שונות למערכת ולנתונים כל אחד עפ”י הצרכים שלו ודרישות העבודה ממנו. כל המערכת מסתכלת על כל אחד מהחלקים במבנה השלם כלקוח שמגיע לו שירות, עם זמנים לביצוע ולקבלת השירות (SLA) ויש מערכת שלמה של התרעות שמתריעה כבר ברגע שמתקרבים לחריגה ואם ישנה חריגה כלשהי בפרויקט.” מסביר נווה.

איך השינויים האלה השפיעו על מה שמתרחש באתרי הבנייה של החברה?

“היתרון במערכת מנוהלת נכון שכוללת את מגוון המרכיבים הוא שהמערכת מבצעת סדר בפעילויות הנדרשות ומפיקה תוכניות ברורות ויעילות, מה שמשפר את היעילות והנוחות של העבודה מול הדיירים, מאפשר להזמין דברים בזמן, להערך לקראת העבודה ולחסוך עלויות וזמן.” עונה ניר נווה.

“ברמת השטח, התוכניות של כל דירה ודירה יורדות לשטח מנויילנות, בכל רגע בכל הדירות נמצאת התוכנית הכי מעודכנת. שפת הנהלים גם היא פשוטה ומותאמת לכך שעברית מלכלחילה אינה בהכרח שפת האם של עובדי הבניין.

גם נושא ניהול תזרים המזומנים בעסק, דבר שהפך להיות מאוד בעייתי עבור קבלני ביצוע, כאשר כל חודש של ניהול תזרים הוא כל כך מסובך וחסר וודאות שיש בו סיכון שהעסק ייפול - וזאת בגלל בעיות שחלק מהן לא תלויות בו, מכיוון שהתחום שלנו עוסק במחזורים של מליוני שקלים, טעויות קטנות יכולות להביא לנפילתו של קבלן. לכן הכול אצלנו מנוהל בכל הרמות, מהפרטים הכי קטנים ועד לרמת העל, יש לנו רישום של כל ההוצאות הנילוות, גם מיסים, שהם נעלם והערכה בלבד. גם כל הוצאות המשרד: משכורות, הדפסות, רכבים… בתזרים נכנסים גם פרויקטים יזמיים שהם בגדר השקעה בלבד, למשל שכר טירחה של אדריכל, עו”ד, תשלומי אגרות וכדומה.

“בשורה התחתונה בתהליך, לכל עובד יש נהלי עבודה לכל שלב, ולכל תהליך יש דף מנוילן משלו, הכי עדכני שיש. המנהלים עוברים איתו על כל חלק מהתהליך לוודא שהוא הבין את הפעילות ומפקחים עליו תוך כדי תנועה. שיתוף הפעולה המצויין שיש בין כולנו מוביל למצויינות בחברה ולכן התוצאות טובות עד לרמה שאנחנו מוסרים מפתחות לדיירים לפני המועד המתוכנן בפרוייקט, ומקבלים משובים חיוביים מהלקוחות עם מינימום תקלות. למשל פרוייקט מגורים שבנינו ברחוב הנביאים בפ”ת הסתיים 5 וחצי חודשים לפני לוחות הזמנים והדיירים קיבלו את המפתחות כמעט חצי שנה לפני הזמן, זה חיסכון אדיר למשפחות”

אז איך קיצור תהליכי הבנייה יכול להשפיע על שוק הבנייה עם קבלנים אחרים יתחילו להשתמש בשיטות כמו שלך?

“קיצור זמן הבנייה הוא המפתח להתחדשות עירונית וחלק מרכזי בפתרון משבר הדיור שקיים היום.

כל פרוייקט של התחדשות עירונית מהווה למעשה מפגע לסביבה שאנשים גרים בה, שנמצאים בפועל באתר בנייה, מדובר במפגע חמור ולפגיעה ממשית באיכות חייהם. תקופת הבנייה יוצרת גם מפגעי רעש לבניינים השכנים, מחסור בחנייה, עומסי תנועה במקום, לכלוך ועוד.” אומר ניר נווה.

“מטרדים אלה מהווים לעיתים תכופות חסמים שתוקעים הרבה פרוייקטים, במקרים רבים ישנם דיירים שלא מוכנים לחיות שנים בתוך אתר בנייה כאשר פרוייקט תמ”א נמשך פי 2-3 יותר זמן מבנייה בפרויקט חדש, גם במקרה זה הבנייה נמשכת למעלה משנתיים ולכן האתגר המרכזי של ענף הבנייה צריך להיות קיצור זמני הבנייה כדי לאפשר פתרון מהיר למשבר הדיור וכן לאפשר הרבה יותר התחדשות עירונית שמסייעת גם בהגדלת מספר יחידות הדיור הפנויות לאכלוס וגם בחידוש, רענון ושדרוג לכלל השכונה, או האזור בו מתקיים פרויקט אותו פרויקט התחדשות עירונית.”

“דוגמה לכך היא פרוייקט התחדשות עירונית יוצא דופן בגודלו שנ. נווה חברה לבנייה בונה כרגע ברח’ הביטחון בקריית אונו, בשם “טריפל אונו”, מדובר בשלושה מבנים ישנים צמודים של 4 קומות, שיהפכו למבנה ענק בן 7 קומות עם 3 כניסות נפרדות ו-42 יחידות דיור, יתווספו 18 יח”ד חדשות, 6 יחידות דיור לכל כניסה, בתמהיל של דירות גדולות ומרווחות בנות 4-5 חדרים, הפרויקט יכלול לובי מפואר לכל כניסה, חדר מדרגות חדש, מעלית, חנייה לכל דירה ומחסנים לחלק מהדירות. הפרויקט צפוי להמשך 24 חודשים כך שעבודת הבנייה בפרויקט מתוכננת להסתיים ב-2019 כאשר הדירות יימסרו לרוכשים.”

“כל הדיירים, הותיקים והחדשים, יקבלו מענה משירות הלקוחות הצמוד שלנו שייתן מענה לכל תקלת בנייה, חשמל או צנרת, אכלוס עוד שנתיים, אלה סטנדרטים שלא מכירים בענף שלנו, פרוייקטי תמ”א 38 נמשכים כ-6-7 שנים וכאן אנחנו מדברים על פרויקט גדול, בסטנדרט וגימור גבוה בהתאם לאזור קרית אונו שכרגע עומד בלוחות הזמנים של שנתיים בנייה בלי עיכובים, בלי סיבוכים, למרות קנה המידה של מבנה ענק, הדיירים הקיימים מרוצים, כמעט שאין בכלל תלונות והכל מתקתק לפי התוכניות במינימום פגיעה בסביבה ובדיירים.”

“קיצור לוחות הזמנים בחצי ואף יותר, ייעול והתנהלות שירותית, יחוללו מהפכה ויאפשרו להרים המון פרוייקטים של התחדשות עירונית, שהם נכונים יותר לערים, פותרים את בעיית חיזוק המבנים הקיימים והוספת הממ”דים (במדינה בה אנו חשופים לאיומים בטחוניים תדירים על העורף), מביא לתושבים הקיימים שאוהבים ורגילים לשכונה שלהם, שדרוג והתאמה לסטנדרט הנוכחי בתנאי המגורים, שימוש בחומרים מתקדמים יותר שהוא נכון וחסכוני יותר, חידוש, רענון והצערה של האוכלוסיה, המשך, שדרוג תשתיות וכדומה, זה מצב של WINWIN לכולם.” מסכם ניר נווה.

נ. נווה חברה לבנייה  מקבוצת ניר נווה (בגדדי) בע”מ, נוסדה ומנוהלת ע”י ניר נווה, מהנדס אזרחי מוסמך וקבלן בניין. נ.נווה היא החברה היחידה בתחומה שמחזיקה מחלקת שירות לקוחות ומעניקה לדיירים שירות של טיפול בתקלות גם זמן רב אחרי מועד פקיעת אחריות הקבלן. נ.נווה פורצת דרך בענף הבנייה כחברה העובדת לפי שיטת ניהול חדשנית לענף הבנייה, שפותחה במסגרת הדוקטורט של ניר נווה, המביאה לכך שרוב הפרוייקטים של החברה מסופקים לדיירים עוד לפני תאריך המסירה המיועד, עם מספר נמוך ביותר של רג’קטים.

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר