צילום: //

מרחב אישי להתפתחות: להעשרה ולהעצמה

כל אדם בכלל וכל ילד בפרט זקוקים למרחב אישי פיזי ונפשי, מנטאלי ורגשי, כדי לחוות את תחושת החופש, כדי להביא לידי ביטוי את היכולות הטמונות בהם. כדי לחיות. מרחב כזה נדרש במיוחד עבור ילדים שאובחנו כבעלי קשיים וזקוקים למסגרת חמה, מכילה ותומכת, שבה יזכו לקבל את הטיפול המקצועי המתאים

בשיתוף ברק רום

מרחב אישי- מרכז רב תחומי לטיפול בילד ובמשפחה, מנגיש ומזמן מרחב אישי בכל המובנים. הוא משמש מרכז לעריכת אבחונים כגון פסיכודידקטי, טיפולים רגשיים, טיפול בריפוי בעיסוק וכן בשפה ודיבור

במרכז מקנים לילדים מיומנויות שונות, מסייעים להם להביא לידי ביטוי כישורים ויכולות, תוך חיזוקם והעצמתם, לשפר ולשדר את מכלול התפקודים- הפיזיים, הרגשיים והקוגניטיביים. הטיפול מתבצע תוך קשב וכבוד למטופל, כאשר המטרה היא להקל על תפקודו והשתלבותו בקהילה, גן ובי”ס.

אבחון פסיכודידקטי

אבחון פסיכודידקטי מסייע לאיתור מקורות קשיי למידה, קשיים רגשיים המשפיעים על התפקוד בלימודים, מקור להרחבת שיקול דעת לצורך איתור מסגרת חינוכית ההולמת את מצבו של  הנבחן ונותנת מענה לצרכיו ולקשייו. כמו כן מועבר למועמדים לבחינת בגרות לצורך קבלת התאמות בדרכי ההיבחנות שלהם. אבחון פסיכודידקטי מתבצע על ידי בעל מקצוע שהוסמך לביצועו – פסיכולוג חינוכי. הוא עשוי להימשך בין שש לשמונה שעות, וכולל מפגש ראשונים עם הורי הילד או מי מהם. בפגישה זו מקבל ההורה מידע מלא ומפורט על מהות האבחון ועל אופן ביצועו. לבד ממידע שמספקים ההורים מועבר למאבחן או למאבחנת גם מידע מהמחנך או המחנכת של המאובחן בבית הספר. האבחון כולל העברת מבחנים פסיכולוגיים- רגשיים שונים הכוללים, בין השאר, מבנה האישיות, מנת משכל, התפיסה והדימוי העצמיים, ידע כללי, זיכרון, יכולת תפיסה חזותית ושמיעתית, כישורי שפה, ידע באנגלית ובמתמטיקה. בסיכום האבחון ולאחר כתיבת ממצאיו וההמלצות הכלולות בו מוזמנים ההורים למפגש, שבו הם מקבלים מידע מסודר על תהליך האבחון על האופן שבו ביצע אותם הילד שלהם, המסקנות וההמלצות להקלה בדרכי היבחנות להמשך טיפול .

ריפוי בעיסוק לילדים

ריפוי בעיסוק הוא אחת ההמלצות העשויות להינתן על ידי מאבחנים אבל לא בהכרח רק על ידם. מדובר במקצוע המשלב טיפול, שיקום וחינוך, ומטרתו להקנות למטופל כלים וכישורים שיקלו עליו להתמודד עם דרישות החיים ואילוציהם. ילדים החל מגיל שנה ואף לפני יכולים לקבל טיפול באמצעות ריפוי בעיסוק לילדים. הטיפול כולל, בין השאר, שיפור תפקודים מוטוריים- עדינה וגסה. ויסות מערכת החושים, שיפור מיומנויות גרפו מוטוריות, קשיים בהתארגנות, קשיים במיומנויות קוגניטיביות, קשיים בקשב וריכוז, הכנה לקראת עליית הילד לכיתה א ועוד. הטיפול עשוי לכלול מענה לקושי בביצוע הפעילויות השגרתיות הבסיסיות ביותר ועל השפעתן על תפקודו. הטיפול מתבצע לאור ממצאי ההערכה התפקודית של הילד בשלושה ממדים: גופני, נפשי וקוגניטיבי. לא אחת נדרשת התאמת הסביבה לצרכיו הייחודיים של הילד, לבד מחיזוק המיומנויות התפקודיות שלו. לצורך זה מקבלים הדרכה הוריו, קרובי משפחה אחרים ובמידת הצורך- גורמים רלוונטיים בקהילה.

טיפול רגשי

טיפול רגשי נועד לתת מענה לקשיים שהילד חש: העדר ביטחון עצמי, דימוי עצמי ירוד, אי יכולת או קושי  לווסת התנהגויות, פחדים וחרדות, חוסר אמון באנשים ועוד. בטיפול רגשי יש חשיבות רבה לא רק לתמיכת ההורים אלא לסיוע מתמשך ורציף שלהם לחיזוק הביטחון של הילד ואמונה בכוחו וביכולותיו. חשיבות קבלת טיפול רגשי במרכז שבו קיים איגום משאבים מקצועיים וטכניים הוא באפשרות להסתייע באנשי מקצוע רב-תחומיים ובהם: פסיכולוגים קליניים, חינוכיים והתפתחותיים, עובדים סוציאליים, מטפלים בשילוב אומנויות, מרפאים בעיסוק קלינאי תקשורת ועוד

טיפול תחת קורת גג אחת

 קיימים יתרונות רבים בקבלת מענה אבחוני וטיפולי על ידי אנשי מקצוע מנוסים, מאומנים ומיומנים, במגוון תחומים הקשורים באדם בכלל ובילד בפרט.  תחת קורת גג אחת- פיזית, מקצועית וניהולית- נחסכים מהילד ובעיקר מהורים שני משאבים חשובים ויקרים מפז: זמן וכסף. הערך המוסף של האפשרות ליהנות גם מאבחון וגם מטיפול במקום אחד הוא גם ואולי בעיקר בביטחון  שנוסכות הידיעה והתחושה כי הילד מופקד בידי הטובים באנשי המקצוע- הם בתחום האבחון והן בתחום הטיפול. במקום שבו באות לידי ביטוי המשמעויות המהותיות והעמוקות ביותר של המושג מרחב אישי, מונגשים ומזומנים לילד ולמשפחתו התנאים המיטביים להתמודדות עם קשיים, להתגברות עליהם ולהתפתחות ולצמיחה- כל זאת באווירה חמה ותומכת.

בשיתוף ברק רום

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...