יממה אחרי הזכייה הענקית של הסרט "פוקסטרוט" ב"אריה הכסף" בפסטיבל ונציה, ורגע לפני שהוא ממשיך ליעד הבינלאומי הנוצץ הבא, פסטיבל טורונטו, התפנה כוכב הסרט ליאור אשכנזי לדבר על הסרט, התפקיד, ולאור ההתרחשויות האחרונות גם על הסערה סביב הסרט ודבריה של שרת התרבות מירי רגב.
כזכור, שרת התרבות מירי רגב לא היתה שותפה לשמחה הכללית על הזכייה ואמרה כי "זכייתו של 'פוקסטרוט' בונציה היא עוד הוכחה שאסור למדינה לממן סרטים שהופכים לנשק תעמולה בידי אויבינו. הסרט נותן רוח גבית ל־BDS. למדינת ישראל יש את הצבא המוסרי בעולם. מצער שסרטים ישראלים המבקרים את המדינה ופוגעים בשמה ובשם חיילי צה"ל, זוכים כמעט אוטומטית לחיבוק ולאהדה בעולם".
מתוך הסרט "פוקסטרוט"
בתגובה לדברים, ובהמשך לוויכוח שניהל מול רגב בנושא כבר בשבוע שעבר, אמר אשכנזי כי "צר לי על זה, אין לי מה להגיד, צר לי. לא קראתי את מה שהיא אמרה, שמעתי על זה היום בבוקר, הייתי עסוק בהתרגשות האישית שלי ובחגיגות שלי, ולא התעסקתי בזה. היא לא ראתה את הסרט ואני לא יכול להגיב על זה, באמת. אני חוזר על עצמי, זה סתם לא מעניין. מן הראוי שהשרה תראה את הסרט, ולא רק אנשיה. מכל הטענות שהיא השמיעה לגבי סצנת הסיום של סרט - אין שום דבר כזה בסצנה האחרונה, כך שהיא לא מדייקת בפרטים. אנחנו מזמינים אותה לבוא, לצפות בסרט ולדון. אפשר לקרוא את נימוקי השופטים, הם לא אמרו שה־BDS יכול להשתמש בסרט".
לשאלה האם בכל זאת השרה רגב צודקת וישראל לא צריכה לממן סרטים עם מסר כזה, הזכיר אשכנזי את סצנת המרד בסרט "הלהקה", וציין שהקריאות הללו אינן חדשות. לדבריו, "לאורך השנים בעבר היו פה הרבה מאוד שרים שצינזרו או ניסו לצנזר סרטים, אבל אמנות היא אמנות. לקרוא לא לממן סרטים כאלה זה פופוליזם בעיני".
בהמשך לא הביע אשכנזי צער על הדברים שאמר נגד רגב בשבוע שעבר, כשהתייחס לחוסר הבנתה את הסרט. "אמרתי מה שאמרתי כי לדעתי כל זה עבר קצת את הגבול. נראה לי לא ראוי שהיא מדברת על סרט שלא ראתה, אפילו שאנשי מקצוע ממשרדה כן ראו. הרי כל מה שהיא אומרת לא קיים בסרט. חבר טוב אמר לי שאצל צ'כוב, אקדח שרואים במערכה הראשונה יורה באחרונה. תמשיכו לבד...".
אתה חושב שלטקס פרסי אופיר עדיף פשוט שהאקדמיה לקולנוע וטלוויזיה לא תזמין אותה, כדי להימנע ממהומות?
"אני חושב שפוליטיקאים לא צריכים להיות בטקסים שקשורים לתרבות או לאמנות בכלל. זה מנהג שאנחנו סוחבים אתנו מימי הפנקס האדום, כשעוד לקחו את כל שיטות המעצמה הסובייטית ועלו פקידי השלטון ואמרו את שלהם - כי הם צריכים להגיד. בעיני זה מיותר ולא נכון, בלי קשר למירי רגב. בפסטיבלים בעולם לא ראיתי שום פוליטיקאי שמגיע לנאום, זה נורא מוזר, זה מנהג שיש לנו כנראה מלפני קום המדינה ונראה לי שקשה להתנתק ממנו".
שרת התרבות מירי רגב // צילום ארכיון: קוקו
משחקו של אשכנזי, המגלם אב שמתמודד עם אובדן בנו החייל, זכה לשבחים ומחמאות בונציה - מה שמיקם אותו במקום הגבוה בבורסת ההימורים לזכייה בפרס בקטגוריה "השחקן הטוב ביותר", אולם בסופו של דבר היה זה השחקן הפלשתיני כמל אל באשה, שזכה על תפקידו בסרט הלבנוני "העלבון".
"ברור שיש קצת אכזבה, בגלל שזה תחת הקונספט של תחרות", אומר אשכנזי, "אבל במהלך הימים של הפסטיבל יש כל הזמן דירוגים של עיתונאים מכל העולם. אחרי ההקרנה של פוקסטרוט, הסרט היה מדורג במקום הראשון ושמוליק מעוז הבמאי ואני היינו במקומות הראשונים, אבל ככל שהימים חלפו הדירוגים התחילו לרדת. אנחנו בכל זאת מדברים על שחקנים כמו דונאלד סאתרלנד, מאט דיימון וג'ורג' קלוני, אז קצת פרופורציות".
כעת נמצא אשכנזי בדרך ליעד הבא, פסטיבל טורונטו, מסגרת חשובה לא פחות שבה יציג הסרט כחלק ממסע שאותו הוא מקווה להמשיך אפילו עד טקס האוסקר. בין השטיחים האדומים והכוכבים הנוצצים, נדמה שהוא לא מתבלבל לרגע, נשאר עם הרגליים על הקרקע ויודע היטב שזו קודם כלע בודה. "בפסטיבלים האלה יש רגע אחד שבו הולכים על השטיח האדום ואחריו יש הקרנה. כל מה שלפני ואחרי זה בעצם הרבה ראיונות וריצות מסביב. זו עבודה, אנחנו מקדמים את עצמנו ובאמת שיש רק רגע אחד שבו יש קצת זוהר".
יש כבר מחשבות על האוסקר?
"היום נפתחת ההצבעה לתחרות פרסי אופיר שהסרט הזוכה בה יהיה המועמד הישראלי לאוסקר. אנחנו מקוים שכן, אבל זה לא תלוי בנו אלא בחברי האקדמיה. אני מקווה מאוד שכן".
טוקסידו יש?
"יש שניים".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו