"מפקד גלי צה"ל צריך וחייב להתמודד עם הלחצים הפוליטיים, ואני עשיתי את זה"
"אני מצטער על חלק מהדברים שעשיתי. רזי ברקאי לא היה צריך להיפגע, והדרך שבה נהגתי לא היתה ראויה" • "לא הייתי צריך ללכת לפגישה עם מירי רגב, השרה באה לעשות עלינו סיבוב" • אחרי קדנציה סוערת כמפקד גלי צה"ל, ירון דקל אומר את המילה האחרונה לכל מבקריו
צילום: אריק סולטן // "אין פרידות שמחות, לא משנה מתי. זה לא נעים, וזה אף פעם לא יהיה נעים". דקל
"מפקד גלי צה"ל צריך וחייב להתמודד עם הלחצים הפוליטיים, ואני עשיתי את זה"
"אני מצטער על חלק מהדברים שעשיתי. רזי ברקאי לא היה צריך להיפגע, והדרך שבה נהגתי לא היתה ראויה" • "לא הייתי צריך ללכת לפגישה עם מירי רגב, השרה באה לעשות עלינו סיבוב" • אחרי קדנציה סוערת כמפקד גלי צה"ל, ירון דקל אומר את המילה האחרונה לכל מבקריו
בתחילת יוני 2013 הוזמן מגיש "בוקר טוב ישראל", מיכה פרידמן, לפגישה בלשכתו של מפקד גלי צה"ל. הם דנו בשאלה כיצד צריך להיראות יומן הבוקר, התוכנית שנחשבת למשבצת המבוקשת ביותר. לקראת תום הפגישה אמר פרידמן לדקל ששמע כי יש סימן שאלה לגבי המשך עבודתו בתחנה. דקל הכחיש, אבל בתוך דקות הפכה השיחה בין השניים לדיון על תנאי פרישתו של פרידמן, ש"לא רצה להיות במקום שלא רוצים אותו", כדברי מקורביו.
בנובמבר באותה השנה, ארבעה חודשים בלבד אחרי ש"בוקר טוב ישראל", בעריכת גולן יוכפז, עשתה היסטוריה ועקפה את יומן הבוקר של קול ישראל כתוכנית האקטואליה המואזנת ביותר (7.1 אחוזים לעומת 6.6), נפרד פרידמן מהמאזינים.
"מיכה יצא לפרישה מוקדמת", אומר דקל, "ואני חשבתי שאחרי 30 שנות 'בוקר טוב ישראל' הגיע הזמן לשינוי".
למרות שזה היה אחד הקולות המזוהים ביותר עם התחנה ולמרות הרייטינג הגבוה?
"יש לי חדשות בשבילך. כשהגעתי לתחנה, כולם היו קולות שמזוהים עם גלי צה"ל. לפי ההנחה הזאת, אין לעשות שום שינוי. הכי קל היה לחשוב שמיכה, יעל דן ורזי ברקאי הם הכי טובים, אז נשאיר אותם. באמת זה מה שקודמיי עשו, ולא שינו 16 שנה. זה נתפס בעיניך שתחנת שידור לא משנה את לוח השידורים 16 שנה? נכון שזה לא ייאמן? נכון שזה לא הגיוני? מיכה, יעל, רזי, רינו, אברי... לא לשנות 16 שנה זאת קטסטרופה".
ובכל זאת, להזיז מישהו כמו מיכה פרידמן זו החלטה קשה.
"כל שינוי קשה, כי אנשים יושבים הרבה מאוד שנים בתפקידם. חלק מהשינויים התקבלו בדמעות, וגם לי, כמפקד, כשיושב מולי שדר עם דמעות בעיניים, זו חוויה לא פשוטה. אבל בסוף אני צריך להסתכל על טובת גלי צה"ל כפי שאני תופס אותה, כי לשם כך התמניתי, וגלי צה"ל צריכה גם לדעת להשתנות. אנחנו רוצים שדרים מנוסים, ותיקים וטובים, אבל אנחנו מוכרחים להכניס צעירים גם בניסיונם וגם ברוחם".
יומן הבוקר שלכם טוב יותר משל קול ישראל?
"אני לא יודע אם יותר, אבל אני יודע שהוא קצבי ושהוא מעניין".
לשיטתך, גם אריה גולן (מגיש יומן הבוקר בקול ישראל) צריך לפנות את מקומו?
"אני חושב שהוא שדר נהדר, אבל אני לא המנהל של אריה גולן. המנהלים שלו החליטו לעשות את השינויים ב־8 בבוקר ולא ב־6 בבוקר".
רוצים שינוי? בבקשה
דקל (53) גדל בקריית אונו. הוא בעל תואר ראשון בקרימינולוגיה ובמדעי המדינה ובעל תואר שני בתקשורת, שניהם מבר־אילן. הוא התגייס לצה"ל בנובמבר 82', עבר את המיונים, אך שובץ בתותחנים בגלל הפרופיל הגבוה. מי שזיהה את הפוטנציאל שלו היה מפקד התחנה דאז, רון בן ישי, שהביא אותו לתחנה חודשים ספורים לאחר גיוסו.
את מבחני הקול הנוקשים לתפקיד קריין הוא לא עבר ("דן כנר בחן אותי, ובסוף הקורס אמרו לי: קריין אתה לא תהיה, אבל תוכל להיות כתב"). בתפקידו הראשון היה כתב משטרה, ובהמשך כתב פוליטי. ב־1995 עבר לרשות השידור, שם עבד במשך 17 שנה - ככתב הפוליטי של רשת ב', כפרשן הערוץ הראשון וכמגיש תוכנית האקטואליה "הכל דיבורים".
בנאום הפתיחה שלו, ערב מינויו למפקד ה־14 של גלי צה"ל, הדגיש כי הוא עומד לעשות שינויים רבים בתחנה. "לא באתי להתרפק על זיכרונות העבר", אמר.
חמש שנים וחצי אחרי, מתברר שעמד במילתו. 14 שעות מתוך 18 שעות השידור המרכזיות שבין 6 בבוקר לחצות עברו שינוי משמעותי, או לפחות קוסמטי. השינויים הללו, לטוב ולרע, הם שהפכו אותו לאחד המפקדים השנויים במחלוקת שידעה התחנה.
"בעיניי ארגון הוא כמו אורגניזם חי", הוא אומר. "אם הוא לא עובר שינויים, הוא קמל. והדבר האחרון שגלי צה"ל צריכה זה לקמול".
לא משנה מה, העיקר לשנות?
"עם כניסתי לתפקיד נפגשתי עם מפקדי גל"צ לשעבר. אחד מהם אמר שהוא מאמין ששינוי צריך להיעשות לשם השינוי, אבל אני לא מאמין בזה. שינוי צריך להיעשות אם האלטרנטיבה היא טובה יותר, אם השינוי מוביל למשהו, ולא רק כדי להגיד אחר כך 'שיניתי'.
"הדבר הכי קל זה לא לעשות שינוי, כי שינוי תמיד כרוך בעימות. אנחנו אוהבים את אזור הנוחות שלנו. אבל החיים אינם תוכנית כבקשתך, ואני חשבתי שגלי צה"ל היתה צריכה לעבור שינוי דרמטי".
ימין, שמאל ואראל סג"ל
הרפורמה יצאה לדרך באפריל 2012. השדר הראשון שהוחלף היה דליק ווליניץ, שנפרד מהתחנה אחרי 18 שנים, שמתוכן הגיש במשך שש שנים את תוכנית הבוקר "יוצאים לאור". בהמשך הוגלו מגישי "המילה האחרונה" עירית לינור, ג'קי לוי, אברי גלעד וקובי אריאלי לתוכניות אחרות בשעות מאוחרות יותר, רזי ברקאי נאלץ לחלוק את המיקרופון עם שותף, תוכניתה של יעל דן קוצצה לשעה בלבד, החוזה של אלי ישראלי לא הוארך, ועוד.
בתחילת 2016 הודיע דקל על הצטרפותו של העיתונאי אראל סג"ל אל רשימת מגישי תוכניות האקטואליה בתחנה ועורר סערה בברנז'ה, שדיברה על שיקולים פוליטיים.
"אני חושב שזאת אחת התוכניות המעניינות ביותר בגלי צה"ל", אומר דקל. "הוא עושה תוכנית מעניינת, שונה מאוד משאר התוכניות בגלי צה"ל, אבל צריך גם לזכור שהוא לא במקום השדרים האחרים.
"אני מניח שלאנשי התחנה היה פחות קל לעכל מישהו עם העמדות של אראל. אבל כתחנה ציבורית, אי אפשר שכולם ישדרו באותו הטון וישאלו את אותן השאלות ובאותו האופן. מדינת ישראל משתנה לנגד עינינו, ותחנה ציבורית חייבת לדעת להתאים את עצמה. היא לא יכולה להיות תחנה שמשדרת לפלח אחד באוכלוסייה, והפלח האחר מרגיש שאין לו מה לשמוע. אם זה היה רדיו פרטי, היינו עושים מה שאנחנו רוצים. אבל זה לא המצב".
רזי ברקאי. איים בעזיבה // צילום: משה שי
בתכנון המקורי אמור היה סג"ל, שבתפקידו הקודם הגיש בגלי ישראל, לגזול שעה מ"מה בוער" של רזי ברקאי. ברקאי איים בהתפטרות, ובסופו של דבר המשיך לשדר שעתיים.
"אני באמת מצטער על חלק מהדברים שעשיתי תוך כדי תנועה", אומר דקל בגילוי לב. "רזי כשדר ותיק לא היה צריך להיפגע, ואני יכול להבין שהדרך שבה הדברים נעשו לא היתה ראויה, והיה צריך להתחשב יותר".
בדיעבד, מה היית צריך לעשות?
"לדבר עם רזי יותר קודם לכן".
לאחרונה התוכנית של סג"ל שוב עלתה לכותרות, לאחר שחדשות 10 תבעו אתכם על התבטאויות ששודרו בתוכניתו נגד "המקור" ורביב דרוקר.
"אני לא חושב שכלי תקשורת צריך לתבוע כלי תקשורת אחר. בסופו של דבר, הגענו להסדר והתביעה נמחקה, וטוב שכך".
אתה מצדיק את הדברים שנאמרו בתוכנית על ערוץ 10 ועל דרוקר?
"אני לא מגביל את שדרי גלי צה"ל מה לומר. בגלי צה"ל יש חופש עיתונאי מוחלט, וזה מאוד משמעותי, במיוחד בעידן של היום. אחד הדברים היפים בתחנה הזאת הוא החופש העיתונאי, כולל זה של אראל סג"ל ושל שדרים אחרים".
כשראיינתי את אברי גלעד הוא סיפר שמגישי "המילה האחרונה" הוחלפו כי נאמר להם שהם יותר מדי ימנים, ובסופו של דבר, הוא הופתע לגלות שהביאו מגיש ימני יותר.
"ההזזה של אברי מ'המילה האחרונה' לא היתה קשורה לעמדות שלו. אני פשוט חשבתי שאחרי 12 שנה התוכנית צריכה שינוי והגיע הזמן לרענן".
"המילה האחרונה" של היום, שמשודרת ב־6 בערב, טובה יותר מ"המילה האחרונה" של פעם?
"אני חושב שהיא תוכנית מעניינת מאוד. הרדיו איבד את הראשוניות בדיווחי החדשות לטובת הפושים של אתרי האינטרנט, ולכן רדיו צריך לתת ערך מוסף ועניין. אני מאוד אוהב שיש הגשה של עירית לינור ומגיש מתחלף, כי כשזה שניים, יש יותר עניין. אני שמח שגם בתאגיד חושבים כמוני, כי גם שם הולכים על כל מיני צמדים".
הם מעתיקים אותך?
"הם מבינים שזו רוח התקופה. אנחנו היינו הראשונים להצהיר על זה בפומבי".
אתה מכיר את הטענה שהתחנה בתקופתך הפכה להיות ימנית יותר.
"קראתי שניר חפץ כתב 'שירון דקל לא יבלבל לכם את המוח, גלי צה"ל נשארה שמאלנית כפי שהיתה, גם עם עלה התאנה שהוא שם'. אז למה אתה מתכוון?"
למשל, שהרבה יותר מגישים ימניים מונו בתקופתך.
"אני מרגיש שהתחנה ממוצבת במקום שבו היא צריכה להיות. הרי לא יכול להיות ששדר ימני יהיה מגונה, ושדר שמאלני יהיה אהוב הקהל. לא יכול להיות שזו תהיה נחלה פרטית של מגזר מסוים, ולכן יש כאן את רזי ואת טלי ליפקין שחק וגם את אראל סג"ל ועמית סגל ויועז הנדל.
"לפעמים אני חש שלמישהו היתה אחוזה, ופתאום יש לו עוד שותפים באחוזה, והוא לא אוהב את זה. צר לי מאוד שהוא לא אוהב את זה, אבל זו המציאות.
"זה טוב שיש בגלי צה"ל ריבוי דעות. ואיך נעשה ריבוי דעות? נביא אנשים שחולקים זה על זה באופן מהותי וניתן להם לשדר".
כשקיבלת את התחנה, לא היה ריבוי דעות?
"ממש לא מספיק. היו שדרים מעולים, היו עיתונאים מוכשרים שעושים את מלאכתם נאמנה - אבל לא מספיק מגוון. היום יש הרבה יותר מגוון, וטוב שכך, גם אם חלק ממש לא מרוצים".
על תכנים ופוליטיקאים
הוא גאה גם בשינוי הדמוגרפי שעבר על התחנה בתקופתו. "יש היום הרבה יותר חיילים מהפריפריה והרבה יותר אוכלוסיות שלא שידרו בעבר בגלי צה"ל. לפני עשר שנים היה פה חייל חרדי שמשדר? לא. יוצאי אתיופיה בהמוניהם? לא. בני ישיבות? לא.
"אנחנו רצינו להגדיל את הייצוג כמו במדינה. לא יכול להיות שהחיילים פה יהיו רק מגדרה עד חדרה. לכן גם יצרנו מקומות לינה לחיילים קרוב לתחנה, בלי שההורים יצטרכו לשלם שכירות. ברגע שפתרנו את בעיית הלינה, הצלחנו להרחיב את המנעד. היום גלי צה"ל הרבה יותר פתוחה למגזרים".
"אני עושה הפרדה בין האישי לבין הציבורי. לוקח את העבודה הביתה, אבל לא מביא את הבית לעבודה". בחדר החדשות של התחנה // צילום: אריק סולטן
התהליך הזה התחיל עוד בתקופת קודמך, אבי בניהו.
"נכון, היו כאן סיון רהב ועמית סגל, אבל הפרופורציות השתנו לגמרי בשנים האחרונות".
הופעלו עליך לחצים פוליטיים לאורך השנים?
"אני יכול להגיד לך שבקול ישראל הופעלו עלי יותר לחצים מאשר בגלי צה"ל. אנשים שלא מרוצים ממשהו מתלוננים, ותפקידי לבדוק אם הם צודקים או לא".
תן דוגמה.
"אהוד ברק כעס פעם על משהו ששודר אצל רזי. חיברתי ביניהם, והם סיכמו על משהו שישודר".
"כשאהוד ברק מינה אותי, אמרתי לו ששר הביטחון יכול להיות לא מרוצה, ואם הוא מתקשר למפקד גלי צה"ל, אז מפקד גלי צה"ל צריך לבדוק את זה ולחזור אליו ולומר לו אם הוא צודק או טועה".
ואולי ברגע האמת קשה יותר להגיד לאיש שאתה חייב לו את התפקיד שהוא טועה?
"שר הביטחון אמר שהוא חושב שדרוויש לא היה צריך להיות משודר, ואני קמתי ואמרתי שהוא כן צריך להיות משודר. אז נכון שלא הייתי מכניס את זה בין הטקסטים הישראליים המכוננים, אבל שלא נכיר את המרחב סביבנו כי מדובר באנשים שמרגיזים אותנו?
"חלק מהתפקיד של רדיו ציבורי הוא לא רק לשדר מה שאנחנו אוהבים, אלא גם מה שאנחנו פחות אוהבים. בסוף סמכויות העריכה הן לא של שר הביטחון, וממש לא של שרת התרבות, אלא של מפקד גלי צה"ל".
ידעת לעמוד מולו כשהיית צריך?
"בוודאי, וזאת לא הפעם הראשונה. אי אפשר שהתכנים ייקבעו על ידי גורמים פוליטיים. אני לא עובד כאן לפי חסדים, לפי טובות ולפי חששות. זה לא הגיוני ולא סביר.
"העורך הראשי של גלי צה"ל צריך וחייב להתמודד עם הלחצים, זה חלק מהדיל, ואני עשיתי את זה. לא תמיד היה נעים, אבל עשיתי את זה".
היו גם לחצים מטעם הצבא?
"כן, גם הצבא לא תמיד אוהב את מה שמשודר. נו, אז מה? לא בכדי מפקד גל"צ לא כפוף לדובר צה"ל. אם הצנזורה פוסלת זה עניין אחר. אבל אם משהו לא נעים למישהו, אז לא נשדר אותו? מה עם החופש העיתונאי?"
הרמה העיתונאית בתקופתך היתה טובה לטעמך?
"מחלקת האקטואליה בגלי צה"ל היא מחלקה משמעותית, והרבה פעמים מצטטים דברים ששודרו כאן".
אחד האנשים שדיברתי איתם אמר לי: "שנתיים שלא יצאה כותרת משמעותית מגל"צ".
"רק לאחרונה ביקשו מאיתנו את ההקלטות שהביא מיכאל שמש מסיעת הליכוד על בקבוקי הוויסקי. היתה החשיפה של דו"ח בכר, והיו עוד. פעם בשבוע מבקשים מאיתנו הקלטות של דברים שנחשפו פה. זו תחנה מאוד רלוונטית בשיח, והיא נותנת פייט לקול ישראל. יוצרת באזז, ויוצרת פולואפים יותר מקול ישראל.
"קול ישראל זו תחנה טובה, וגם לוקחת לכיוונים מעניינים מאוד. גלי צה"ל זו תחנה שמדברים עליה יותר והיא יוצרת יותר עניין בשיח הציבורי".
מי האנשים שפרצו בתקופתך?
"יאיר שרקי היה חייל בתקופתי. אוריה אלקיים. שיבל כרמי מנסור, שהוא אחד הדברים הטובים שקרו בתחנה. מיכאל שמש, שעכשיו נקלט בתאגיד. אסף ליברמן. יונה לייבזון, שקיבלה הגשה של תוכנית בתקופתי. עילי לוין, שמוּנה לעורך הראשי של 'בוקר טוב ישראל' בגיל 24, והיום הוא העורך הראשי של מהדורת 8 בערב בתאגיד. הדר שיפר, שקיבל הזדמנות להיות סגן ראש מחלקת החדשות.
"אחת ממשימותיו של מפקד גלי צה"ל היא להצמיח את הטל ברמן, יאיר שרקי, סיון רהב וגאולה אבן הבאים. אם הוא לא יודע להצמיח כוחות חדשים, הוא נכשל במשימתו".
אסף ליברמן וספי עובדיה, שני צעירים שמינית לתפקידי מפתח, בחרו בסופו של דבר לעזוב.
"נכון. ולא רק הם. זה אומר שאני מהמר על האנשים הטובים, לא? האם מפקד גלי צה"ל צריך למנות אנשים ששום כלי תקשורת אחר לא ירצה, או תותחים שכנראה נדרשים במקומות אחרים? אני מעדיף למנות תותחים.
"אבל גלי צה"ל לא יכולה להתחרות במשכורות שמשלמים במקומות אחרים. לאסף ליברמן, למשל, הוצע שכר כפול בתאגיד. אני עדיין מעדיף לזהות ולקדם את הטובים, שהופכים להיות כמו לחמניות טריות בשוק ונחטפים, מאשר למנות אנשים פחות טובים".
מילת המפתח בראיון הזה היא שינוי. שקלת, למשל, לשדר ב־8 בערב את מהדורת החדשות של ערוץ 10 במקום את חדשות 2?
"חדשות 2 היא המהדורה המובילה בישראל, וההחלטה שהתקבלה לפני 20 שנה, לשדר אותה, מחזיקה גם היום. אני בבית צופה בחדשות 2. אני לא חושב שצריך להחליף כל דבר".
יכול להיות שהסכסוך עם גולן יוכפז (מנכ"ל חדשות 10) הוא זה שמנע ממך מלחשוב על שיתוף פעולה עם חדשות 10?
"ממש לא קשור. אני באמת לא מכניס עניינים אישיים בהחלטות שלי. כשרציתי שחן ליברמן, שהיא כתבת של חדשות 10, תשדר אצלנו, והיא היתה צריכה אישור של גולן - ביקשנו את האישור, והיא קיבלה אותו. אני נגד עירוב של עניינים אישיים בהחלטות מקצועיות. השינויים שעשיתי הם מטעמים מקצועיים, ולא מטעמי חיבה פרטית שלי".
"רציתי תוכנית הומור יומית"
אחת ההחלטות המשמעותיות של דקל היתה להעביר את השדר הוותיק מולי שפירא מהגשת תוכנית התרבות השבועית "בילוי נעים" בימי שישי בבוקר, אחרי 40 שנה. את מקומו תפסו ענבל גזית וחן ליברמן, שתיהן בוגרות התחנה. אם להסתמך רק על מספרים - המינוי נחשב לכישלון חרוץ: שיעור ההאזנה לרצועה שנחשבה למצליחה צנח ביותר מחצי - מחמישה אחוזים לכשני אחוזים.
"זה נכון להעביר את המקל מבני ה־80-70 לבני ה־40-30. אני מאוד אוהב את מה שאני שומע, ואני מאמין שרענון אחרי עשרות שנים הוא חשוב.
"למולי זכויות אדירות, ולכן הוא נשאר בגלי צה"ל בגיל 75 (מנחה תוכנית תרבות בשבת בצהריים; ע"ס)".
עדיין מדובר היה ברצועה מצליחה עם מגיש שהיה מזוהה איתה.
"כשאתה תהיה במקומי, תעשה את 'גלי גיל הזהב', וזה בסדר גמור. אתה כנראה לא היית מזיז את מיכה פרידמן וגם לא את מולי. אז בוא נעשה תחנה מבוגרת שתתחרה ברשת ב'".
המספרים מלמדים שהשינוי הזה נכשל.
"כמו בטלוויזיה, גם ברדיו, לוקח זמן לתוכנית עד שהיא נטמעת. אי אפשר לעשות שינוי ולצפות מייד להצלחה. לדעתי זה שינוי מצוין, שמעיד על רוח רעננה. הסינתזה בין הוותיקים לבין הדור הצעיר היא נכונה. אני רוצה שבני ה־20 יתחברו לגלי צה"ל".
בדיעבד, היית עושה את השינוי גם אם היית יודע שהרייטינג יירד משמעותית?
"כן. השינוי הזה הוא לטווח הארוך".
מגיש הספורט אלי ישראלי סיים את תפקידו, ומאוחר יותר טען שזה בגלל דעותיו השמאלניות.
"קראתי את הטענות שלו בעיתון. יש מרחק בין מה שאומרים במציאות לבין מה שכתוב בעיתון".
מה האמת?
"יש מגבלה כמה זמן אפשר להעסיק יועץ בגל"צ. הצלחנו להאריך לו את החוזה בשנה, אבל לא בשנה נוספת. אמרתי לאלי שזאת הסיבה, אבל הוא לקח את זה למקומות אחרים. אין תופסים אדם בצערו".
התאכזבת מהדברים שלו?
"כן, כי לא היה לזה שום קשר למה שהתרחש במציאות. אני באמת לא קורא את הפוסטים של אלי ישראלי ואני לא יודע מה העמדות הפוליטיות שלו".
מה מבחינתך השינוי הכי מוצלח שעשית?
"הגיוון. אי אפשר לומר יותר שגלי צה"ל בועתית בשום צורה שהיא; המהפכה הדיגיטלית, כולל האפליקציה עם שש תחנות מוסיקה; וחוק גלי צה"ל שעבר. מבחינה רדיופונית אני לא מסתכל על תוכנית אחת. אני מסתכל על שדרים כמכלול, ואני שמח שלצד רזי משדר אראל, ולצד רינו יש את יעל דן ואת עירית לינור. בזכותי נמצאים פה גם יועז הנדל, גם ברדוגו וגם עמית סגל ושיבל כרמי מנסור ורן יבנאי".
אין משהו אחד שבו אתה אומר לעצמך, בזה פגעתי בול?
"אני מאוד אוהב את דקל־סגל (תוכנית אקטואליה של דקל ושל עמית סגל, שמשודרת בימי חמישי; ע"ס), זה אחד מהשינויים שאני אישית מאוד מתחבר אליהם".
יש שינוי שרצית לעשות ולא הספקת?
"כן, רציתי תוכנית הומור יומית, אבל לא הצלחנו, כי לא רצינו להתפשר על ההומור, ואיכות גבוהה עולה הרבה כסף. רציתי מאוד את טייכר וזרחוביץ', אבל אין לי היכולת להציע סכומים שאחרים הציעו להם. אני חושב שאם תהיה לגלי צה"ל תוכנית הומור טובה, זה יהיה טוב".
איך תרגיש אם המפקד הבא אחריך ירצה להחזיר את התחנה לקדמותה?
"אם הוא ירצה להחזיר אותה לניינטיז, זו זכותו".
"אני אוהב לשדר, זה כיף, אבל מעניין לי לנהל". באולפן // צילום: אריק סולטן
דקל לא יזכה בתואר המפקד האהוב בתולדות התחנה. השינויים שהוביל הביאו, בין השאר, לפיטורים ולעימותים רבים מאחורי הקלעים. חלק מהפיטורים, לטענת עובדים רבים, נעשו בחוסר רגישות. כך, למשל, עובדת ממשפחה שכולה, שפוטרה בערב יום הזיכרון, ועובד ששמע מכּתב תקשורת על מחליפו.
"זה אחד הדברים היותר קשים בניהול", אומר דקל, "לכן הרבה מנהלים לא מגיעים לזה. אז כדי לא להגיע לזה, לא משנים. למה לריב? למה לעבור את הדבר הלא נעים? זה קשה רגשית. קשה לבוא לבן אדם ולהגיד לו שהתוכנית שלו או הפינה שלו יורדת. זה מעמד מאוד קשה, זה צובט, ואחר כך לוקחים את זה הביתה.
"אין פרידות שמחות, לא משנה מתי. זה לא נעים, וזה אף פעם לא יהיה נעים".
יכול להיות שבתום הקדנציה השארת אחריך הרבה אנשים שלא אוהבים אותך?
"יש פחות ויש יותר. יכולתי להעביר חמש שנים וחצי נעימות, בלי לעשות הרבה, וכולם היו מוחאים לי כפיים. אבל התחנה היתה במצב יותר גרוע, ואז היית יושב פה ושואל אותי מה עשיתי בכל התקופה שלי, ואם פחדתי להתעמת עם אנשים. אני יכול לכתוב לך עשר שאלות שהיית שואל אותי, ובצדק, אבל אני מעדיף את השאלות על השינויים ועל כברת הדרך שהתחנה עברה, כולל השאלות על כאלה שפחות אוהבים אותי".
במהלך כהונתו הוגשו נגד התחנה לפחות שבע תביעות, ובהן גם של בכירים, שעלו למשרד הביטחון מאות אלפי שקלים. חלקן עדיין לא הוכרעו. הבולטות שבהן היו זו של דליק ווליניץ, שבית משפט פסק לטובתו סכום של 200 אלף שקלים, וזו של מנכ"ל חדשות 10, גולן יוכפז. יוכפז עבד בגלי צה"ל יותר מ־20 שנה והיה מועמד לתפקיד מפקד התחנה יחד עם דקל. לאחר פיטוריו באביב 2013, תבע את התחנה על 1.3 מיליון שקלים בגין פיטורים שלא כדין. ההכרעה בנושא אמורה להתקבל בקרוב.
"אני לא רוצה להיכנס לפרטים כי זה נמצא בדיון משפטי", אומר דקל. "אבל העובדה היא שאחרי שהוא מונה למנכ"ל חדשות 10, הוא לא היה יכול יותר להמשיך בתחנה. אם אתה היית מתמנה לעורך 'ידיעות אחרונות', היית ממשיך לכתוב ב'ישראל היום?'"
אחד מההישגים שבהם גאה דקל הוא העברת חוק גלי צה"ל בכנסת, ביולי 2013. החוק מסדיר את מימון התחנה הצבאית מכספי חסויות ותשדירי שירות.
"אחרי עשר שנים שקודמיי בתפקיד ניסו ולא הצליחו, זה דבר דרמטי. לשחרר את מפקד גלי צה"ל מוועדת הכלכלה ומהצורך להפציר בפוליטיקאים להאריך את הוראת השעה, כי אחרת אין לתחנה הכנסות עצמאיות - זה הישג, אבל זה לא סקסי ולא כל כך מעניין, אז לא כותבים על זה".
איך אתה מסביר את זה שהחוק עבר דווקא במשמרת שלך?
"עשינו עבודה של שנה ורבע כדי שזה יקרה. שינינו אסטרטגיה ממה שעשו לפניי ועשיתי עבודה בשיתוף פעולה עם הרדיו האזורי ודוד בן בסט, שעזר לנו. לקחתי על עצמי, באישור של שני שרי ביטחון, את עבודת הלובי הקשה כדי להסביר לחברי הכנסת כמה החוק הזה הוא חיוני ונדרש. הצלחתי להעביר את זה עם רוב של 73 ח"כים ומתנגד אחד - משה פייגלין, שלא חושב שצה"ל צריך תחנת רדיו".
הטענה הזאת חוזרת על עצמה כבר הרבה שנים.
"היום אנחנו הרבה מעבר לשאלה הזאת. ברור היום שגלי צה"ל זה נכס תרבותי חשוב למדינת ישראל".
יש לא מעט תחנות שמשמיעות דברים חשובים ומעניינים, והן לא באחריות צה"ל.
"אתה רוצה שגל"צ תהיה באחריות התאגיד? יש גם אפשרות שאנשי עסקים יקנו את התחנה, אבל אז היא תהיה תחנה פרטית. אני מדבר על גל"צ כערך ציבורי. ציבורי, עם שישה סימני קריאה.
"יש ערך עצום לשידור ציבורי. יש מי שחולק עלי, כמו עירית לינור, שלא חושבת שצריך שידור ציבורי".
והיא בכל זאת משדרת בתחנה.
"בראיון איתה תשאל איך היא מיישבת את הדיסוננס הזה. אבל כל עוד היא משדרת באופן מעניין, אני שמח שהיא בין כוחותינו. אני לא מסנן את מה שהמגישים אומרים".
"פלייליסט זה דבר אדיר"
גם התחנה הבת, גלגלצ, לא ידעה שקט בתקופת דקל. בשנים האחרונות, בעיקר בתקופת כהונתה של שרת התרבות מירי רגב, היא מוזכרת כשם נרדף לאליטיזם ולניכור מרחשי הציבור. ביקורת רבה הוטחה בשיקולים להכנסת שירים לפלייליסט ובהדרת המוזיקה המזרחית.
"ניסיון ההתערבות של מירי רגב הרגיז אותי, כי בסוף אנחנו אלה שמחליטים מה נשדר", אומר דקל. "היום אני חושב שהייתי צריך להיות יותר תקיף מול מנכ"ל משרד הביטחון, שהנחה אותנו ללכת לפגישה עם שרת התרבות. לא הייתי צריך ללכת, כי השרה באה לעשות עלינו את הסיבוב ואת הקמפיין שלה. בין זה לבין התוכן היה מעט מאוד".
להתערבות של השרה לא היתה השפעה על השינוי בלוח השידורים?
"השינוי בלוח התחיל עוד קודם. אם הייתי ממנה את נדב בגלל השרה, הייתי מסכים איתך. אבל מיניתי אותו עוד לפני כן, בדצמבר 2015".
למה העדפת למנות אותו ולא את אור צלקובניק, המנהל המוזיקלי ועורך השידורים הראשי, שצמח בתוך התחנה והכיר אותה?
"אור הוא אדם מאוד מוכשר, יש לי רק מחמאות להגיד עליו, והוא היה מועמד מצוין. גם אמרתי לו את זה. בעת ההיא חשבתי שנדב מתאים יותר להוביל קו של שינוי בגלגלצ, שיכלול יותר הגשה של כוכבים ויותר מוזיקה ים־תיכונית.
"אני חושב שגלגלצ צריכה להיות רדיו שמח, כמו שהדר מרקס מסמלת בבוקר, ולא רדיו מלחשש. זו היתה תפיסתי, וזו היתה תפיסתו של נדב. סברתי הרבה לפני מירי רגב שגלגלצ צריכה להרחיב את מנעד השירים שלה, ונדב ביטא את התפיסה הזאת".
דווקא ממי שהגיש את "הקצה", תוכנית שהתמקדה במוסיקת שוליים, היית מצפה לתת יותר ביטוי למוזיקה מזרחית?
"עובדה שהיום יש יותר מוזיקה ים־תיכונית. נדב לא מונה כדי להפוך את גלגלצ לרדיו 'הקצה'. אתה חושב שגלגלצ לא טובה היום?"
יש מי שחושב שהיא טובה פחות מבעבר.
"אני חולק עליך. נדב מוביל את גלגלצ למקומות מאוד טובים. בסופו של דבר, לא חשוב מה יגידו - 70 אחוזים מחיילי צה"ל מקשיבים לגלגלצ. זאת ההוכחה שהמאזינים של גלגלצ נשארים נאמנים, גם עם השדרוג שנדב הוביל אליו. מירי רגב כן, מירי רגב לא - את החיילים זה פחות מעניין".
וכשאתה רואה את ההישגים של "103fm", שאור מנהל בשנתיים האחרונות, אתה לא חושב שפספסת?
"אור הוא מנהל מוכשר ועושה את עבודתו כהלכה. הוא היה חלק בלתי נפרד מגלגלצ, אבל אני חשבתי שגלגלצ צריכה להעביר טוויסט".
ובכל זאת, את אבי שושן, עורך מוזיקלי שמתמחה במוזיקה מזרחית, הבאת רק אחרי התערבות השרה.
"נכון, וזה נעשה על פי המלצת מפקד גלגלצ".
בשנה האחרונה יצאו נגד גלגלצ זמרים מוכרים דוגמת מאיה בוסקילה, ארקדי דוכין, דוד ד'אור ואחרים. אתה יכול להבין את הטענות שלהם?
"פלייליסט זה דבר אדיר, ומה לעשות שלא אנחנו המצאנו את השיטה הזאת. תחנת רדיו לא יכולה להיות סופרמרקט. אם הטענות שהועלו נגד הפלייליסט נכונות, אז איך זה שאחד הזמרים הכי מושמעים בתחנה היה ברי סחרוף, שלאחרונה חגגו לו 60? איך אריאל זילבר ואריק סיני נכנסו לפלייליסט לא מזמן?
"אני מקבל סמסים מזמרים שמושמעים בתחנה ועדיין יש להם טענות כמו 'למה רק שיר אחד? למה לא שניים?'
"אי אפשר לספק את רצון כולם. בסוף אני יודע דבר אחד: שהחבר'ה שיושבים בוועדת הפלייליסט מקבלים החלטות לא כי יש להם קשר עם אמרגן, אלא כי הם חושבים מה נכון להשמיע בגלגלצ.
"אני יכול להבין את הכאב של הזמרים, אבל אני לא יכול להסכים שבגלל כאב יכניסו שיר. כמו שאתה לא תכניס לעיתון ידיעה כי למישהו יכאב שלא תיכנס".
בתוך כל הבלאגן עלתה האופציה לבטל את ישיבת הפלייליסט?
"לא, בשום צורה שהיא. ואין שום סיבה, כי זה רק יפגע בגלגלצ".
המינוי של אבי שושן נגמר רע, אחרי פחות משנה. למה, בעצם?
"ניסינו שנה וראינו שזה לא מתאים, ממכלול של סיבות שאני לא רוצה להיכנס אליהן, כי אני לא רוצה לפרט שיחות שהיו לי איתו ולא לפגוע בכבודו של מי שהיה פה יועץ במשך שנה. מצאנו שהחיבור לא הולך טוב, ונפרדנו".
"מנהל טוב? שאחרים ישפטו"
דקל הוא אב לילדה ושומר על פרטיותו בקנאות. "אני עושה הפרדה בין האישי לבין הציבורי. לוקח את העבודה הביתה, אבל לא מביא את הבית לעבודה.
"אני לא חושב שהשאלה מה קורה אצלי בבית רלוונטית להחלטה כזאת או אחרת בתחנה. לא בעקבות זה היו השינויים בגלי צה"ל. ההחלטות המקצועיות שלי לא קשורות למוזיאון שבו ביקרתי בשבת".
אחת השאלות המסקרנות עוסקת בעתידו המקצועי. בשבוע שעבר דוּוח שהוא אחד משלושה מועמדים לתפוס את מקומו של ניב רסקין בתפקיד מגיש התוכנית "נכון להבוקר". "התפקיד לא הוצע לי", הוא אומר. "אני בכלל לא יודע אם אני רוצה להגיש תוכנית יומית, אחרי ארבע שנים וחצי אינטנסיביות של 'הכל דיבורים'.
"אני אוהב לשדר, זה כיף, אבל מעניין לי לנהל. אני מאוד מחשיב עשייה ניהולית ציבורית ומאוד אוהב לשדר ולהשפיע תוך כדי שידור".
היית רוצה להמשיך בהגשת דקל־סגל?
"אם לא אעבוד במקום מתחרה, אני חושב שהתוכנית משרתת את ציבור מאזיניה ואנחנו נהנים לעשות אותה".
אתה מנהל טוב לטעמך?
"אחרים ישפטו. אני חושב שאני מנהל שיכול ויודע להוביל שינויים".
אם היו מציעים לך היום קדנציה נוספת, היית לוקח?
"הייתי שוקל את זה. אבל בסופו של דבר, יש ערך לעובדה שזה קצוב בזמן, ולא מינוי של עשרות שנים. גם לארגון זה בריא שראש הארגון מתחלף ומביא יעדים ודגשים חדשים".
היית לאחרונה בפגישה עם אבי ניר, מנכ"ל קשת.
"במהלך חמש שנים וחצי נפגשתי עם מנהלי המדיות המקבילות. פחות עם גולן יוכפז, אבל הייתי בקשת, ברשת, בחדשות 2. אנחנו מדברים על מצב התקשורת, על התחנה ועל שיתופי פעולה".
כשהמפגש מתקיים בסמוך לסיום התפקיד, זה נראה אחרת.
"בינתיים לא. אילו ידעתי מה אני הולך לעשות, הייתי משתף אותך".
מעניין אותך לחזור לעשייה טלוויזיונית?
"יכול להיות, אבל רדיו יותר מעניין. זה מדיום יותר קל ויותר אינטימי".
יש מחשבות ללכת לפוליטיקה?
"ממש לא".
איזו תחנה אתה משאיר למפקד החדש, שמעון אלקבץ?
"תחנת הרדיו הרלוונטית בישראל, שעשתה כמה דברים משמעותיים בתקופה שלי, ותחנה משפיעה שיוצרת עניין".
טיפ שהיית נותן לו?
"לעשות את מה שהוא מאמין בו, ולעשות את זה באמונה. אני חושב שהוא מקבל תחנה סופר טובה, ואני מקווה שהוא ימשיך בשושלת של מפקדי גלי צה"ל, ששמרו על מעמדה הציבורי. גלי צה"ל זה מקום מפואר, עם הווה, עבר ועתיד נהדר".
אתה יכול להגיד שנהנית?
"זו היתה חוויה מדהימה. מרתקת, מעניינת, מסעירה וקשה. נהנים כשזה קשה? לפעמים יותר ולפעמים פחות".
בתחילת השבוע דווח כי המפקד הנכנס, שמעון אלקבץ, כבר הורה על כמה שינויים משמעותיים. התחנה תיפרד מהבניין המיתולוגי ברחוב יהודה הימית ביפו ותעבור לירושלים; סרבני מצפון לא יושמעו ולא יתראיינו בתחנה; המוזיקה המזרחית תקבל יותר ביטוי; ויוגדל מספר החיילים שמגיעים מהפריפריה.
"אומר לך את האמת", מגיב ירון דקל מחופשתו בחו"ל. "אני בחופש ונהנה מהשקט. לא נחשפתי לעניין, ועל סמך כותרות בערוץ 2 ובעיתון, ובלי שהחלפתי מילה עם אלקבץ, זה לא יהיה רציני וגם לא ראוי שאתייחס.
"בתקופת כהונתי מאוד לא אהבתי שמפקדי גל"צ לשעבר מיהרו להביע דעות על כל דבר ועניין, בלי לבדוק איתי את הפרטים קודם ומתוך חוסר ידיעה וחוסר הבנה. שרלטן אני לא".