התפתחות במשבר האמוניה: המשרד להגנת הסביבה העביר אתמול תנאים נוספים להיתר הרעלים של מפעל חיפה כימיקלים דרום ולנמל חיפה עבור חלופת האיזוטנקים - המכולות לשינוע הגז.
הוצאת היתר הרעלים היא שלב במהלך שאליו שואפים נכון לעתה הגורמים המעורבים במשבר. השאיפה היא כי בשלב הראשון האמוניה תאוחסן באיזוטנקים בנמלי אשדוד וחיפה, כאשר בשלב השני אונייה צפויה לספק אמוניה באמצעות צינור ישירות למפעל הצפוני, כמו גם למכליות שייסעו בכל רחבי הארץ למפעל בדרום.
לאחר שהמשרד מצא כי מערך ייבוא האמוניה הקיים - אונייה גדולה והמכל הקבוע - מסכן באופן בלתי קביל את האוכלוסייה ולא התיר להמשיך את השימוש בו, הגישה חיפה כימיקלים למשרד חלופות שונות למערך ייבוא אמוניה.
המשרד ביצע בחינת חלופות עבור תרחישי שגרה תפעוליים, שכללה בין השאר שימוש בכלים כמותיים והשוואתיים, תוך הסתייעות ביועצים מהארץ ומחו"ל ובפורום המנחה הלאומי, הכולל את גופי הממשלה הרלוונטיים דוגמת כלכלה, אוצר וביטחון הפנים.
בפועל נמצאו שלוש חלופות קבילות לטווח הקצר. זו העדיפה מבחינה בטיחותית, שאף אושרה על ידי ממשלת ישראל גם לנוכח הסכמה רחבה בנושא זה בפורום המחנה הלאומי לחומרים מסוכנים, היא חלופת האונייה המוקטנת וההזרמה ישירה למפעלים. נוסף על כך, נמצאו עוד שתי חלופות קבילות, ובהן חלופה משולבת של אונייה מוקטנת והזרמה ישירה למפעלי הצפון וייבוא אמוניה באיזוטנקים מנמל אשדוד למפעלי הדרום. לטווח הארוך אושרו בהחלטת הממשלה הקמת מפעל לייצור אמוניה במישור רותם והקמת מקשר ימי בחיפה.
לאור עמדת עיריית חיפה, שלפיה לא תסכים לתת רישיון עסק לחיפה כימיקלים־צפון, החלופות הראשונה והשנייה אינן ניתנות ליישום, ועל כן המשרד קיים במהלך השבועות האחרונים דיונים עם הגורמים השונים באשר לאספקת אמוניה לחיפה כימיקלים־דרום באמצעות איזוטנקים.
בדיון האחרון בעניין, שהתקיים ביום ראשון, הציגו נציגי חיפה כימיקלים את פרטי הפתרון המקודם על ידיהם לצורך אספקת אמוניה למפעל בדרום. לפי העדכון, החברה נמצאת בקשר עם כמה ספקי אמוניה במצרים, ומשם באמצעות חברה מתווכת פלשתינית ייובאו לישראל כ־100 איזוטנקים בשבוע באמצעות שני קווי ספנות המגיעים לנמל אשדוד ולנמל חיפה. בשלב זה הציגה החברה כי אפשר לשנע באוניות כ־20 איזוטנקים באמצעות נמל אשדוד ו־80 באמצעות נמל חיפה, ומשם החברה בוחנת שינוע איזוטנקים למפעל בדרום באמצעות משאיות או רכבת.
המשרד להגנת הסביבה הוציא היתרים, ובהם הגדרות ברורות למפעלים ולנמלים באשר לתנאים ולדרישות הסביבתיות ליישום חלופת האיזוטנקים באופן בטיחותי, כדי לאפשר לגורמים השונים להיערך ליישום החלופה.
