סקר ראשון מסוגו, שנערך במשרד לביטחון הפנים, קובע כי כל אדם רביעי במדינת ישראל נפגע או מכיר מישהו שנפגע מתאונה שבה היו מעורבים אופניים חשמליים. לפי הסקר, הרוב המוחלט בציבור (כ־80%) סבורים כי הרכיבה על אופניים חשמליים מסוכנת במידה רבה מאופניים רגילים.
השימוש באופניים חשמליים צבר בשנים האחרונות תאוצה, בעיקר בקרב בני הנוער. ברוב המקרים, בני הנוער רוכבים מבלי לדעת את כללי הנהיגה הנכונה והבטוחה.בעקבות כך, הם חשופים לסכנת חיים ממשית ומסכנים נהגים ואת הולכי הרגל שנמצאים בסביבתם.
העלייה בשימוש בכלי רכב חשמליים, ובדגש על אופניים חשמליים, גרמה בשנים האחרונות לעלייה במספר הנפגעים כתוצאה מתאונות בין רוכבי האופניים החשמליים להולכי רגל, או לכלי רכב אחרים.
לאחרונה, כדי לאמוד את התופעה, בוצע על ידי מחלקת המחקר במשרד לביטחון הפנים סקר מיוחד אשר בחן את התופעה, מאפייניה ויחס דעת הקהל כלפי תקנות התחבורה בנושא. הסקר כלל 502 איש, בני 18 ומעלה, המהווים מדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה.
מנתוני הסקר עולה כי 26.7% מהמשיבים, כלומר כל אדם רביעי, נפגעו או מכירים מישהו שנפגע מתאונה שבה היו מעורבים אופניים חשמליים. כמחצית מהמשיבים, 47.8%, סבורים כי מותר לרכוב על אופניים חשמליים רק במסלולי אופניים, ופחות ממחצית, 42%, סבורים כי אפשר לרכוב על הכביש.
עורכי הסקר סבורים שבכך הופנמה העובדה כי חל איסור של נסיעה עם אופניים חשמליים על המדרכה. 60.2% דיווחו כי מותר לרכוב על כלי תחבורה חשמליים מגיל 16, כרבע סוברים שמותר לרכוב רק מגיל 18. 60.4% דיווחו כי לא נדרש רישיון כדי לרכוב על כלי תחבורה חשמליים, ושליש חשבו כי נדרש רישיון.
הרוב המוחלט של משתתפי הסקר, כ־80%, דיווחו כי הרכיבה על כלי תחבורה חשמליים מסוכנת במידה רבה ואף במידה רבה מאוד. 83.7% דיווחו כי הרכיבה על אופניים חשמליים מסוכנת יותר מרכיבה על אופניים רגילים.
62% דיווחו כי הם מכירים את התקנות החדשות המגבילות את הנסיעה על כלי תחבורה חשמליים, ובהם אופניים או תלת־אופן, שבהם מותקן מנוע, וכן קורקינט חשמלי. כ־80% דיווחו כי התקנות החדשות המגבילות את הרכיבה על כלי תחבורה חשמליים הן תקנות הכרחיות ומצילות חיים.
מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי בשנת 2016 נפגעו בתאונות שבהן היו מעורבים אופניים חשמליים 1,536 אנשים, מהם 9 נהרגו, 67 נפצעו קשה ו־1,460 נפצעו באורח קל. כמו כן, אושפזו בבתי חולים ברחבי ישראל 410 פצועים, וזאת בעקבות תאונות שעליהן לא דווח למשטרה.
בשנת 2015 נפגעו בתאונות עם אופניים חשמליים 1,174 בני אדם, מתוכם אדם אחד נהרג, 60 נפצעו קשה ו־1,113 נפצעו באורח קל - ב־1,065 תאונות בסך הכל. נוסף על כך, 229 בני אדם אושפזו בבתי חולים, וזאת כתוצאה מתאונות שעליהן לא דווח למשטרה.
יצוין כי לאור התגברות הסכנות ברכיבה על אופניים חשמליים, הוביל השר לביטחון הפנים גלעד ארדן את קידומו של ה"חוק לייעול הפיקוח והאכיפה" ברשויות המקומיות, במה שהרחיב את סמכויות הפקחים לאכוף את הרכיבה בכלי רכב חשמליים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו