מורים רבים הגיבו אתמול לחשיפה ב"ישראל היום", שלפיה החל משנה"ל הקרובה (תשע"ח) משרד החינוך יבצע רפורמה בשיטת ההערכה לגננות, ולמורים בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים. מדובר בכ־130 אלף עובדי הוראה של תוכנית "אופק חדש" (33 אלף מורים בשנה), מורים בכל הדרגות (9-2), בעוד בעבר רק עובדים בדרגות הגבוהות (9-7) שעמדו לפני קידום הוערכו על ידי מנהל בית הספר.
לפי השיטה החדשה, עובדי ההוראה יוערכו בין השאר על ידי גורמים אחרים בבית הספר פרט למנהל - למשל, עמיתיהם רכזי השכבה או רכזי המקצוע. חלק מהמורים הביעו חשש כי השינוי ייתן פתח למאבקים פרסונליים. מורה מאזור הדרום סיפרה כי "אני נתקלת יום־יום במקרים שבהם יש העדפה פרסונלית של אנשי צוות למורה מסוים. למשל, מורות שמקורבות להנהלה מקבלות תורניות יותר אטרקטיביות".
במשרד החינוך מבהירים כי הערכה של המורים על ידי בעלי תפקידים בבתי הספר תיעשה רק אם המורה ובעל התפקיד יהיו מעוניינים בכך, ולא באופן חד־צדדי, וכי הדבר יהיה באחריות המנהל. במשרד מאמינים כי דווקא השיטה החדשה תעודד שיח פתוח ותחזק את מערכת היחסים בתוך בית הספר. כמו כן, המורים הם שיבחרו באילו מימדים יוערכו (מתוך 12). מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד אמרה כי "לא נסכים לכך שרכזי שכבה יעריכו מורים, אלא אך ורק ורק מנהלים". לדבריה, "הקידום בדרגה לא יושפע מהערכת המורה. אנחנו נסכים לפיילוט של שנה, ולאחריו נבדוק עם המורים והמנהלים את שביעות רצונם ונפעל בהתאם". על פי השיטה החדשה, במשרד החינוך יתייחסו בהרחבה להיבטים הרגשיים־חברתיים שמורה משרה בכיתה, וגם להיבטים ערכיים. המודל החדש ששמו "הערכה מעצבת" לא יכלול ניקוד או דירוג של מורים טובים או ופחות טובים, אלא יכלול את נקודות החוזק והחולשה של כל מורה בעיני מנהלו ובעיני עצמו. אחת המורות אמרה כי "חלק מהניסוחים בעייתיים, קשה למדוד יחסי אנוש. יש לי כמורה 200 תלמידים, איך אפשר למדוד אותי?" עוד הוסיפה המורה כי "אני לא מבינה למה הערכה צריכה תמיד לבוא מלמעלה למטה? למה מורים לא מעריכים מנהלים?".
במשרד החינוך ציינו אתמול כי במסגרת בניית המודל התקיימה התייעצות עם 2,500 עובדי הוראה, מנהלים, מפקחים ואנשי אקדמיה במסגרות שונות.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
