צילום: GettyImages

לידיעת הקוראים

עם הספר ייצא בשבוע הבא לכיכרות - ויחגוג את שבוע הספר • רגע לפני, פתחנו דף חדש ובדקנו כמה ספרים אנחנו קוראים, מה מצב החנויות הפרטיות ומי קורא ספרים דיגיטליים • קריאת כיוון

עם ישראל נחשב ל"עם הספר", אבל רגע לפני יריית הפתיחה של חגיגת הספרים השנתית הגדולה, מעניין לבדוק את מערכת היחסים בין הקוראים לספרים שלהם. הרשתות הגדולות, סטימצקי וצומת ספרים, הן השחקניות המרכזיות בשוק ומציעות מבצעים והנחות כשהשיא מגיע, איך לא, בשבוע הספר, שיתקיים השנה בין 7 ל־17 ביוני. 

"בחודש של שבוע הספר עולה הביקוש לספרים וחלה עלייה של קרוב ל־100% ברכישת ספרים מכל הז'אנרים, כשהמבוקשים ביותר הם ספרות מקור וספרות מתורגמת ממגוון שפות, ספרי עיון, וגם ספרי נוער וילדים", אומר איציק שלו, סמנכ"ל סחר בסטימצקי. לדבריו, "אולי תופתעו, אבל הנוער בישראל אוהב לקרוא - והרבה. בכל שנה יש גידול במכירות ספרי הנוער, והרבה סדרות כמו 'הארי פוטר', 'משחקי הרעב', 'דמדומים', 'יומנו של חנון' ועוד הופכות לרבי מכר. גם ספרי נערות וסדרות קומיקס, למשל 'בון וקפטן תחתונים', זוכים לביקוש". 

למדפי רשת סטימצקי מגיעים כ־25 אלף כותרים בממוצע בשנה וההבדלים בין הקוראים ברורים היטב. לדברי שלו, "נשים יעדיפו ספרות יפה וספרות אירוטית, גברים יצטיידו בספר מתח, נערים יעדיפו קומיקס וסדרות, ואילו נערות יבחרו בקלאסיקות". שלו מגלה שבעידן הסמארטפונים והאפליקציות, "מקומן של האנציקלופדיות ומפות הדרכים נדחק הצידה ואנשים פחות משתמשים בהן, כשאת המידע הם מקבלים בגוגל או בווייז. לעומת זאת, למרות שיש המון מתכונים באינטרנט, ספרי הבישול עדיין נחשבים מבוקשים".

 שבוע הספר בתל אביב, בשנה שעברה // צילום: קוקו

בעוד הרשתות הגדולות מצביעות על גידול במכירות, החנויות הפרטיות שעוד נשארו עושות הכל כדי לשרוד. "עד לפני שנתיים היו בעיר עוד שתי חנויות ספרים קטנות, אבל לא היתה להן הצדקה כלכלית והן לא שרדו מול הרשתות הגדולות", אומר אבי שלו, מבעלי החנות פורת ספרים, שנחשבת למוסד ברמת גן והוקמה עוד בשנת 1953 על ידי מלכה ויהושע בן פורת וכיום מנוהלת על ידי אורה בתם ובעלה אבי. "בתנאים הקיימים קשה מאוד לשרוד", מבהיר שלו, "הרשתות הגדולות מקבלות את הספרים במחירים נמוכים ובתנאים טובים יותר, וחלק מהמו"לים בכלל לא סופרים את החנויות כי אנחנו קטנים ולמה להם להתעסק איתנו? את הספרים החדשים שהם מוציאים ימכרו קודם ברשתות הגדולות, ורק אחרי כמה ימים בחנויות הקטנות". 

לדבריו, חשוב לשמור על מעט החנויות הקטנות שעוד נותרו, שכן "אין הרבה חנויות פרטיות, כי זה עסק שיש לו הרבה הוצאות וקשה לנו לעמוד בתחרות מול הרשתות הגדולות, אבל החנויות הללו הן חלק חשוב מהמרקם החברתי של כל יישוב". 

שלו מנפץ מיתוס ומגלה שגם בחנויות הפרטיות מוצעים ספרים במבצעים ובהנחות. "אלה דברים שמושכים קהל, אז חשוב לעשות אותם", הוא מסביר, "העניין הוא שכשאנחנו עושים הנחות, אנחנו אלה שסופגים את ההפסדים". לדבריו, לרכישת ספרים בחנות פרטית וקטנה יש ערך מוסף שכן "מדובר בחנויות שהצוות בהן ותיק, מנוסה ומכיר גם את הקונים ואת העדפותיהם וגם את הספרים והסופרים, ומציע חוויית קנייה שונה. יש משהו בהיכרות עם הקונה ובאינטימיות הזאת. לצערי, הסמארטפון, הטאבלט, הטלוויזיה והמחשב הביאו לירידה בקריאת ספרים. בשבוע הספר בשנה שעברה לא רק שלא היה גידול במכירה, אלא חלה ירידה משמעותית. אנשים מבלים כל היום מול המסך, ובמקום לקרוא ספר טוב לפני השינה הם יעדיפו להיכנס לפייסבוק או לגלוש באינטרנט".

דיגיטל פירסט?

ואם כבר מול המסך, הספרים הדיגיטליים שהם תחליף לספרים המודפסים על נייר החלו להופיע בישראל בשנת 2010, והיום הם מהווים כ־10% משוק הספרים בישראל. 

"אתרי הספרים הדיגיטליים מהווים היום חלון ראווה משמעותי לענף הספרים, הן כפלטפורמה שיווקית והן כמיקרוקוסמוס של הנעשה בענף הספרים", אומר גיא בן נון, מנהל אתר "עברית" לספרים דיגיטליים. לדבריו, "אם בתחילת הדרך לחצנו על הוצאות הספרים לשתף איתנו פעולה ולשלוח לנו ספרים, היום הן כבר מבקשות להיות אצלנו, דורשות לקבל חשיפה ומשקיעות מאמצים רבים בניהול מבצעים, השקות טרום מכירה ופעילויות קידום מכירות". 

לדברי בן נון, בענף הספרים הדיגיטליים הפרוזה המתורגמת נחשבת לז'אנר החזק ביותר, ואחריה ספרות המקור. "גם ספרי מתח מאוד פופולריים", הוא אומר, "וכמובן שהז'אנר האירוטי, שתופס תאוצה ואפילו הקדשנו לו פיתוח ייחודי המאפשר לקורא לנעול את הספר מאחורי מדף נעול, כדי שהילדים לא ייחשפו".

ספר דיגיטלי עולה בממוצע בין 37 ל־44 שקלים, לא כולל מבצעים. לדברי בן נון, "קהל היעד של הספרים הדיגיטליים מורכב ברובו מנשים, אנשים בני 40 ומעלה הם הקהל החזק ביותר וגם בקרב צעירים בגילי 24-18 ניכר גידול משמעותי. דור הסמארטפון, לדעתי, צורך באופן כללי פחות ספרים ונחשף בעיקר לתכנים ברשת, אבל אני משוכנע שבשנים הקרובות המקום הטבעי עבורו יהיה הדיגיטל". 

לדבריו, בני הנוער נחשבים לקהל שלא פוצח עדיין, אולי מכיוון שהם צריכים את ההורים כדי לרכוש ספר ואולי כי ההורים לא מעוניינים  שיישבו שעות מול המסך. "אנחנו מנסים להגיע לקהלים הללו ולהגיד להורים שהילדים ממילא נמצאים מול המסך, אז שייחשפו לתוכן איכותי ואולי בדרך הדיגיטלית יתאהבו בקריאת ספרים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...