משרד הבריאות שלל מרופא אישור לביצוע ניתוחים פלסטיים

בשל "שיקול דעת לקוי וחוסר תקשורת עם המטופלות" • עורכי דינו: "צעד שרירותי הלוקה בחוסר סבירות קיצוני"

צילום: דודי ועקנין // פרופ' גמזו. ביטל את האישור

לראשונה בתולדות מערכת הבריאות, משרד הבריאות ביטל את האישור לרופא, האורולוג ד"ר יעקב יעקובי, לבצע ניתוחים בתחום הכירורגיה הפלסטית.

על הביטול החליט לאחרונה פרופ' רוני גמזו, מנכ"ל משרד הבריאות, בעקבות ממצאי ועדת בדיקה פנימית במשרד הבריאות אשר העלתה ביקורת נוקבת נגד הרופא. על פי ממצאי הוועדה, דרך הטיפול של ד"ר יעקב יעקובי בחלק מהנשים שעברו אצלו ניתוחים פלסטיים היתה בלתי הולמת ולא תואמת את הסטנדרטים הרפואיים המקובלים.

ועדת הבדיקה של משרד הבריאות בדקה שש תלונות של נשים שנותחו על ידי יעקובי במכונים רפואיים פרטיים בגוש דן, ובעקבות זאת קבעה כי קיים אצלו "שיקול דעת שגוי לגבי אינדיקציות לניתוח, חוסר התמצאות בחידושים ובעדכונים בתחום זה, וחוסר תקשורת בין הרופא והמטופל שגורם לזיהוי מאוחר של סיבוכים".

על פי ממצאי הוועדה, באחד המקרים ביצע ד"ר יעקובי לאישה בת 73 ניתוח לשאיבת שומן, וזאת אף על פי שניתוח בגילה של החולה "אינו סביר ומצביע על חוסר יכולת או רצון לקבוע אינדיקציות נכונות לביצוע שאיבת שומן". במקרה זה הוא גם לא ביצע ביקורת לאחר הניתוח, כנדרש, והתברר כי מכיוון שהמנותחת לא הפסיקה טיפול תרופתי, היא סבלה מדימום מוגבר.

במקרה אחר הוא ביצע באישה ניתוח למתיחת פנים וצוואר ובשל ליקויים בתקשורת עם המטופלת לא זיהה אצלה בזמן שטף דם פנימי בפנים, דבר שבגללו נזקקה לטיפול ממושך.

ד"ר יעקובי הוא מומחה רק בתחום האורולוגיה, וב-2009 קיבל אישור מד"ר אמיר שנון, מנהל האגף לרישוי מקצועות רפואיים במשרד הבריאות, לבצע ניתוחים פלסטיים אף שלא עבר התמחות בתחום זה.

התמחות רפואית בארץ אורכת כחמש עד שבע שנים בבית חולים ציבורי. ואולם החוק מאפשר למועצה המדעית להמליץ על מתן אישור לביצוע ניתוחים שאינם בתחום ההתמחות של רופא אם הוא מציג רשימה של ניתוחים שביצע. כך עשה ד"ר יעקובי שהציג בפני המועצה המדעית רשימה של יותר מ-1,000 ניתוחים שביצע.

ועדת הבדיקה קבעה כי ההליך בהסתדרות הרפואית היה "לא תקין", וכי רשימת הניתוחים שהציג יעקובי לא היתה ניתנת לאימות. הוועדה ציינה כי יעקובי "לא עבר התמחות מסודרת".

לפני שבוע הגיש ד"ר יעקובי, באמצעות עו"ד ערן קייזמן המתמחה בייצוג רופאים בדיני משמעת ואתיקה, עתירה מנהלית נגד משרד הבריאות לבית המשפט המחוזי בירושלים, בדרישה להחזיר לו את האישור לביצוע ניתוחים פלסטיים. בעתירה נטען כי ביטול האישור היה "שרירותי, חד-צדדי ולוקה בחוסר סבירות קיצוני", וכי לא נערך לד"ר יעקובי שימוע. משרד הבריאות טרם הגיש את תגובתו לעתירה. ד"ר יעקובי סירב להגיב בעניין.

מההסתדרות הרפואית נמסר: "המועצה המדעית נתנה את האישור לד"ר יעקובי בהסתמך על המסמכים שהגיש. המועצה פועלת כשלנגד עיניה אך ורק איכות הטיפול הניתן לציבור". ממשרד הבריאות נמסר: "הנפקת האישור נעשתה בהתאם להמלצת המועצה המדעית שאנו סומכים על מקצועיותה ויושרתה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר