דמויות מורכבות ומרובות רבדים. "הסוכן" // דמויות מורכבות ומרובות רבדים. "הסוכן"

ביקורת סרט: "הסוכן" אפקטיבי, גם אם דידקטי

מבקר הבית על "הסוכן", איראן 2016

"הסוכן", סרטו זוכה האוסקר של הבמאי האיראני המהולל אסגאר פרהאדי, הוא מותחן נקמה אינטליגנטי, אנושי ויומיומי שעוסק בנשים חכמות ובגברים חלשים. 

זהו אינו דבר חדש, כמובן. גם שני סרטיו הקודמים של פרהאדי - זוכה האוסקר "פרידה", ואופרת הסבון האיכותית "העבר" - שהביאו לו פרסים יוקרתיים ותהילה בינלאומית, הסתובבו באותן טריטוריות בדיוק. עם זאת, הפעם האלמנטים הז'אנריים בולטים יותר לעין, ובעת הצפייה היה לי קשה שלא להיזכר בסרט הצרפתי המרתק והשנוי במחלוקת "היא", מותחן נקמה נוסף מן העת האחרונה, שעסק בנושאים דומים (באופן מאוד שונה).

במרכז העלילה אנו מוצאים את עימאד (שהאב חוסייני) ורנה (טרנה אלידוסי) - זוג נשוי שמבלה את הערבים שלו על במת התיאטרון, בגירסה מקומית של מחזהו הקלאסי של ארתור מילר, "מותו של סוכן". בתחילת הסרט השניים נאלצים לפנות את דירתם לאחר שעבודות בנייה סמוכות מאיימות למוטט את הבניין שלהם. אך הדירה החדשה והחביבה שאליה הם עוברים מתבררת עד מהרה כבעייתית, שכן הדיירת הקודמת היתה יצאנית ולא כל לקוחותיה מודעים לכך שהיא החליפה כתובת.

וכך, באחד הערבים שבהם רנה נמצאת לבדה בבית, אל הדירה נכנס גבר זר ומסתורי שתוקף אותה. רנה, שנפצעת בראשה, אינה זוכרת דבר מהמקרה (או כך לפחות היא אומרת). ואף על פי שניכר שהאירוע הותיר אותה במצב טראומתי, היא מבקשת מבעלה שלא יערב את המשטרה.

עימאד נשמע לבקשותיה של אשתו. אך העניין אינו מניח לו, ובעזרת כמה חפצים שהתוקף הותיר מאחור - מפתחות לרכב, פלאפון וערימת שטרות - הוא יוצא לאתר את האיש בעצמו. מה יעשה כאשר ימצא אותו?

היכולות המרשימות של פרהאדי ליצור דמויות מורכבות ומרובות רבדים, ולערב אותן בתסבוכות מוסריות הרסניות שכל אחד יכול להזדהות איתן, באות לידי ביטוי גם ב"הסוכן". הסימפתיה של הצופים מתמידה להתהפך בהתאם לאירועים הלעיתים מפתיעים שמתרחשים על המסך, ושוב מתברר כי למרבה התסכול, אין דבר כזה "תשובות פשוטות". גם כאשר השאלות שניצבות מולנו נראות מאוד קלות למענה.

בתוך כך, "הסוכן" - שמרבה להשתמש במחזהו של מילר כדי לספק לסיפור עומק אלגורי נוסף - מותיר את הצופים בתחושה שהוא קצת נחוש מדי להוכיח את הפואנטה ההומניסטית והפייסנית שלו. בסופו של דבר, למרות הרצון העז לגלות את פתרון התעלומה, הסרט אינו באמת מצליח ללפות את הצופים באחיזתו, והשיא האמוציונלי והדרמטי שלו אמנם אפקטיבי, אמביוולנטי ומעורר מחשבה, אך גם מעט מניפולטיבי ודידקטי. 

מצד אחד, יש להעריך את האופן האמיץ והכן שבו פרהאדי מצליח לגעת בנושא נפיץ למרות המגבלות הקשוחות שמוטלות על יוצרים באיראן. מצד שני, אף ש"הסוכן" הוא בהחלט סרט ראוי, "היא" לא רואה אותו ממטר.   

ציון: 7

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...