אסף רחמים // צילום: יח"צ // אסף רחמים // צילום: יח"צ

האתגר הכפול

שברולט קרוז החדשה צריכה לא רק להוכיח את עצמה, אלא גם להתמודד מול המשקעים הלא פשוטים שהשאיר הדגם הקודם • האם היא מצליחה לשבור את הדעות הקדומות? • פסיכולוגיה במבחן

פעם אחת, די מזמן, שאל אותי מישהו על רכב מומלץ. שילוב הדרישות, ההעדפות, התקציב והמועמדים הוביל לסובארו B4" .B4? מה זה?". "זה מה שהיה קודם לגאסי". "אבל יש להם בעיות עם הגיר, לא ככה?". "בעיות עם הגיר? אתה מתכוון לדגם הראשון מלפני 10 שנים?". 

הדגם הראשון של הקרוז שהוצג ב־2008 היה מה שנקרא "די בסדר", אבל בעיות אמינות במנוע ובתיבת ההילוכים פגעו בו מאוד. העובדה שעם מתיחות הפנים צויד הקרוז במנועים מוגדשים ומשופרים ובתיבה אוטומטית חדשה ומוצלחת כבר לא עזרה. מה שמתקבע בגיל הינקות, מלמדת הפסיכולוגיה, קשה מאוד לשנות בהמשך. זה נכון גם לגבי מכוניות ולסיפור הסובארו; היו כאלה שבראשית דרכן נכשלו ובהמשך הצליחו (ואז זוכרים להן את הכישלון) - ויש כאלה שנודעו כאמינות, וגם אם בהמשך נפלו הרבה פעמים, הן עדיין נתפשות כמו בתחילת דרכן. ובקיצור: זו לא המכונית, זה מי שקונה אותה. לכו נסו למכור אחת עם שם בעייתי.

מדברים בשברולטית

הדור השני של הקרוז הוכרז ב־2015 והגיע אלינו בסוף 2016 - והוא כולו חדש מהיסוד. העיצוב כמובן עדכני ומדבר שברולטית של עכשיו, אותה שפה של אימפלה וקמארו; בסיס הגלגלים, 270 ס"מ, הוא בצד הגדול ביותר של הסקאלה; ההספק, 153 כ"ס, הוא הגדול ביותר בגרסאות הרגילות של משפחתיות; עיצוב הפנים חדש מהיסוד; אבזור הנוחות עשיר מאוד; והחומרים ברמת הגימור הגבוהה ראויים לציון.

גירסת הסדאן שהתייצבה למבחן מאופיינת בגג משתפל מאחור, משהו שיוצר מעין מופע "קופה". העיצוב אינו פורץ דרך, אבל נאה עם נוכחות. עיצוב סביבת הנהג מושך עם קווים מקוריים, וברמת הגימור הזו מרשים עם דיפון עור בדלתות, במושבים ועל כל הדשבורד. איכות הפלסטיק בתא הנוסעים טובה, אך ההרכבה לא תמיד מתעלה, ונרשמים מרווחים מיותרים. 

עוד עניין בולט, המוסיף להופעה, הוא מערך הבידור/מידע המקורי "מיי לינק", הכולל אפשרות לשיקוף הסלולרי: אנדרואיד אוטו (עדיין לא זמין בישראל) ואפל קארפליי. להופעה הסופר מהודרת הזו מצטרף אבזור "לוקסוס": מושב נהג בתפעול חשמלי, חימום לשני המושבים הקדמיים ועוד. לקרוז 10 כריות אוויר(!) וכמו בעוד דגמי שברולט, גם כאן מערכת "נהג צעיר" - כזו המפקחת על מרחק הנסיעה, מהירות הנהיגה ומגבילה את עוצמת השמע אם נוסע אינו חגור. אבל חלק מאבזור הנוחות החשוב חסר: בקרת האקלים מלפנים אינה מפוצלת, ועצוב יותר הוא המחסור בפתח מיזוג מאחור. 

המרחב מלפנים טוב, וכך גם תנוחת הנהיגה ומושב הנהג. מאחור, מרווח הרגליים מצוין, אך זה לראש מוגבל; תשלום על העיצוב החיצוני הנאה. המושבים - מלפנים ומאחור - קצרים יחסית, אך למרות זאת נוחים גם לאורך זמן. תא המטען יעיל לשימוש משפחתי. ומול כל הדברים האלה בולטת העובדה כי לקרוז אין אפילו מערכת בטיחות מתקדמת אחת(!). ממש לא לעניין בדגם חדש. 

על הכביש

לאותו הספק מכובד יש ביטוי מעשי בכביש. הקרוז מזנקת באופן מרשים, צוברת מהירות באופן יעיל והכי חשוב: בעקיפות ובנסיעה הררית מציעה מערך ביצועים משובח. המנוע שלה גם מאוד שקט, ואינו נשמע גם כאשר הוא עסוק. עם אופן הפעולה החיובי הזה משתלבת התיבה האוטומטית, שמשלבת הילוכים באופן חלק ואלגנטי. יש תפעול ידני (וזה טוב), אבל הוא לא נוח לתפעול ולתיבה חסר מצב "ספורט" (וזה פחות טוב). הקרוז צורכת ליטר דלק כל 15 ק"מ בשיוט, וכל 12 ק"מ בנהיגה בעומס פעיל יותר. 

לקרוז, כמו לכל מכונית אחרת בישראל, אתגר אמיתי ויומיומי: להתמודד עם רמת התחזוקה של רחובות הערים ושל הכבישים שביניהן. את חובתה לספק שירותי נוחות סבירים לנהג ולנוסעים היא מבצעת כראוי. היא אמנם נוקשה באופייה, אבל המתלים שלה שקטים ובעיקר סופגים היטב מהמורות גדולות. היא מעלימה פחות טוב שיבושים קטנים ושינויי גובה, אך אינה מציקה מדי כאשר היא פוגשת בהם. התנהלות זו דומה למדי גם בעיר וגם מחוצה לה, בכל טווח המהירויות המקובל. לאותה נוחות טובה מצטרף גם בידוד טוב של רעשי הכביש. איכות הנסיעה של הקרוז נמצאת בצד החיובי של הסקאלה. 

סיכום בישיבה

שברולט קרוז היא מכונית משפחתית טובה המתומחרת נכון. המנוע וההילוכים שלה מייצרים יכולת מכובדת מאוד, נוחות הנסיעה סבירה וגם יותר, היא שקטה, אבזור הנוחות נאה וההידור בתא הנוסעים מפתה. בולטים בחסרונם פיצול לבקרת האקלים ובייחוד מיזוג לאחור, ומעל לכל ובעיקר: אבזור בטיחות עדכני.

אבל הקרוז מגיעה לאולם התצוגה כאשר נטל העבר על כתפיה, ועליה לעמול קשה כדי להתגבר על מורשת זו. הקרוז ראויה להתייחסות רצינית לפי מה שיש לה היום, לא לפי מה שזכור מהעבר הרחוק. עובדה: לפי סקר של ביטאון אגודת הצרכנים האמריקנית, הקרוז שמינית ברמת אמינותה בארה"ב, ומשיגה נכבדות ויקרות בהרבה ממנה. 

•   •   •

שברולט קרוז | תעודת זהות

מנוע: 1.4 ל' טורבו אוט'

סוג: משפחתית קומפקטית 

הספק: 153 כ"ס/5,600 סל"ד 

מומנט: 24.4 קג"מ/2,000-4,000 סל"ד 

תאוצה מ־0 ל־97 קמ"ש: 7.7 ש' 

מחיר: 135,000 שקלים

אהבנו: מנוע וביצועים, שקטה, אבזור והידור ברמת גימור זו

התאכזבנו: אין אבזור בטיחות עדכני, בקרת אקלים לא מפוצלת ולא לאחור

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...