מבחן השוקו

אין ילד שלא שותה שוקו, ומעטים ההורים שלא קונים את המשקה לילדיהם • המגמות התזונתיות מייצרות הרגלים צרכניים חדשים ובריאים • יצאנו למבחן טעימה תוך מבט מפוכח על כמות הסוכר ורשימת הרכיבים • התוצאות? שוקינג

מבחן השוקו // צילום: עמי שומן // מבחן השוקו // צילום: עמי שומן

אפשר לכתוב מעל דפי "צרכנות היום" על הרבה נושאים כבדים ברומו של עולם ובכיסו של כל אחת ואחד מאיתנו, אבל הפעם בחרנו לעסוק בנושא מעניין ומתוק. לפעמים, מתוק מדי. השוקו שהילדים שלנו שותים (וגם אנחנו, כשהם לא שמים לב) הוא אחד הדיירים הקבועים כמעט בכל בית. 

בוודאי לא תהיו בשוק כשנגלה לכם ששוק השוקו הוא תעשייה רווחית מאוד, העיקרית מבין קטגוריות משקאות החלב, שגילגלה השנה כ־302 מיליון שקלים. השחקנית העיקרית היא מחלבת יטבתה שחולשת על 61.3% מהשוק. אחריה תנובה (9.5%), טרה (8.2%) והשחקנית החדשה יחסית שופרסל עם 1% מהשוק. של השוקו. 

בעולם הממותק שבו אנחנו גדלנו, לא היה דבר נפלא יותר משקית שוקו חלבית ומסוכרת. עם זאת, השינויים שעוברת תעשיית המזון כולה משפיעים גם על המשקה הזה. המודעות לבעייתיות הגדולה של צריכת סוכר והשמנה בקרב ילדים הולידה משקאות מופחתי סוכר. גם המודעות לרגישות למוצרי חלב הפיקה כמה וכמה תחליפים שמאפשרים לנו להרגיש עם ולהיות בלי חלב פרה.

רק לאחרונה עלה השוקו לכותרות כאשר שר הבריאות, יעקב ליצמן, הכריז כי יאסור חלוקת שוקו עתיר סוכר בקייטנות ובפעילויות חווייתיות של ילדים הממומנות או מפוקחות על ידי המדינה. כמו כן, ההמלצות העדכניות לסימון מוצרים של המשרד קובעות כי משקה שיש בו יותר מ־6-5 גרם סוכר ל־100 מ"ל יישא מדבקה אדומה בולטת. אף אחד מהיצרנים לא רוצה את המדבקה הזו על המוצר שהוא מוכר, והתעשייה נערכת זה מכבר לעידן החדש. 

שלום, סוכר

הראשונים לזהות היו מהנדסי המזון בתנובה, שהחלו למכור ב־2013 שוקו שעבר הפחתה של 40% בסוכר המוסף. טרה היתה הראשונה להוציא את הסוכר לגמרי מהשוקו, בעת שהשיקה את שוקו מוו. המוצר מכיל את הממתיק הטבעי סטיביה. לפני כשנה השיקה יטבתה שבבעלות שטראוס את "השוקו שלי", שבו האחריות להמתקה עוברת אלינו. המוצר עצמו מגיע ללא סוכר או תחליפי סוכר. בעוד קצת יותר מחודש צפויה החברה להפיץ לחנויות את "השוקו שלי" גם בשקית. קצת יותר קשה להוסיף סוכר לשקית, אבל מי שהתרגל למתיקות הטבעית שבמוצר ירוויח קצת נחת מהשקית החדשה. זאת לצד השוקו ללא סוכר, שכבר קיים בשקיות ובבקבוקים.

1. שוקו - יטבתה  

סוכר מוסף בכוס: פחות מ־2 כפיות

ברכיבים: 60% חלב בלבד, ויטמין D

תגובת הילדים: תמימות דעים מקיר לקיר. "השוקו מתוק כמו שאני אוהב"

המחיר: 11.80 ש' ל־1 ליטר

2. שוקו - תנובה 

סוכר מוסף בכוס: כ־3.5 כפיות

ברכיבים: 96% חלב

תגובת הילדים: שתו את השוקו בשקיקה: "שוקו טעים מאוד, בא לי עוד!"

המחיר: 10 ש' ל־1 ליטר

תגובת תנובה: "היינו הראשונים להכריז על 'המצפן התזונתי'. בכוונתנו להמשיך לפעול להפחתת סוכר בהדרגה ממוצרים בסיסיים, בדגש על מוצרי ילדים"

3. השוקו שלי - יטבתה

סוכר מוסף בכוס: המוצר אינו מכיל סוכר מוסף

ברכיבים: 78% חלב, סיבים תזונתיים, ויטמין D

תגובת הילדים: שניים שתו עם כפית סוכר ("בלי סוכר יש לזה טעם של אייס קפה"), שניים נהנו מהשוקו ללא תוספת סוכר ("טעים לי מאוד גם ככה") 

המחיר: 11.80 ש' ל־1 ליטר

4. שוקו עמיד - תנובה

סוכר מוסף בכוס: כ־4 כפיות 

ברכיבים: ויטמין D

תגובת הילדים: פושרת. "השוקו בסדר אבל אני אוהבת אחרים יותר"

המחיר: 4.30 ש' ל־250 מ"ל

5. אבקת שוקו נסקוויק - נסטלה

סוכר מוסף ב־2 כפיות גדושות: 2 כפיות

ברכיבים: הסוכר נמצא בראש הרשימה

תגובת הילדים: אחד מהארבעה העדיף את המתחרים. השאר סברו שהוא נחמד. "טעים, אבל אהבתי יותר טעמים אחרים"

המחיר: 13.90 ש' ל־450 גרם

אם חוזרים לימי הילדות, אהבנו לשתות משקה קקאו שהיה לפעמים מר מאוד. הסוכר שינה לנו את חוש הטעם, ולדברי אולגה רז, תזונאית בכירה וראש תחום תזונה קלינית באוניברסיטת אריאל, הוא מרכז הבעיה. "קקאו כפי שעשו לנו בבית בילדות הכיל אבקת קקאו - מזון איכותי ומועיל, חלב ומעט סוכר. בצורה כזאת שוקו הוא משקה מצוין", היא מזכירה. לשאלה מה היא חושבת על מגמת הפחתת או הורדת הסוכר בקרב שלוש המחלבות הגדולות, אומרת רז כי "מדובר במגמה עולמית. סוף סוף הבינו שסוכר משמין גם את המבוגרים וגם את הילדים. אי לכך כל צורה שבה כמות הסוכר במנת המשקה יורדת - מבורכת".

רז מדגישה עוד כי יותר משתי כפיות סוכר מוסף למוצר (מעבר למתיקות הקיימת ממילא בחלב פרה) היא מוגזמת. לדבריה, עדיף לבחור ולהתרגל לטעמם של מוצרים עם כפית אחת לכל היותר. שאלת הסוכר המוסף היא לא שאלה שקל למצוא לה תשובות על האריזות. החברות לא מחויבות לכתוב זאת, וחלקן בוחרות שלא להציג כלל את הנתון הזה. "הרישום על גבי האריזה מאוד לא ברור, ולכן חישוב הסוכר לא תמיד מדויק ואפשרי", מסבירה רז, "בחלק מהאריזות כתוב סך פחמימות, מתוכן סוכרים. מאחר שבמשקאות שונים יש כמות שונה של חלב שמשפיעה גם היא על סך הסוכר במשקה, לא ברור למה מתכוונים היצרנים". 

מה מלבד הסוכר יסייע לנו לקבל את ההחלטה התזונתית הנכונה ביותר? רז מציגה כמה קריטריונים. "כדאי להעדיף תמיד מוצר עם יותר חלב, אבקת קקאו ופחות מרכיבים מוספים. רצוי שתהיה תוספת ויטמין D. במשקאות סויה מומלצת תוספת של ויטמיני B12 ו־B2 (ריבופלבין). הכי טוב? אין עדיין תחליף להכנת קקאו בבית, והמתקה בעדינות, רצוי עם סטיביה או ממתיק מלאכותי לפי הטעם. זה חוסך כסף וחומרים מוספים למיניהם, ומעלה את הערך התזונתי".

6. משקה סויה בטעם קקאו אורגני - green, שופרסל

סוכר מוסף בכוס: פחות מ־2 כפיות

ברכיבים: מייצב טבעי ומי סוכר נמצאים בראש רשימת המרכיבים

תגובת הילדים: היו שאהבו, אחרים ציינו כי "זה טעם מוזר שאני לא רגיל אליו"

המחיר: 9.90 ש' ל־1 ליטר

7. משקה סויה בטעם שוקולד - אלפרו

סוכר מוסף בכוס: כ־3 כפיות

ברכיבים: ויטמיני D ו־B12

תגובת הילדים: שניים אהבו את המשקה, שניים ציינו כי "יש לו טעם מוזר"

המחיר: 15.50 ש' ל־1 ליטר 

תגובת אלפרו: "אלפרו מציעה מגוון משקאות מן הצומח עם כמויות משתנות של סוכרים. תוכן הסוכרים אינו גבוה יותר ממוצרים דומים בשוק, וברוב המקרים הוא נמוך משמעותית"

8. שוקו מוו - טרה

סוכר מוסף בכוס: המוצר אינו מכיל סוכר מוסף

ברכיבים: 99% חלב, ממתיק סטיביה, ויטמין D

תגובת הילדים: היינו חוששים שהילדים ירגישו ויאהבו פחות. אז זהו שלא. "אני אוהב את המתיקות שלו. זה מספיק מתוק לי" 

המחיר: 8.90 ש' ל־1 ליטר

9. אבקת שוקו - שופרסל

סוכר מוסף ב־2 כפיות גדושות: 2 כפיות סוכר

ברכיבים: הסוכר נמצא בראש הרשימה

תגובת הילדים: התקפת סוכר. "שוקו מתוק, כיף לשתות אותו"

המחיר: 10.80 ש' ל־500 גרם

10. שוקולית - עלית

סוכר מוסף ב־2 כפיות גדושות: 2 כפיות סוכר

ברכיבים: מרכיב הסוכר נמצא בראש הרשימה

תגובת הילדים: "אני רוצה לשתות כזה בבוקר". מתוקים.

המחיר: 12.90 ש' ל־500 גרם

תגובת שטראוס: "במנה מומלצת של שוקולית יש כפית סוכר"

מבחן הטעם

נתנו לארבעה ילדים חובבי שוקו לטעום את משקאות השוקו השונים והמגוונים: שוקו עם סוכר, מופחת סוכר, ללא סוכר, עם סטיביה, שוקו באבקה, שוקו אורגני ושוקו מחלב סויה. אולי לא מדובר במדגם מייצג, אבל הארבעה, עמית (6), רותם (5.5), אלמוג (3.5) ואריאל (5.5), נהנו כמעט תמיד מטעמם וממידת מתיקותם של כלל המשקאות שנבדקו. מכאן אנחנו מרשים לעצמנו להסיק שהשינוי הבריא שאנחנו כבר יכולים להחיל על הרגלי צריכת השוקו של הילדים תלוי בעיקר בנו, ובפרק זמן קצר של הרגלת החך לטעם החדש והפחות מזיק.

אנחנו מביאים לכם גם חישוב מדויק ככל הניתן של הסוכר המוסף בכל אחת מכוסות השוקו, בהתבסס על הנתונים על האריזות ושיחות שקיימנו עם היצרנים - ולפי מפתח של 5 גרם סוכר בכפית, קרי 20 קלוריות. כמובן שנתון זה משתנה בהתאם לאופן ההכנה. תמצאו כאן גם את המחירים.

צילומים: עמי שומןטעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר