1. נתחיל מהסוף. גם הפערים הקלים הקיימים כרגע בין ההתאחדות לכדורגל ומינהלת הליגה למשרד האוצר והטוטו, בזמן שכל העולם ממהר לבשר כבר על תום הפארסה המייגעת, לא ימנעו ככל הנראה את התוצאה הסופית. לאחר שהפשרה תימצא, יודיעו הגופים השונים על הסכם כספי שישביע את הרצונות של כל הגורמים. ככה זה כשכמעט כל האמצעים כשרים.
על פי המתווה הארבע־שנתי שכמעט סוכם אתמול סופית, ההתאחדות והמינהלת צפויות לקבל בעונה הקרובה 32 מיליון שקלים כהסכם שיווק עם הטוטו - 25 מיליון לחלק התפעולי ושבעה מיליון לחלק השיווקי - נוסף על 48 מיליון שקלים שאמורים להגיע בערוצים שונים ממשרד האוצר והספורט. הסכום הכולל, כ־80 מיליון שקלים, זהה למעשה להסכם שהתקיים בשנתיים האחרונות, אם כי אז כ־58 מיליון שקלים הגיעו מהטוטו כהסכם שיווק ורק כ־22 מיליון כתקצובים שונים של משרד האוצר והספורט.
הסכם השיווק הנוכחי עם הטוטו צפוי להיות מצומצם יותר ולכלול את גביע הטוטו, משחק אלוף האלופים, קיומו של המשחק המרכזי בימי שני ואלמנטים נוספים, אך לא את שם הליגה, שייצא למכרז במהלך העונה הקרובה. זאת גם הסיבה שהחל מהשנה השנייה בהסכם ייגרעו ממנו שבעת מיליון השקלים של החלק השיווקי והסכום הכולל יופחת מ־80 מיליון ל־73. הפער הזה, די פתיר ככל הנראה, מהווה את המחלוקת הנוכחית בין הצדדים, שמונעת את החתימה הסופית.
גם בלי הסכם חתום, איומי השבתת הליגה, שנראו מגוחכים עוד כשהועלו, הוסרו אתמול סופית. בניגוד לשנים קודמות, שבהן הכספים שהגיעו מהטוטו (והמדינה) היו קיומיים להרבה קבוצות, הפעם המציאות שונה לאור הסכם זכויות השידור האסטרונומי - 126 מיליון שקלים לעונה. יחד עם 80 מיליון השקלים מדובר בסכום כולל דמיוני של 206 מיליון שקלים. ואכן, היום ב־13:00 באיצטדיון בנתניה תיערך הגרלת המשחקים לעונת 2016/17 בליגת העל, הליגה הלאומית וגביעי הטוטו של שתי הליגות.
כספי הטוטו פחות קריטיים לקבוצות נוכח הסכם זכויות השידור החדש // צילום: אלן שיבר
2. המתווה הנוכחי הוא דוגמה נוספת, בוטה עוד יותר מבעבר, למכבסת המילים "הסכם שיווק" אשר מלווה את הדיונים הללו מדי קיץ. עבור יו"ר ההתאחדות עופר עיני השורה התחתונה - קבלת 80 מיליון השקלים - היא החשובה, אך בינם לבין היבט שיווקי יש חלק די קטן.
כ־48 מיליון שקלים מתוך ההסכם הולכים להגיע אל הכדורגל הישראלי באמצעות כספי ציבור ממשרד האוצר וממשרד הספורט, שבינם לבין שיווק אין דבר ולא חצי דבר: הגדלת תמיכות בהוצאות שיטור (החלק המרכזי בסכום המשלים), תוכנית הבראה בהתאחדות, הגדלת התמיכות הקבועות באיגודי הספורט השונים ואירוח משלחות מחו"ל. מרבית הסעיפים מסייעים גם לענפים אחרים (אף שרוב הכסף אמור להגיע לכדורגל) - מה שעשוי "להשתיק" ביקורת מצידם. יותר עיסקת חבילה ופחות הסכם שיווק.
3. ולאחר שהכדורגל הישראלי עבר את המשוכה הזו - כשלאף אחד מהצדדים לא באמת היה אינטרס להכשיל אותו - הוא יגיע במהלך העונה הקרובה לאתגר קשה בהרבה: מבחן השוק הפרטי. על פי המתווה, שם הליגה צפוי לצאת למכרז ולאפשר לכולם לבחון את האטרקטיביות של המוצר. במינהלת מאמינים כי יוכלו לקבל יותר מ־15 מיליון שקלים עבור מכירת השם, אך כרגע אין שום הצעה על השולחן והמכרז יסתיים רק כאשר הליגה כבר תהיה בשלבים מתקדמים.
גורמים המעורים בפרטים סיפרו כי אם אכן יגויס סכום כה גבוה רק עבור פריסת חסות על שם הליגה יהיה מדובר בהישג גדול, שכן תקציב פרסום שנתי בחברות הגדולות במשק נע בין 40 ל־60 מיליון שקלים, כך שלא פשוט לשכנע גופים גדולים להשקיע את מירב התקציב שלהן דווקא בכדורגל הישראלי.
"המינהלת הוכיחה כבר את יכולתה בכל הקשור לגיוס כספים", אמר גורם במינהלת, "כל דבר הוא אפשרי. אף אחד לא האמין שנגייס 126 מיליון שקלים עבור זכויות שידור או נגדיל את ההכנסות מהסכם השיווק. בפועל הכל קרה". במינהלת מאמינים שלאחר ששם הליגה יימכר לגוף עסקי גדול, ניתן יהיה להביא חסויות נוספות ולהכניס עוד כמה מיליונים לקופה.

