שנת 2015 הייתה אחת הקטלניות בתאונות דרכים. כך עולה מהנתונים שפרסמה היום (ראשון) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. ב-2015 נרשם זינוק של 15.4% במספר ההרוגים בתאונות דרכים: 322 בני אדם נהרגו בשנה שעברה.
בנוסף, נרשם זינוק של 15% במספר בני האדם שנפגעו קשה בתאונות דרכים, שעלה ל-1,796 בני אדם (כשחלקם נותרו נכים). מספר הרכבים שהיו מעורבים בתאונות דרכים עלה ב-4% ל-21,865 ומספר התאונות הכולל עלה אשתקד ב-3%, ל-12,122 תאונות דרכים בסך הכל.
1,400 נפגעים ב-2015 בתאונות עם מעורבות של אופנעים חשמליים // צילום אילוסטרציה: דודו גרינשפן
נתון מדהים נוסף, שלראשונה נכלל בסטטיסטיקה של הלמ"ס, הוא מספר הנפגעים בתאונות הדרכים בהן היו מעורבים אופניים חשמליים: 1,174 בני אדם נפגעו ואושפזו בבתי החולים בעקבות תאונות עם מעורבות של אופניים חשמליים – ועוד 299 פצועים שנפגעו מאופניים חשמליים אושפזו בבתי החולים אבל לא דווחו למשטרה. למרבה ההפתעה תופעת פצועים שנפגעו מאופניים חשמליים רחבה מאד ואינה נוגעת לתל אביב, אלא גם בישובים ביהודה ושומרון.
אופנוענים מעורבים בשיעור של פי 2.4 משאר הרכבים בתאונות דרכים // צילום אילוסטרציה: דרור ארצי ג'יני
ובהיבט הכלכלי: העלות הישירה למשק כתוצאה מתשלום פיצויים ואובדן ימי עבודה עקב תאונות הדרכים כ-2.8 מיליארד שקלים. המשק הפסיד בשנת 2015, 2.8 מיליארד שקלים בשל אובדן ימי עבודה ודמי פגיעה ונכות. הנזק העקיף הכולל למשק מתאונות דרכים נאמד בעוד מיליארדי שקלים ששילמו חברות הביטוח.
49% מהתאונות – בצמתים
65% מכלל תאונות הדרכים היו בשעות היום ורק 35% בשעות הלילה. 73% מהתאונות אירעו דווקא בערים ובדרכים עירוניות ומתוכן 49% אירעו בצמתים, בין השאר עקב אי ציות לרמזור אדום ולתמרור עצור ואי מתן זכות קדימה. 23% מהתאונות היו התנגשויות של כלי רכב זה בזה, 23% היו פגיעה בהולכי רגל והשאר תאונות של רכב יחיד שהתנגש בקיר הפרדה או במעקה בטיחות.
מספר ההרוגים הערבים בתאונות דרכים ירד ב-3% לעומת שנת 2014 (95 לעומת 98), בעוד שמספר ההרוגים היהודים בשנת 2015 עלה ב-28% לעומת שנת 2014 (194 לעומת 152). מכלל הנהגים שהיו מעורבים בתאונות דרכים עם נפגעים 73% היו גברים ו-27% נשים (אחוז הנשים מכלל המורשים לנהוג בשנת 2015 הגיע ל-43%).
73% מהנפגעים - גברים // צילום אילוסטרציה: מישל דוט קום
מעבר החצייה: הכי מסוכן להולכי רגל ובמיוחד לקשישים ולילדים
מעבר החצייה, גם מרומזר, הוא המקום הכי מסוכן להולכי רגל ובאופן מיוחד לקשישים וילדים. 23% מההרוגים, אחד מכול ארבעה הרוגים שנהרגו בתאונות דרכים, נהרגו בעת חציית כביש (74 בני אדם מתוך 322 בני אדם שקיפחו את חייהם אשתקד בדרכים). הולכי הרגל הקשישים מהווים 34% מכלל הולכי הרגל שנהרגו בעת חציית כביש, אחד מכול שלושה נפגעים. 74% מהולכי הרגל הקשישים שקיפחו את חייהם נהרגו בעת חציית כביש במעבר חציה. חמור מזה, 78% מבין הילדים עד גיל 14 שקיפחו את חייהם נהרגו מפגיעת רכב בעת חציית כביש במעבר חצייה. שיעור מעורבותם של אופנועים בתאונות דרכים עם נפגעים היה גדול פי 2.4 מחלקם במצבת הרכב וגדול פי 5.8 מחלקם בנסועה השנתית (קילומטראז').
שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, אמר בעקבות פרסום הנתונים כי "שנת 2015 היתה אחת השנים האדומות והקשות בבטיחות בדרכים והיא תוצאה של קיצוץ מתמשך בתקציב שמופנה להצלת חיים בכבישים. מדינת ישראל חייבת להפסיק להאשים רק את הנהגים ולקחת אחריות על הנעשה בכבישים. שנת 2015 מצטרפת לשנתיים שקדמו לה ובשלוש השנים האחרונות מדינת ישראל רושמת עליה במספר ההרוגים. האחריות היא של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים שחייב לשים את הצלת החיים של אזרחי ישראל בראש סדר העדיפויות ולהחזיר את הכסף שנלקח מהטיפול בכבישים האדומים והצמתים המסוכנים. חייבים להחזיר את ישראל למסלול של צמצום הרוגים מתאונות דרכים ולמנוע את ההרוג הבא".
