מי אתה, אילן בן דב

בשנת 2009 היה אילן בן דב הכוכב הזוהר בשמי עולם העסקים הישראלי כאשר רכש את חברת פרטנר והפך ממיליונר לטייקון • שנתיים אחרי, בן דב הוא הפנים של קיץ המחאות: "אין כלום, כל העסקאות שלו הן עסקאות אוויר", אומרת ח"כ שלי יחימוביץ' • מקורביו מספרים על דמות רוחנית שמתרכזת בתרומה לחברה • אז מיהו האיש? חביב מדורי הרכילות שנשוי לדוגמנית-על ובונה אחוזה בכפר שמריהו, או האיש השקט שקיבץ נדבות מחוץ למנזר בודהיסטי? • בן דב: "עמדנו בכל ההתחייבויות"

צילום: יוסי זליגר // אילן בן דב

זרמים מסוימים בקבלה טוענים שבאדם שוכנות שתי נפשות. האחת, ה"נפש האלוהית" - זו הרוחנית והאלטרואיסטית, ששואפת להתרומם אל המקור האלוהי שלה. לצידה שוכנת נפש אחרת, "הנפש הבהמית". היא מגלמת את הצד החומרי, הגשמי, המחוספס והתועלתני שבאדם. שתי הנפשות מנהלות מאבק רווי מתח, וכל אחת מושכת לכיוון אחר. המאבק הזה, אומרים הקבליסטים, מסתכם בסופו של דבר בהרמוניה; באחדות של הניגודים. אחרים יאמרו שהחיים מחייבים אותך להחליט באיזה מגרש אתה באמת משחק: האם אתה אלטרואיסט או דואג קודם לעצמך? האם נפשך נטולת פניות ומנותבת על ידי רוחניות אלוהית, או שהיא פועלת בתחכום למקסום רווחיך האישיים-

בתקופה האחרונה מופנות תהיות כאלה לכיוונו של אילן בן דב, מצעירי הטייקונים, השולט בין היתר בחברת הסלולר פרטנר (אורנג') ובחברת ההשקעות טאו תשואות. "טאו" נושאת על גבה חוב של מאות מיליוני שקלים, המיועד לפירעון בעוד שנתיים, וכדי לצאת מהמשבר שאליו נקלעה בחודשים האחרונים הציע בן דב למחזיקי איגרות החוב - הציבור - להגיע עימו להסדר ולפיו יוותרו על עשרות אחוזים מהחוב, סכום שמגיע לפי הערכות ל-400 מיליון שקלים. או במילים אחרות: לעשות "תספורת", אבל תספורת קצוצה במיוחד - בזמן שבן דב הוא בעל ממון רב, שנותר כעת עמוק בכיסו. "יש סדר בעולם ויש יקום וכוח עליון ומערכת שותפות בין כל בני האדם, ואני רק צינור", צוטט בן דב בשנים האחרונות. "החומר שלי הוא בשכירות, הוא לא שלי". איך זה מסתדר? לא כולם מצליחים להבין.

בן דב, 54, מכיל בתוכו שלל ניגודים. איש עסקים חד ורעב, מעשירי המשק, המגלגל על לשונו מילות אהבה, רוך וקדושה, וטוען ברצינות שאינו חי כדי לעשות כסף. אדם רב נכסים והון שחי חיים מפוארים, ובה בעת צורך באדיקות תורות דתיות ורוחניות, ובהן תורת הזן, המטיפה לחיים שמושתתים על צניעות והשקטת האגו.

"אם אני צריך לבטא את התחושה שלי לגבי בן דב", מהרהר בכיר בתחום התקשורת, "הייתי אומר שעם כל הבודהיזם, המדיטציה, הרבנים שמקיפים אותו והרוחניות שקשורה בשמו זה שנים - בסוף אתה פוגש דמות מנוגדת. יש בו כוחניות שנדהמתי ממנה, כוחניות שלא נתקלתי בה במשק הישראלי".

שחקן בולט בזירת העסקים הישראלית מסכים שבן דב הוא אדם של קצוות. "הוא מסוגל ללכת בבטחה בנתיב מסוים, לאחר שלמד את החומר באופן יסודי וסדור, התעמק, פירק לגורמים את כל המורכבויות וחשב בצורה יצירתית - ואז, באופן קפריזי, יהפוך הכל בלי לספור עד עשר, כי מישהו כמו הרב יאשיהו פינטו אמר לו משהו, או משהו אחר פתאום קפץ לו בראש. אני ראיתי את זה קורה במו עיניי. עם זאת, יש לו יחסי אנוש טובים, הוא לא מתנשא ואין בו שיגעון גדלות, כמו לטייקונים אחרים".

גם על זה יש מי שחולקים. עובדים לשעבר בחברות של בן דב הרגישו ש"הוא אימפולסיבי, שולף מהר, לפעמים בלי לבדוק, וגם אם הוא רואה שטעה, הוא לעולם לא יודה בכך". אחד ממכריו אומר: "הוא לא סובלני לטעויות. הוא לא סולח על התנהלות שלא נראית לו, או למה שהוא מכנה 'טיפשות' של הכפופים לו".

הכסף במכשירים ולא בשיחות

סיפור חייו של בן דב מציית לנרטיב הרומנטי של המיליונר הגדול שצמח מאפס. הוא נולד וגדל בשכונת יד אליהו בתל אביב, בדירת שני חדרים שבה גר עם הוריו ושני אחיו. ההורים ישנו בסלון, והילדים בחדר הסמוך.
בן דב למד בבית ספר יסודי בשכונת התקווה ולאחר מכן בתיכון עירוני ט', ומשעות הצהריים עבד לפרנסתו בעבודות כפיים: פועל בניין, שוליית נגר, מוכר סברס, גנן, מוכר קרח ומפעיל משחקים אלקטרוניים בבריכות שחייה. בצבא שירת בחיל האוויר, ובד בבד ניהל חנות למכירת אביזרי רכב. כשהשתחרר בילה תקופה קצרה בלימודי משפטים באוניברסיטת תל אביב, אך פרש מחוסר עניין והחל לבנות את עצמו כאיש עסקים. בגיל 25 החל לייבא ארצה שלטים אלקטרוניים, ובשנת 1991 הקים את סאני אלקטרוניקה, יבואנית משחקי המחשב סגה ונינטנדו. בהמשך הקים את רשת חנויות דינמיקה, ששיווקה בעיקר את מוצרי סלקום, וכך חדר אל תחום הסלולר. ב-1998 הפך לבעל הזיכיון לשיווק מכשירי סמסונג בישראל, וזאת היתה קפיצת דרך משמעותית בעסקיו. "זה היה בית הספר הכי גדול", מסביר מקורב, "שם הוא הבין שהכסף הגדול נמצא במכשירים עצמם, ברווח העצום שאפשר לעשות על מכירת מכשירים. חברות הסלולר הבינו שהכסף הגדול יהיה בעתיד לא משיחות או ממסרונים, אלא ממכירת מכשירים. בן דב ראה את הנולד, כמו כל הטייקונים בתחום התקשורת".

בן דב רכש באמצעות סאני אלקטרוניקה את אתר האינטרנט תפוז, ולאחר מכן הוקם אתר הווידיאו פליקס. בשנת 2005 רכש את חברת ההשקעות ירדן. באותם ימים כבר היה כרוך אחר תורות רוחניות, ובהתאם שינה את שמה של החברה לטאו - קיצור של טאואיזם, אחת מדתות סין. הוא השתלט גם על חברת סקיילקס, שהפכה חברה בת של סאני אלקטרוניקה, ובאמצעות סקיילקס ביצע לפני שנתיים את העיסקה הגדולה בחייו, ואחת הגדולות במשק הישראלי בשנות האלפיים: הוא רכש מחברת האצ'יסון הסינית את השליטה בפרטנר, תמורת 5.3 מיליארד שקלים.

לצד ההתפעלות מהעלייה של בן דב בעולם העסקים הישראלי, יש גם מי שאינו מתרגש. "הוא לא בנה מפעל, לא סיפק עבודה לאנשים ולא המציא כלום", אומרת ח"כ שלי יחימוביץ' (עבודה), מהבודדים שמוכנים להתייצב חזיתית מול בן דב. "הוא לא תעשיין ולא יזם. הכישרון היחיד שלו מתחיל ונגמר במוכנות המוזרה של שוק ההון להעמיד לרשותו כסף של הציבור. כל העסקאות שלו הן עסקאות אוויר. הוא לא הקים פארק תעשייה כמו סטף ורטהיימר ואפילו לא בנה פרויקטים כמו לב לבייב. הכל מתחיל ונגמר בעסקאות שלא תורמות לחברה אלא רק לוקחות מהחברה. אין בו עשיית אמת, אין כלום, זה דבר מטורף. את פרטנר הוא קנה בעיקר מכספים שגייס משוק ההון. ומה זה שוק ההון? זה הכסף שלנו, של הציבור".

רכישת פרטנר היכתה גלים במשק הישראלי. רק שנה לפני כן, בתחילת המשבר העולמי של שנת 2008, נקלע בן דב לחובות ענק כלפי מחזיקי האג"ח של טאו. "אני מאוד אוהב אתכם", אמר לבעלי האג"ח באסיפה שכינס, "אני איתכם יחד באותה סירה. אל תהיו נגטיב, אתם כל הזמן נגטיב. תהיו פוזיטיב. אני רוצה שתחשבו חיובי. תנשמו עמוק". בסופו של דבר, לא מדיטציה או זרם חשיבה חיובי הביאו לפתרון - אלא שורה של מהלכים עסקיים יצירתיים שבן דב ביצע, שהוציאו את טאו ממצב הביש וסייעו לו לזקוף חזה לקראת מימוש עיסקת הענק עם הסינים. מקורביו של בן דב מציינים כי החיבור בינו ובין אנשי האצ'יסון היה "טבעי ונפשי, כמעט רוחני. הטענה הרווחת באותה תקופה היתה שהסינים הרגישו מייד שהוא האדם הנכון להפקיד בידיו את פרטנר, כי הוא הגיע לביצוע העיסקה חדור אמונה".

לא מרגיש שהוא טייקון

המשבר הנוכחי של טאו והחובות הכבדים כלפי מחזיקי האג"ח מעמיקים לנוכח הפגיעה בפרטנר, שעד היום נהנתה משגשוג. שר התקשורת משה כחלון החיל על שוק התקשורת הסלולרית רגולציה מחמירה, שבראשה הורדת דמי הקישוריות והפחתת קנסות היציאה. הצרכנים הרוויחו, חברות הסלולר פחות. על פי הדיווחים, ההכנסה החודשית הממוצעת מכל לקוח פרטנר התכווצה מ-148 שקלים ל-113. עכשיו תכפילו את זה בכ-3 מיליון לקוחות. לנוכח אי הוודאות בשוקי העולם החליטה פרטנר לא לחלק דיבידנדים בגין רווחי הרבעון השני והמכווץ של השנה. על פי הודעת החברה לבורסה, השחיקה בהכנסות עומדת להימשך, וממילא, תנאי השוק יוסיפו להיות בלתי מפנקים עבור חברות הסלולר הוותיקות: חברות חדשות עומדות להצטרף ולהגביר את התחרותיות, ודמי הקישוריות צפויים לרדת בפעימה נוספת.

בן דב מגיע למשבר הנוכחי במצב שונה גם מבחינת הפוזיציה שלו בשוק. בשנת 2008 הוא הוגדר מיליונר ואיש עסקים, היום הוא נחשב טייקון ומוזכר בנשימה אחת עם נוחי דנקנר ויצחק תשובה. "אילן לא מרגיש שהוא טייקון", אומרים בסביבתו הקרובה. "אין לו קשר חברתי או עיסקי עם הטייקונים האחרים והוא מרגיש מובך כשקושרים אותו אליהם. היקף העסקים שלו אינו מגיע להיקף של עסקיהם. ההפסד של מניות פרטנר הוא על הנייר בלבד, ואינו מטריד אותו בינתיים. על השערים בבורסה הוא בכלל לא מסתכל, הוא לא שמח מהעליות ולא עצוב מהירידות, כי הוא מבין שזו תקופה של מפולת, כל העולם קורס, יש כאוס בכל מקום, ופרטנר היא חלק מהעולם".

"המבחן של בן דב מתרחש עכשיו", סבור ציון בהלול, מנכ"ל חברת קומיטמנט, המבצעת ניתוחי חוב לגופים מוסדיים במשק. "ההצעה הראשונה שנתן בנוגע להסדר החוב היתה בלתי ראויה. בשוק יש ציפייה ברורה שאם טאו לא תהיה מסוגלת לעמוד בהתחייבויותיה, בן דב ישתתף בהסדר החוב באופן אישי, מכיסו, באופן שימזער למינימום את הנזק למחזיקי האג"ח. מי שלא עומד בהתחייבויותיו לא יוכל לבוא ולבקש שוב בעתיד לגייס הון מהציבור". ח"כ זהבה גלאון (מרצ) יזמה לפני כשבועיים, עם ח"כ יצחק וקנין (ש"ס), דיון בוועדת הכספים בנוגע להסדרי החוב ותקפה בין היתר את בן דב: "המקרה שלו מגלם את כל הכשלים האפשריים של הריכוזיות בשוק ההון. הוא מינף את עצמו באמצעות הלוואות מחבריו הטייקונים, ומייד החל לשעבד את החברות שבשליטתו לטובת החזר החובות באמצעות חלוקת דיבידנדים משולחת רסן. אף על פי שהוא הפך להיות גורם סיכון, הגופים המוסדיים, שנשלטים, שוב, על ידי חבריו הטייקונים, ממשיכים לרוץ לחתום איתו על הסדרי חוב שפוגעים בחוסכים. הציבור צריך להיות גשש בלש כדי להבין איזה סיבוב עושים עליו".

בן דב, יש לציין, כופר בטענות המועלות כלפיו בהקשר להסדר החוב (ראו תגובה בסוף הכתבה).

מבקרי הסדר החוב מפנים מבטים חדים אל הונו ואל נכסיו האישיים של בן דב. ההון הזה זכה להערכות שונות שנעו בין 300 מיליון שקלים למיליארד. באשר לנכסיו, בן דב מחזיק בפיסת קרקע עצומה בכפר שמריהו, חמש חלקות שאוחדו לשטח של חמישה דונמים. על פי פרסומים, הוא רכש את הקרקע תמורת 5 מיליון שקלים, ועלות הבנייה של הבית והבריכה הפרטית מוערכים בכ-25 מיליון שקלים. על פי ההערכות, בתום הבנייה הבית יהיה שווה כ-90 מיליון שקלים. נוסף על כך רכש בן דב שלוש דירות בפרויקט מנהטן בפארק צמרת בתל אביב. שווייה של אחת משלוש הדירות, למשל, מוערך ב-5 מיליון שקלים. וזו רק רשימה חלקית.

"יש הפרדה מלאכותית ומקוממת בין אילן בן דב כאדם לבין החברות הציבוריות שבשליטתו", אומרת ח"כ יחימוביץ', "וזה מאפשר לו לעשות דברים שהם בלתי מתקבלים על הדעת. למשל, שבזמן שאילן בן דב, כחברה ציבורית, מכריח את החוסכים והפנסיונרים, מעמד הביניים, לעשות 'תספורת' ולוותר על 50 אחוז מהחסכונות שלהם כדי לממן את הכישלונות שלו - באותו זמן ממש הוא בונה ארמון על הקרקע היקרה ביותר במדינה. זה לא סביר, האדם חייב כסף. אני יודעת שפורמלית יש הפרדה בין החברה שבשליטתו לבין האיש, אבל זה לקוי מבחינה מוסרית".

מקורביו של בן דב טענו השבוע בתגובה כי שלוש הדירות בפארק צמרת נרכשו עבור שלושת ילדיו הבוגרים מנישואיו הראשונים. הם הדגישו כי זה שנים שבן דב מתגורר בשכונת אפקה בתל אביב, בבית שכור.

מערכת יחסי ציבור משומנת

בן דב נישא לאשתו הראשונה, שירלי, כשהיה בן 26. לזוג נולדו שלושה ילדים, ואחד מהם, תום, כיכב במדורי הרכילות לצד נשים יפות. כרגע לומד תום רפואה בהונגריה, ובחופשתו האחרונה בישראל לקח חלק פעיל במחאת המתמחים.

לאחר 18 שנות נישואים התגרש בן דב מאשתו. הוא החל להופיע אז במדורי הרכילות ותואר כבליין תל-אביבי. בין היתר נקשר שמו בשמותיהן של צעירות, כמו הדוגמנית ויקה שוורץ. לפני ארבע שנים הכיר במסעדת הקנטינה שבשדרות רוטשילד את הדוגמנית לשעבר קרן מיכאלי, ועל אף פער גילאים של 23 שנים, החיבור בין השניים היה מיידי ואינטנסיבי. מיכאלי, אז מורה וגרושה טרייה בת 28, סיפרה לימים כי זיהתה בבן דב את נשמתה התאומה, וכי כל מה שביקשה בקשריה האישיים היה יציבות, הגנה וביטחון. במהלך שיט ליוון ביאכטה הפרטית של בן דב, בדרכם לביקור אצל הזן מאסטר ניסים אמון - חבר קרוב ומורה נבוכים רוחני - החליטו השניים להינשא. שבעה חודשים לאחר היכרותם הם נישאו בבית כנסת בירושלים, בנוכחות קומץ חברים והרבה רבנים. הרב שהשיא אותם היה, כמובן, הרב פינטו. מיכאלי נכנסה להריון סמוך לחתונה וילדה את הבת הבכורה, אלה, היום בת שנתיים וחצי. לאחר הלידה החליטה לא לחזור להוראה, אלא להקדיש את כולה לאמהות. לפני עשרה חודשים נולד בנם השני, מיכאל.

לפני חמש שנים הקים בן דב את חברת "דרך הלוטוס", ששמה לה למטרה "לפעול למען הציבור". במסגרת פעילויות החברה הוקמה רשת מרפאות, המעניקות טיפולי שיניים ללא תשלום לילדים ממשפחות שידן אינה משגת. החברה העניקה לחולים כרוניים תשלומי השתתפות עצמית לתרופות, הקימה מסגרות טיפול לילדים בסיכון באמצעות כלבים ומסגרות שיקום לסובלים מהפרעות אכילה ולנפגעי סמים, וסייעה למרכזי חלוקת מזון לנזקקים. בסביבתו של בן דב מבקשים לציין שני חוקים שעברו בכנסת בשנת 2010, בין היתר בזכות מעורבותו: האחד מבטיח טיפול שיניים חינם לילדים, והאחר הקטנת ההשתתפות העצמית ברכישת תרופות לאוכלוסייה חלשה.

יחימוביץ' לא קונה את הפעילות הפילנתרופית: "למה הוא יכול להרשות לעצמו להתנהג ללא בושה כלפי ציבור החוסכים? בין היתר כי הוא דאג לעצמו למערכת יחסי ציבור משומנת, המציגה אותו כאדם רוחני, כחובב תורות זן, כמי שאומר כל הזמן 'ישתבח שמו' וכפילנתרופ שתורם לילדים. הכסף שהוא נותן זה כסף שנלקח מהציבור. כסף שנותב מהחברה הציבורית שלו, סקיילקס, ששייך לחוסכים, לא רק כסף שלו. אז פעם אחת הוא לוקח כסף מהציבור בשביל תרומות להאדרת שמו, ובפעם השנייה הוא מרשה לעצמו לגלח את החסכונות של אותם אנשים שהוא כבר לקח מהם כסף לפילנתרופיה שלו וליחסי הציבור שלו. המסיכה הזאת חייבת להיקרע מעל פניו של בן דב".

מי שלא מסכים עם יחימוביץ' הוא עמרם מצנע, יריבה במירוץ לראשות מפלגת העבודה. בתקופת כהונתו כראש מועצת ירוחם פנה אליו מנכ"ל דרך הלוטוס, קובי ויזל, והציע לו להקים בירוחם מרפאה שתעניק טיפולי שיניים לילדי האזור. "פגשתי פילנתרופים שתורמים כסף ולא עוקבים אחר מה שעושים איתו. אני התרשמתי מכנותו וממחויבותו של בן דב ומכך שהוא בנה פרויקט שמאחוריו עומדת אידיאולוגיה. ליום הפתיחה של המרפאה הוא הגיע לירוחם עם ויזל, בלי רעש וצלצולים וללא ניסיון לקשור את התרומה לקידום החברות המסחריות שלו. בין שהתרומות מגיעות מכיסו ובין שמכספי החברות שלו - העשייה עצמה מבורכת ומהווה חלק מעוצמתה של חברה אכפתית ומעורבת".

כרוך אחרי הרב פינטו

את "הנפש האלוהית" שלו, כלשון הקבלה, מתחזק בן דב בקפידה בעשור האחרון. במה הוא לא נגע? בכתבי הרבי מברסלב, במשנתו של הדלאי לאמה, בבודהיזם, בזן, באסטרולוגיה, בתקשורים, בגלגולי נשמות, בקבלה, בכל מה שמשגת ידו של "יהודי נושא תפילות ומקבל ברכות", כפי שכינה את עצמו. ב-2007 מימן את הוצאתו לאור של ספר המיסטיקה "אנחנו לא לבד - היקום, חוקיו וקבועיו, ראשית החיים ותכליתם". מעת לעת הוא נוסע להתבודד בבהוטן שבהרי ההימלאיה, ועם ניסים אמון, למשל, נסע להודו וליפן, "שם ביקרנו את המאסטר שלי", כפי שסיפר אמון בראיון עיתונאי. "ביפן הושבתי את אילן לקבץ נדבות ברחוב, מחוץ למקדש בודהיסטי, מכיוון שלדעתי מיליונרים צריכים להכיר גם את הקצה השני, לשמור על צלילות מחשבתית וללמוד ענווה. זה סוג של תרגול זן. לאילן יש נשמה של סמוראי".

בן דב מקורב לרבנים דניאל זר, יהודה טייב, עדי כהן, הרב איפרגן (הרנטגן) והרב פירר. באופן מיוחד הוא מקורב לרב יאשיהו פינטו. מכריו של בן דב מספרים כי הוא "כרוך אחרי הרב, אוהב אותו אהבת נפש ושואב ממנו ביטחון וכוחות". פינטו מעורב לא רק בנפתולי נפשו האלוהית של בן דב, אלא גם בשכנתה הגשמית: בעבר סופר כי הרב היה בקיא בפרטים של עיסקת רכישת פרטנר לפני ביצועה והעניק לבן דב את ברכת הדרך, וכן היה מעורב, למשל, בפרטי מאבקו של בן דב נגד הפחתת דמי הקישוריות.

בחודשים האחרונים המליץ הרב פינטו לבן דב להיכנס כשותף בערוץ 10 ולרכוש דרך תפוז 24 אחוזים ממניות הערוץ, שהיו בידיהם של ארנון מילצ'ן וניוז קורפ (שבבעלות רופרט מרדוק), ומוחזקות כעת בידי בעלי הערוץ יוסי מימן. הסברה היא שהרב האמין כי שליטה בערוץ תקשורת מרכזי תסייע ליתר עסקיו של בן דב, ועל כן מצא לנכון לעודד אותו שמדובר בהחלטה נבונה. בן דב, בסופו של דבר, ניהל מגעים קצרים ולא השקיע כסף בערוץ, בניגוד להמלצת הרב.

מעורבותו של הרב פינטו בחייו העסקיים של בן דב מעלה תמיהה בקרב רבים. ניצב בדימוס אריה עמית, בעצמו אחד ממעריצי הרב, נחלץ להגן על הקשר: "בן דב, כמו אנשי עסקים גדולים אחרים, פוליטיקאים, אנשי צבא ומשטרה, פונים אל הרב בגלל שהם עומדים יום יום בפני הצורך לקבל החלטות קשות. מי שלא עמד במצב הזה לא מבין איזה לחץ נפשי ומועקה הוא יוצר. הרבנים הם אנשים מאוד חכמים, אבל הרב פינטו יוצא דופן. הוא גאון, על זה אין ויכוח. הוא בן פחות מ-40 והקים ממלכה מרשימה מאוד של ישיבות בישראל ובשאר העולם וכתב קרוב ל-80 ספרים. יש בו טוב לב יוצא מגדר הרגיל, ולמרות שהוא לא למד בהרווארד, יש לו חוכמת חיים עצומה. מהבחינה הזאת, בן דב עשה בשכל. אין נושא בעולם שהרב פינטו לא מבין בו. אני לא יכול להסביר לך את זה, פשוט צריך לשבת איתו כדי להבין. אם היית יודעת את הרשימה החלקית של האנשים שבאים להתייעץ איתו היית נדהמת - מהפוליטיקאים הגבוהים ביותר, דרך אנשי העסקים הגדולים ביותר בישראל ובעולם. את לא מבינה בכלל מי האנשים שפונים אליו לקבל עצה, חיזוק או ברכה".

דבר אחד ברור: הרב פינטו אינו מוצא סתירות בנפשו של בן דב, ואם כן - יש בו היכולת ליישב אותן עבורו. אדם הקרוב מאוד לבן דב אומר: "לחשוב על בני אדם כחד-ממדיים זו טעות. דייג הוא רק דייג? לא, הוא עוד דברים. אילן מנסה למצוא את השילוב הנכון: לשמור על העקרונות הבסיסיים שהוא מאמין בהם - חמלה, עשייה ונתינה - תוך כדי התמודדויות עסקיות לגיטימיות. ברוך השם, הוא הצליח בצד החומרי של החיים, ולכן חש חובה להשיב לאותה קהילה שממנה ניזון כל השנים".

תגובת אילן בן דב

"עד היום, טאו עמדה בכל התחייבויותיה ושילמה כ-2 מיליארד שקלים. המועד לפירעון האג"ח של טאו הוא ספטמבר 2013. עם זאת, הצעתי להקדים את הסדרת החוב ולהקצות לטאו נכס אישי בשווי מאות מיליוני שקלים, כך שבמקום שיחזיקו באג"ח בסיכון וללא בטוחות, כבר מהיום יוכלו בעלי האג"ח להחזיק מניות של חברה בעלת נכסים איכותיים בדמות פרטנר והפעילות השיווקית של סמסונג".

naamal@israelhayom.co.il

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר