בסרבל טיסה. קיש // צילום: דודי ועקנין // בסרבל טיסה. קיש

בכנסת, עם כנפיים

סבו נהרג בלחימה מול הנאצים, אביו לחם לצד אריאל שרון במלחמת יום הכיפורים, והוא עצמו היה טייס F-16 עד שהפך לנבחר ציבור • ח"כ יואב קיש עבר לשדה הקרב הפוליטי ומכוון לראשות ועדת החוץ והביטחון

על אצבעות יד אחת אפשר למנות את מספר הפוליטיקאים שהיו בעברם טייסי קרב בחיל האוויר. מבין 931 הח"כים שכיהנו עד היום בכנסת, היו למיטב ידיעתי רק ארבעה טייסי קרב. עזר ויצמן ואהרן רמז, שהיו מפקדי חיל האוויר, וכן אליעזר (צ'יטה) כהן ויואש צידון.

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

לכן, הצטרפותו לכנסת של יואב קיש (47), ששירת שנים רבות כטייס קרב, היא תופעה חריגה. הוא גם היחיד שפעילותו המבצעית הופסקה בשל בחירתו לכנסת.

הרקע המשפחתי של קיש מרתק. סבו, בריגדיר גנרל פרדריק הרמן קיש, נלחם במלחמת העולם הראשונה בחזית בצרפת ונפצע פעמיים, הצטרף להנהלה הציונית והיה ראש המחלקה המדינית של הסוכנות. במלחמת העולם השנייה היה הקצין היהודי הבכיר ביותר בצבא הבריטי ונלחם נגד הכוחות של "שועל המדבר" הגרמני, גנרל־פלדמרשל ארווין רומל, נהרג מהתפוצצות מוקש בתוניסיה ונקבר שם, ועל מצבתו חקוק מגן דוד. הנכד יואב עשה מאמצים להעלות ארצה את עצמותיו כדי להביאו לקבר ישראל, אך בקשתו נדחתה.

בחליפה. קיש  //  צילום: דודי ועקנין

אביו, מייק קיש, שירת בצבא הבריטי ובהיותו בן 25 עלה לישראל. קיש שאל בזמנו את אריאל שרון איך ייתכן שבגדודי החי"ר של צה"ל לא משולבים כוחות של הנדסה קרבית, ושרון הציע לו להיות המפקד הראשון של חה"ן (חיל הנדסה) בצנחנים. למעשה, הוא היה מי שהקים את חה"ן צנחנים, שלאחר מכן הוקם בכל הגדודים הלוחמים של צה"ל. מייק קיש היה גם ראש כוחות ההנדסה באוגדה של שרון במלחמת יום הכיפורים, וליווה אותו עד סוף הלחימה.

בשנותיך כטייס יצאת עם F-16 לתקוף בעזה ובלבנון. היית מודאג מכך שנשים וילדים עלולים להיהרג?

"זה בהחלט עבר לי בראש, אבל הבנתי את המציאות המורכבת שאנו חיים בה. טעויות תמיד מתרחשות, וכבר היו מקרים לא רק של פגיעה בבלתי מעורבים, אלא גם של ירי על כוחותינו".

היית חוזר ממשימה ורואה בטלוויזיה את הבתים שאתה וחבריך הרסתם בהפצצות. מה זה עושה לנפש?

"אני מכמת את זה למקום של מחיר המלחמה. מלחמה זה דבר רע, אבל כשפורצת מלחמה או יש מבצע, צריכים לבצע אותם על הצד הטוב ביותר".

"יותר חרדים מתגייסים"

כשיצאת לטיסות מבצעיות, לא חששת להיפגע מטיל או שתהיה תקלה שתיאלץ אותך לנטוש וליפול בשבי?

"חיל האוויר היה בפעילותו ברצועה ובלבנון בעליונות אווירית, אבל החשש האמיתי קיים לא רק בטיסות מבצעיות, אלא גם באימונים. כל יום שאתה יוצא לאימון יש לך חששות. לצערי, הרבה יותר חברים שלי נהרגו בתאונות אימונים מאשר במבצעים. כשאתה טייס צעיר אתה פחות חושב על כך, אבל כשמחכים לך בבית אישה וילדים זה בהחלט מעסיק אותך".

מה גרם לך לעזוב את החיים הנוחים של טייס באל על ולהתמודד בפריימריז בליכוד על מקום בכנסת?

"מה שהזיז את הגבינה שלי היתה פטירתו של אבא שלי ב־2011. ישבתי בשבעה עם החברים של אבי ושמעתי אותם מדברים עליו ועל מעשיו, חשבתי על ההיסטוריה של משפחתי ועל עתיד ילדיי, והחלטתי להתמודד".

בעת המחאה החברתית היית פעיל מאוד במאבק לשוויון בנטל. נראה שהמאבק שלכם נכשל ורבבות חרדים עדיין אינם מתגייסים לצה"ל או לשירות האזרחי. איפה נכשלתם?  

"לא נכשלנו, אנחנו נמצאים במציאות של מהפכה. יש נח"ל חרדי ופרויקטים של חיל האוויר, וגם בחטיבת גבעתי משרתים חרדים. יש בהחלט עלייה בהיקף הגיוס של החרדים לצה"ל. מאמין שחייבים להגיע להבנות עם החרדים". 

איך אתה מסכם את השנה הראשונה לכהונתך בכנסת?

"היתה לי אכזבה בנושא תהליך החקיקה, משום שהיכולת שלי כח"כ לקדם חוק היא מוגבלת מאוד, בשל מנגנון חקיקה עקום. כתוצאה מכך אני מוצא את עצמי לעיתים מצביע בעד הצעות חוק שלא הייתי רוצה לתמוך בהן, ונגד הצעות חוק שהייתי רוצה לקדם. לעומת זאת, יש לנו חופש עשייה מאוד גדול ברמה הציבורית. בהחלט אפשר להזיז דברים. כך למשל קידמתי את נושא שכר הנגדים בצה"ל, שהיה תקוע שנים".

אתה נושא את עיניך לתפקיד יו"ר ועדת החוץ והביטחון. יש לך הבטחה מנתניהו?

"אין לי הבטחה לקבל את התפקיד, רק שוחחתי על כך עם ראש הממשלה. בכל מקרה, בעוד חודשיים אני אמור להחליף את ח"כ דוד ביטן בתפקיד יו"ר ועדת הכנסת".

אתה עומד עם ח"כ בצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי בראש השדולה למען ארץ ישראל. גם אתה סבור שיש להחיל את החוק הישראלי על כל שטחי יו"ש?

"אני בהחלט חושב שיש להחיל את הריבונות הישראלית על כל האזורים שבהם יש ריכוזים יהודיים, כמו אריאל ובקעת הירדן".

•   •   •

מפקד חיל האוויר אסר על ח"כ קיש להמשיך לשרת כטייס מבצעי במילואים

"ההחלטה לאסור עלי להמשיך לטוס היתה הכי קשה לי"

החלטתו של מפקד חיל האוויר, האלוף אמיר אשל, לאסור על סא"ל (מיל') יואב קיש להמשיך למלא את תפקידו כטייס קרב, מאוד הכאיבה לקיש. "אם אתה שואל מהו המחיר הכי כבד ששילמתי מאז שנבחרתי לכנסת, אין ספק שזו ההחלטה לאסור עלי להמשיך ולהיות טייס מבצעי בחיל האוויר", אומר קיש, שניסה ללא הצלחה לשכנע את האלוף אשל לשנות את עמדתו. אך מפקד חיל האוויר היה נחרץ בדעתו ואמר לו: "עקב חשיפת זהותך בתהליך בחירתך לכנסת, לא אאפשר לך להמשיך את תפקידך בטייסת כי זהותם של טייסי חיל האוויר, למעט בכירי החיל, חסויה".

קיש, שהיה טייס קרב במטוס F-16, שירת שמונה שנים בחיל האוויר והשתחרר בדרגת סרן. בתקופת שירותו בצבא הקבע, מ־1990 עד 1996 ולאחר מכן במסגרת שירות המילואים, הוא השתתף בתקיפות אוויריות רבות בלבנון וברצועת עזה. "בתקופה הראשונה שלי כטייס צעיר פרצה מלחמת המפרץ, אבל למרות שכבר היתה היערכות לפעילות אווירית והטייסים כבר היו על המסלול, ראש הממשלה דאז, יצחק שמיר, החליט לבטל את הפעולה. אני לא הייתי אמור להשתתף במבצע כי הייתי צעיר מדי, אבל לאחר מכן השתתפתי לראשונה בתקיפות האוויריות בלבנון, וכמובן גם במסגרת המילואים השתתפתי בתקיפות במלחמת לבנון השנייה וכן ברצועת עזה, לרבות במבצע צוק איתן ב־2014".

קיש רגז מאוד כשקרא בזמנו את מאמר הביקורת של העיתונאי גדעון לוי בעיתון "הארץ", תחת הכותרת "הרעים לטיס". לדבריו, "בטייסת יש מגוון דעות פוליטיות, כפי שקורה בציבור. אבל כשיש אתגר ביטחוני, כולם כתף אל כתף. כולם מודעים לרגישויות ומנסים להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים, אבל כולם גם מבינים שאנו חוסכים אבידות בצד שלנו".

גדעון אלוןטעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...