אסף רמון ז"ל, ההשראה לפיתוח // אסף רמון ז"ל, ההשראה לפיתוח

בני נוער פיתחו מערכת שתציל חיים של טייסי קרב

בעקבות תאונת האימונים בה נהרג אסף רמון ז"ל, פותחה מערכת המעוררת טייס קרב שאיבד הכרה בגלל עומס ג'י גבוה

תלמידי המגמה מדעית הנדסית באורט יוקנעם פיתחו מערכת המזהה איבוד הכרה של טייסים במהלך טיסה. המערכת פותחה על ידי התלמידים בעקבות נסיבות מותו של הטייס אסף רמון ז"ל, בנו של האסטרונאוט אילן רמון ז"ל. רמון איבד את הכרתו בעת תמרון בכוח צנטריפוגלי גבוה של קרוב ל-9 ג'י (פי תשעה מכוח המשיכה), והתרסק אל מותו כתוצאה מאובדן שליטה על כלי הטיס.

"בחרנו לפתח פרויקט העונה על הצורך הבסיסי של טייסים במהלך טיסה", מסבירים נוי גזיאל, טל תבל ונועה וינברג תלמידי המגמה. "במהלך טיסה חשוף הטייס ללחצים בתוך תא הטייס העלולים לגרום לו לאבד את ההכרה". 

כיום קיימים מוצרים אשר פועלים למניעת אובדן הכרה, חליפת לחץ אשר עשויה מכריות מתנפחות ומקיפה את הרגליים בהתאם לכוח הג'י המופעל, דבר שמונע זרימה לא מבוקרת של דם לרגליים במקום למוח. הבעיה בחליפה היא שישנם עומסים (10 ג'י ומעלה) שהחליפה איננה יכולה להם. חברת אלביט מערכות פיתחה גם היא קסדה המשלבת מערכת ניטור רפואית לזיהוי ולהתרעה בזמן אמת על סימני מצוקה של הטייס במהלך הטיסה, אך היא אינה פועלת להצלתו של הטייס בזמן אמת. 

המטרה העיקרית שראו התלמידים לנגד עיניהם הינה "הבטחת בטיחות הטייס במהלך כל הטיסה, גם אם יגיע למצב קיצוני שבו הוא איבד את הכרתו".

במהלך הפיתוח ביצעו התלמידים תצפיות בניסויים שבוצעו בתא הפוקסיה שבו מתאמנים הטייסים לעמידה בלחצים הגבוהים. בתצפיות התגלה כי בזמן שגוף הטייס נמצא בעומס ג'י 12, האישונים מתרחבים. הגילוי הוביל לפיתוח מערכת, הסורקת את תווי האישון במהלך כל הטיסה ובודקת אם מתגלה מצב הקיצון. לאחר מחקר ארוך, נמצא הקשר שבין התרחבות האישון לבין שלב טרום איבוד הכרה או במונחים המחקריים "פוקסיה רקמתית בתאי המוח" - מצב שבו רקמות מסוימות בגוף סובלות מחוסר חמצן.  

כשהמערכת מזהה את התרחבות האישון היא מתריעה על מצב החירום ומשתלטת על המטוס. לאחר ההשתלטות הבקר המלווה את הטיסה מבצע בדיקת הכרה לטייס, ואם הוא לא חזר להכרה אלקטרודות שהוצמדו לו לפני הטיסה יגרו את הנקודות העצביות, כדי לגרום לו להתעורר. 

המגמה המדעית הנדסית של רשת אורט ישראל, היא מגמה ייחודית מסוגה והוקמה לפני כ-15 שנה, על מנת לתת מענה לצרכי התקופה בה אנחנו חיים. הלימודים במגמה מבוססים על גישות חדשניות הן מבחינת תוכני הלימוד והן מבחינת דרכי ההוראה. הוראת מקצוע מוביל " מדעי ההנדסה"  (עיונית ומעשית)  שבמסגרתה לומדים מקצועות טכנולוגיים (אלקטרוניקה, אלגוריתמיקה, רובוטיקה) ובנוסף אנלוגיות כולל מתן דוגמאות ומעבדות עם זיכה לתחומים "הסמוכים", ביצוע מיזמים – מעבדות מורכבות (בצוותים) בין תחומיות, שילוב ידע ומיומנויות במקצועות טכנולוגיים שונים, ביצוע עבודות גמר בצוותים עם שילוב ידע בכל התחומים, סמינרים שנתיים בהם נחשפים התלמידים לעמיתים מאותה מגמה מבתי ספר שונים, המגמה מדעית הנדסית הינה המגמה למי שיוביל את המדע וההנדסה בעתיד במדינת ישראל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...