תאונה סמוך לאשקלון. המערכות החדשות יצילו חיים // צילום: יהודה פרץ (ארכיון) // תאונה סמוך לאשקלון. המערכות החדשות יצילו חיים

במימון המדינה: מערכות מצילות חיים ברכבים

הממשלה אישרה התקנת מערכות לזיהוי הולכי רגל ומכשולים שונים בכלי רכב משנת 2000

המדינה תממן התקנת מערכות מצילות חיים בכלי רכב. כך אישרה הממשלה בעקבות הצעה של שר התחבורה, ישראל כץ. לדבריו, המערכות, שיותקנו בכלי רכב משנת 2000 וכלי רכב חדשים יותר, יסייעו בהפחתת מספר הנפגעים בתאונות דרכים. לפני כשלוש שנים פנה משרד האוצר לחברות הביטוח וליבואני הרכב בהצעה, לפיה הוא יסייע במידה ויתקינו מערכות כאלו במקביל למתן הנחות בביטוח. התוכנית לא יצאה לפועל, בין היתר בשל עלות המערכות שצפוי היה להיות מושת על בעלי הרכבים.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הורה על הקמת צוות משותף של משרדי התחבורה והאוצר, שיבחן באופן מידי את דרכי המימון של התוכנית. לדברי השר כץ, התקנת מערכות הבטיחות תמומן על ידי המדינה ולא על ידי בעלי הרכבים. 

מדובר בשלוש מערכות מצילות חיים. מערכת בקרת סטייה מנתיב, המתריעה על סטייה מחוץ לנתיב הנסיעה, מערכת המזהה מכשול לפני הרכב או אי שמירת מרחק ומערכת לזיהוי הולכי רגל החוצים את הכביש או הולכים עליו.

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

באוטובוסים תותקן מערכת לזיהוי הולכי רגל המזהה הולכי רגל ועצמים שונים ב"שטחים המתים" בצדי האוטובוס, אותם הנהג אינו רואה במהלך הנסיעה. על פי התכנית החדשה, בעלי אוטובוסים ומשאיות יחויבו להתקין את המערכת, כתנאי לחידוש הרישיון.

ממשרד התחבורה נמסר כי ממחקר של משרד התחבורה האמריקני עולה כי 93% מתאונות הדרכים נגרמות כתוצאה מהגורם האנושי, והתרעה מוקדמת של המערכות לנהג עשויה למנוע כ-80% מתאונות הדרכים.

העלות הכוללת של תאונות הדרכים במדינת ישראל מסתכמת מדי שנה בכ-14.5 מיליארד שקלים. עלויות אלה כוללות בין השאר, נזקים לרכוש ולנפש, ימי אשפוז, אובדן ימי עבודה, פקקי תנועה ועוד. התקנת מערכות ההתרעה יכולות לחסוך מדי שנה למשק מיליארדי שקלים.

חייהם של 11 בני אדם ניצלו בשנה שעברה

מהנתונים עולה עוד כי בשנה שעברה הותקנו כ-40 אלף מערכות סטייה מנתיב, ניטור מרחק מלפנים וזיהוי הולכי רגל בכלי רכב בישראל. כתוצאה מכך, נחסכו חייהם של 11 בני אדם. התקנת מערכות אלה על כלל הרכבים משנת 2000 ואילך צפויה לחסוך את חייהם של עשרות בני אדם מדי שנה. 

בישראל קיימות שתי מערכות התרעה המוצעות לציבור הנהגים ועלותם אלפי שקלים. טרם הוחלט אם המערכות יותקנו במרכזי התקנה בתשלום המדינה או שהנהג יגש למרכז, ישלם עבור המערכת וכספו יוחזר לו על ידי המדינה.

מנכ"ל עמותת אור ירוק, שמואל אבואב, בירך על המהלך. "זהו צעד חשוב במאבק בתאונות הדרכים", אמר אבוהב והוסיף כי "הראשונים שצריכים לעשות שימוש באותם אביזרי בטיחות הם כלי הרכב שבשירות המדינה, וכמו כן המכרזים לכלי הרכב הממשלתיים חייבים מעתה לכלול את כל אביזרי הבטיחות מצילי החיים, כדי שגם לאחר שימכרו, הציבור יוכל ליהנות מרכב בטוח".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו