רק אני והמרק שלי

החורף עדיין לא התחיל באופן רשמי, אבל הגשם והרוחות כאן במלוא כוחם • אז מה יותר טוב מלהתפנק עם קערת מרק עשירה וחמה? • במסעדות ברחבי הארץ מחכים לכם מרקים מכל קצוות תבל

מרק עוף במסעדת סנדר בתל אביב // צילום: אילן עמיחי // מרק עוף במסעדת סנדר בתל אביב

אף על פי שרשמית אנחנו עדיין לא בחורף, הימים הגשומים והסוערים מביאים איתם את החשק לקערת מרק חם. חובבי הבישול ידאגו למלא את המקרר והמזווה במרכיבים רלוונטיים ויכינו מרק עם שלל תוספות, אחרים יחפשו מרקים עמוסים בדברים טובים במסעדות ברחבי הארץ. 

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

"כמו בכל דבר שקשור לאוכל, הנושא האישי והזיכרונות מהבית הם השחקן המרכזי, בעיקר כשזה נוגע למרקים", אומר עופר אלמליח, שף ובעלים של zuppa - מרקייה עירונית, "כדי ליהנות ממרק טוב צריך שהוא יורכב מחומרי גלם איכותיים, מדיוק ומסבלנות, כי יש מרקים שדורשים זמן בישול ארוך והרבה אהבה".

מרק שהוא ארוחה

חובבי מרק הגולש יגלו אותו במסעדת פינגווין בנהריה, שהתפריט בה מבוסס על המטבח המזרח־אירופי. מרק בורשט רוסי, הכולל שילוב קלאסי של סלק, תפוחי אדמה ובשר תמצאו בחיפה ב"אצל קיזלר" הוותיקה. 

דליה אלחדף, בוגרת "מאסטר שף", פתחה לפני כחודש את מסעדת טוטומה התל־אביבית, שבה מוגש אוכל רחוב דרום־אמריקני. בתפריט מככב הקרוסדו דה קרנה יפוג'יו - מרק ונצואלי עם בשר בקר ועוף. 

רשת מסעדות אחלה מציעה מרקים תימניים ביתיים, ובהם מרק שעועית, מרק רגל ומרק בשר כמיטב המסורת. ברשת ריבר נודלס בר תיהנו ממרק "סבתא סאן", שנחשב ככל הנראה לגירסה האסייתית למרק העוף שלנו. 

מסיציליה באהבה

טופולינו היא מסעדה איטלקית ירושלמית ידועה שמגישה מרק חסה עם קציצות הלוקוס. "חסה מוקפצת שמשולבת במרקים ובתבשילים מאוד נפוצה במטבח הסיציליאני", אומר שי גיני, מבעלי המקום, "פה בארץ עדיין לא רגילים, אבל המרק הזה מאוד פופולרי כאן".

באשדוד נמצאת מסעדת פטרה הגיאורגית, שבה יגישו לכם "חרצ'ו" - מרק בשר מסורתי עשיר בטעמים עם עשבי תיבול, אגוזים ובשר כבש. אם מדרימים לקיבוץ גלאון מגלים את הביסטרו של שרון ומייק, שבו יגישו לכם מרק שום ומרק זולו. למרות הרתיעה משום, התגלה המרק כמנה סמיכה וטעימה ולא, לא ינדוף מכם ריח של שום כשתסיימו את המרק. 

 מי שמעדיף את מרק העוף הקלאסי, ימצא במסעדת סנדר התל־אביבית את מרק העוף שנחשב בעיני רבים לטוב בארץ. "זה מתכון של סבתא ואני קורא לו 'אנטיביוטיקה יהודית'", אומר הבעלים והשף זמי שרייבר, "המרק שלנו כולל עוף אמיתי, ירקות שורש ועשבי תיבול. לזה מתווספים קרעפלך או קניידעלך ובחורף זו חגיגה אמיתית".

מרק מינסטרונה ביתי

רשימת חומרים ל־4 סועדים:

1 בצל גדול חתוך לקוביות קטנות

3 שיני שום קלופות וקצוצות דק

4 עגבניות קלופות וחתוכות לקוביות

4 ענפי סלרי אמריקני קצוץ

2 גזרים חתוכים לקוביות

3 כפות שמן זית לטיגון

1 כף רסק עגבניות

1 כף פפריקה מתוקה

100 גרם שעועית אדומה מושרית ומבושלת

חצי צרור פטרוזיליה קצוצה להגשה

2 ליטר ציר עוף / ירקות / בקר

5 עלי דפנה

1 פלפל שאטה

כפית זרעי כוסברה

100 גרם פסטה מבושלת

4 יח' פלפל אנגלי שלם

הוראות הכנה:

1. מטגנים את הבצל כ־2 דקות, מוסיפים את השום, הגזרים, הסלרי והעגבניות ומאדים כ־4 דקות נוספות.

2. מוסיפים את רסק העגבניות, התבלינים והציר. מערבבים היטב. 

3. מבשלים כשעה על אש נמוכה עד לריכוך הירקות. 

4. מוסיפים את הפסטה ואת השעועית. 

5. מתקנים תיבול לפי הצורך ומוסיפים את הפטרוזיליה הקצוצה.

באדיבות ZUPPA - מרקייה עירונית בת"א

מרק חרצ'ו גרוזיני במסעדת פטרה באשדוד  //  צילום: אבי רוקח

מרק בורשט רוסי ב"אצל קיזלר" בחיפה

מרק שום, הביסטרו של מייק ושרון בקיבוץ גלאון

מרק חסה ולוקוס בטופולינו הירושלמית

מרק עדשים, גזר וחיטה במסעדת מאקלובר בת"א

מרק גולש במסעדת פינגווין בנהריה

צילומים: וויליאם פרח, אנטולי מיכאלוטעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר