"עג'מי" לא זכה בפרס האוסקר בקטגוריית הסרט הזר הטוב של השנה, ובכך הסתכם החלק הישראלי בטקס שהתפרש על פני שלוש שעות וחצי, ושנראה היה כי הוא מנסה להיות "קליל" יותר, "מגניב" יותר, מזמין יותר לקהל שקולנוע לא זורם בנימיו. הזוכה הגדולה של הערב היא, ללא ספק, קתרין ביגלו, במאית הסרט "מטען הכאב" (זוכה האוסקר בקטגוריית הסרט הטוב ביותר), שבגיל 58 הפכה לבמאית הראשונה שזכתה בפרס האוסקר. ביגלו ניצחה את בעלה לשעבר ג'יימס קמרון, במאי "אווטאר", שהיה מועמד מולה בכמה וכמה קטגוריות אך נאלץ להסתפק בשלושה פסלונים מוזהבים על הישגים טכניים (צילום, אפקטים מיוחדים ועיצוב תפאורה). את הטקס הנחו סטיב מרטין ואלק בולדווין (שהיה די מיותר, להוציא קטע אחד, פרודיה על "פעילות על-טבעית"). השניים פתחו את הטקס במנת בדיחות מצחיקות הלועגות על עולם הקולנוע, ובעיקר על היושבים באולם. "ב'ממזרים חסרי כבוד' מגלם כריסטוף וולץ נאצי בעל אובססיה למצוא יהודים", אמר מרטין, ואז פרש את ידיו לעבר הקהל שישב באולם, שרובו היה מורכב ממפיקים, שחקנים ואנשי קולנוע יהודים. מארגני הטקס השנה ניסו לשוות לו פנים צעירות יותר, למרות המנחים המבוגרים יחסית (שניהם עברו את שנות ה-50 לחייהם); את הטקס עיטרו כוכבים צעירים כמו זאק אפרון ("היי סקול מיוזיקל"), טיילור לאוטנר ("דמדומים 2: ירח חדש") וקריסטן סטיוארט, גם היא מ"דמדומים", שערכו מחווה לז'אנר האימה, המזוהה בעיקר עם קהל צעיר. כמו כן נערכה מחווה מרגשת מאוד לג'ון יוז, שמת בשנה שעברה ונחשב לאביו של ז'אנר סרטי הנעורים ("מועדון ארוחת הבוקר", "יפה בוורוד" ו"שמתי ברז למורה"). בסופו של דבר לא היו הפתעות בטקס, שהרגיש קצבי יותר, בעיקר משום שעשרה סרטים היו מועמדים לפרס הסרט הטוב של השנה. "הסוד שבעיניים" הארגנטינאי, שעליו הימרו כולם בימים האחרונים, קטף את פרס הסרט הזר. "למעלה" של חברת פיקסאר הוא סרט האנימציה הטוב של השנה. נוצץ יותר, ראוותני יותר אחד המפיקים של הטקס הוא אדם שנקמן, כוריאוגרף בעברו שהפך לבמאי קולנוע של סרטים קלילים וצבעוניים כמו "היירספריי". שנקמן הפקיד את מושכות הבימוי של הטקס בידיו של המיש המילטון, אשר בשנים האחרונות מביים לא מעט טקסים לרשת MTV ותצוגות אופנה לענקית ההלבשה התחתונה ויקטוריה סיקרט. ואכן, הטקס היה נוצץ יותר, גדול יותר, ראוותני יותר, והפך לסוג של אוטוסטרדה של כוכבים שעלו לבמה כדי להראות את החליפה או את שמלת המעצבים שלבשו, לחייך, להעניק עוד קצת זוהר לטקס, לדבר 20 שניות, להעניק פרס אחד או שניים ולחזור לכיסאם שנותר מיותם לא יותר מאשר חמש דקות. הקהל באולם העניק אהבה רבה לזוכים, בייחוד לזוכים בקטגוריית השחקנים. גם כאשר זכתה השחקנית האלמונית יחסית מוניק על משחקה ב"פרשס", האולם נעמד על רגליו. התצוגה הזו חזרה על עצמה גם כאשר ג'ף ברידג'ס קם לקבל את פרס השחקן הטוב ביותר על משחקו ב"לב משוגע" (Crazy Heart). ברידג'ס, שזוכה באוסקר הראשון שלו אחרי חמש מועמדויות, הודה בנאומו להוריו המנוחים, השחקנים לויד ברידג'ס ודורותי דין ברידג'ס, ש"הכניסו אותי בגיל צעיר למקצוע הכל כך מגניב הזה". אולם נראה כי את האהבה האמיתית קיבלה סנדרה בולוק, שרק ביום ראשון זכתה ב"פרס" פטל הזהב כשחקנית הגרועה של השנה. בולוק, שזו המועמדות הראשונה שלה לפרס האוסקר, זכתה על משחקה בסרט "הזדמנות שנייה". היא עלתה כולה נרגשת לבמה. "האם באמת מגיע לי הפרס הזה או שפשוט התשתי אתכם-" היא פתחה את נאום התודה שלה וזכתה למחיאות כפיים ולתשואות רמות. אולם הנאום, שהחל באווירה קלילה, תפס כיוון רציני יותר. "אני רוצה להודות לכל האמהות, שמוכנות ועושות הכל למען הילדים שלהן, ולא משנה מי הם הילדים הללו", אמרה בולוק בקול קטוע חנוק מדמעות. נראה כי הנאום הזה ייזכר כאחד הנאומים המרגשים של הטקס. הטקס, שהיה אמור להיות כשלוש שעות, חרג בחצי שעה ונראה כי המפיקים האיצו במגישים, שימהרו ולא ימשכו את זמן הקריאה. זו אולי הסיבה לכך שטום הנקס, אשר עלה להכריז על פרס הסרט הטוב של השנה, לא ניסה ליצור אפילו מתח, פתח את המעטפה ובמהירות אמר "מטען הכאב". "מטען הכאב" יופץ בארץ עובדה מצערת היא שהקהל הישראלי נשאר, יחסית, מנותק מן הטקס, זאת כיוון שלא יכול היה לראות בבתי הקולנוע כמה מן הסרטים המדוברים של הטקס. "מטען הכאב", סרט האקשן על לוחמים ביחידה לפירוק פצצות המשרתים בעיראק, הזוכה הגדול עם שישה פרסים, לא זכה למפיץ ישראלי. חברת yes שמה ידיה על הסרט והביאה עותק פילם לארץ. הסרט, אשר הוקרן ב-yes בערב האוסקר, יוקרן החל מסוף השבוע הזה, 11 במארס, ברשת בתי הקולנוע לב. גם "לב משוגע", שעליו זכה ג'ף ברידג'ס בפרס השחקן הטוב ביותר, לא זכה להפצה מסחרית בארץ. "הזדמנות שנייה", שעליו זכתה סנדרה בולוק בפרס האוסקר, הוקרן בארה"ב לפני כחצי שנה והפך ללהיט ענקי. אנחנו נזכה לראות אותו כאן רק לקראת סוף החודש.
הגברת הראשונה
זה היה הנצחון הגדול של קתרין ביגלו • היא הפכה אתמול לבמאית הראשונה שזכתה אי פעם באוסקר; סרטה, "מטען הכאב", גרף שישה פסלונים, בהם פרס הסרט הטוב ביותר • "אווטאר", של בעלה לשעבר ג'יימס קמרון, היה המפסיד הגדול והסתפק בשלושה אוסקרים בלבד
Load more...
