באמצע שנות התשעים חידשו סיטרואן ברלינגו ואחיו התאום פיג'ו פרטנר את מבנה המסחריות הקלות. הדבר נעשה באמצעות יצירת רכב ייעודי במבנה "קופסה אחת" - ועם גג המגיע עד לשמשה הקדמית. עד אותו זמן היה נהוג לבסס מסחרית קלה על מכונית פרטית, וחלל המטען נעצר מאחורי מושב הנהג. ב־2008 הוצג הדור השני, גדול יותר ועם מופע הרבה יותר "מיניוואני", להעצמת אותו כיוון משפחתי. מתיחת פנים הוכרזה ב־2012 וגם כאן המכירות היו נאות. כעת מציגה פיג'ו את פרטנר לאחר מסכת שינויים קוסמטית קטנה ועם מנועים חדשים, אך מכנה אותו "דור 3".
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
בחניה
כבר במבט ראשון ברור, גם ממרחקים, כי מדובר בפרטנר. השינוי בחרטום מהותי עם הסבכה החדשה, וזו יחד עם יחידות התאורה והפגושים המעודכנים, מתקרבים למראה החדש של פיג'ו - ובכל זאת, זוהי פרטנר שאין לטעות בה. מבט בוחן לצידי הרכב ואחוריו מוצא שינויים, אבל אלה מינוריים מאוד, ולא ברור מדוע בפיג'ו מתעקשים שזהו דגם כל חדש ולא מתיחת פנים. רמת הגימור המהודרת לנוסעים, שהיא בפיסגת המבחר, כוללת עיטורי פנאי ונראתה נאה יותר.
סביבת הנהג נשארה דומה לזו הקודמת. ובכל זאת, כיאה למעמד, יש שינויים, והפרטנר צויד במערך המולטימדיה החדש של פיג'ו־סיטרואן במרכז. מול מסך המגע העדכני, בולטים רכיבים מיושנים, אחדים מהם כיהנו עוד ב־206. וזה המקום לציין כי פרטנר יצויד בקרוב במערכת מניעת תאונות עירוניות של פיג'ו. מעבר לכך לא חל שינוי במרחב הטוב ובמבנה השימושי. ברכב ההדגמה שנמסר לנו הותקן גג "זנית" שכולל ארבעה חלונות בגג ותאי אחסון עיליים בנפח של 90 ליטר.
בכביש
אחת הסיבות העיקריות להכרזה כי הפרטנר הוא "חדש", היא ציודו במנועים חדשים. כאן מדובר בעיקר בדיזל העומד בתקן יורו 6, ומנוע ה־1.6 ליטר מייצר 75, 100 ו־120 כ"ס. ויש אפילו גירסה חשמלית. בהשקה אנחנו נוהגים בגירסה החזקה במבחר. אני שמח שהבורר של תיבת ששת ההילוכים קרוב ליד, אבל פחות מתלהב מהתפעול הלא מדויק של המצמד.
מנוע הדיזל החדש של פיג'ו־סיטרואן אינו רועש מדי, אבל גם אינו חרישי. זהו מנוע הפועל באופן נעים למדי ומייצר ביצועים נאותים, ולפי הנתון הרשמי, האצה ל־100 קמ"ש נמשכת 12.9 שניות. מניסיון, בתנאים יום־יומיים, ההבדל בין גירסת ה־120 כ"ס שבה נהגנו, ובין זו שבעלת 100 כ"ס אינו גדול.
סיבוב על הגירסה החשמלית יוצר רושם כי מדובר במנוע חזק בהרבה ממה שמספר עליו נתון ההספק, העומד על 67 כ"ס. במהירויות נמוכות החשמלית חזקה וזריזה - ובוודאי שקטה הרבה יותר - עד כדי סבסוב גלגלים בהאצות מעמידה וממהירות איטית. עם זאת היא מאבדת את השוונג מאזור ה־70 קמ"ש ומתקשה לעבור את ה־100 קמ"ש. הנסיעה בפרטנר שופרה והיא נעימה יותר. כמו בדגם הקודם, גם כאן היכולת הדינמית טובה, נוסכת ביטחון ואפילו מפתיעה ברכב מסוג זה. האחיזה טובה וגם אם גלגל ההגה אופקי מדי, המכונית נענית לפקודותיו באופן מדויק. איכות הבלימה מספקת בהחלט.
שיפור מדוד
כמו ברלינגו, אחיו התאום, פיג'ו פרטנר היה תמיד מהטובים בתחום. למרות שהצרפתים טוענים כי מדובר ב"דור חדש", השינויים החיצוניים קטנים, ולא ברור עדיין עד כמה הם ימצאו ביטוי בגרסאות הפחות מהודרות שמגיעות לארץ. למרות שהיצרן יכול היה לעשות יותר במקצה שיפורים זה, הרי שלפחות כרגע ומול המתחרים הקיימים נראה שהפרטנר שומר על מיקומו הטוב.
• • •
פיג'ו פרטנר | תעודת זהות

מנוע: 4 ציל' דיזל, 1560 סמ"ק
הספק/סל"ד 120 כ"ס/3500
מומנט/סל"ד 30.5 קג"מ/1750
בסיס גלגלים: 272 ס"מ
מהירות מירבית: (יצרן) 173 קמ"ש
מ־0 ל־100 קמ"ש: (יצרן) 11.4 שנ'
מחיר: לא נמסר
יתרונות: דור חדש למכונית יעילה
חסרונות: שיפורים מעטים ומדודים
• • •
מקום ראשון
רוכבים ישראלים זכו להצלחה אדירה במירוץ ה"רומניאקס". המירוץ הנחשב לאחד הקשים והמפרכים בעולם האופנועים, הוא אירוע מוטורי מהמדרגה הראשונה ברמה עולמית. תומר שמש זכה במקום הראשון בקטגורית ה"ברונז" ובמקום השלישי התייצב זיו כרמי. ניצחון היסטורי. נציין גם את גיל קינן שסיים במקום ה־20 בקטגוריית הסילבר הקשוחה.

גאווה ישראלית. שמש וכרמי // צילום: עומרי גוטמן
סמארט חוזרת
סמארט חוזרת לישראל אחרי תקופה שקטה עם שני דגמים (שניים וארבעה מושבים). הפורטו והפורפור יוצעו כאן עם מנוע ליטר ותיבה רובוטית (71 כ"ס) והמחירים מתחילים ב־100,000 שקלים. בעתיד יוצעו שני הדגמים עם יחידות הנעה חזקות יותר.

ושוב אתכם. סמארט // צילום: יצרן
רנו למוסך
חברת רנו קוראת ל־2057 בעלי רנו קליאו (דור 4) למוסכים בעקבות תקלה אפשרית בצינורות הבלימה בגלגלים הקדמיים. החברה תזמן את בעלי הרכבים האמורים למרכזי השירות של החברה שם יוחלפו הצינורות במידת הצורך. מרנו מוסרים כי במקרים נדירים התקנה לקויה תגרום לשחיקה בצינורות הבלימה הקדמיים. הודעה תשלח לבעלי הרכבים הרלוונטים.
אריאל אלסיבוני, מגזין אוטוטעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו