אופל הציגה את הדור החמישי של הקורסה בקיץ 2014, עם הבטחה לשיפור משמעותי בכל מדד ביחס לקורסה הקודמת. וזה מעניין, כי הקורסה החדשה מבוססת בכבדות על הקורסה הקודמת שהושקה עוד בשנת 2006. הדגם החדש מגיע אלינו בגירסת 3 או 5 דלתות, עם מנוע אחד: 1.4 ליטר המייצר הספק של 90 כ"ס. מנוע זה מוצע עם תיבת הילוכים ידנית, אוטומטית או רובוטית.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
מבט מעמיק יותר יחשוף את הקווים המוכרים של הדגם היוצא, עניין שבולט במיוחד מהצד. החזית והאחוריים, שמפגינים מראה עדכני ומודרני יותר, אחראים למראה שונה מזה של הדור היוצא ונאה בסך הכל. בניגוד גמור לעיצוב החיצוני, בתא הנוסעים לא נותר זכר לדור הקודם. אמנם לא תמצאו כאן הברקות עיצוביות כלשהן, אך סביבת הנהג נאה למדי. החומרים נעימים למגע, ההרכבה טובה והתחושה מוצקה ו"גרמנית" למדי. עוד בתא הנוסעים - המרחב טוב מלפנים ומאחור, אך המושבים עצמם, נוקשים (כולם) ובעלי מסעד נמוך וקצר (מאחור). תא המטען סביר בנפחו ביחס לקטגוריה עם 285 ליטר. התא מציע מבנה מרובע ויעיל, אך המפתן גבוה ופתח ההטענה מעט צר.
בדרכים בעיר, המתלים הנוקשים מתקשים לסנן שיבושים קטנים בפני האספלט (בייחוד בליטות). בניגוד למקובל, אופי הפעולה הזה אינו משתפר גם כשיוצאים מחוץ לעיר והמהירות עולה. עם זאת, הקורסה מתמודדת היטב עם שקעים בכביש ושיבושים גדולים ואינה מתרסקת גם על הנבזיים שבהם.
מבחינת רעשים, היא במקום טוב באמצע ביחס לבנות הקטגוריה. רעשי המנוע חודרים לתא הנוסעים, אך נותרים ברמה סבירה גם כאשר הסל"ד עולה. רעשי הרוח נמוכים, ורעשי הכביש מושפעים יותר מכרגיל מאיכות הסלילה, ונעים בין "טוב" ל"בינוני מינוס". בשיוט ב־100 קמ"ש, מחט הסל"ד נחה על 2,500 סל"ד. הקורסה מצוידת במנוע ה־1.4 ליטרים, המוכר מהדגם היוצא, אבל הפעם הוא מוצע בהספק הנמוך ב־10 כ"ס (ל־90 כ"ס). מנגד, אופל שידכה למנוע תיבה חדשה עם שישה הילוכים (ארבעה בקודמת), שמסייעת לקורסה להשיג ביצועים (על הנייר) זהים לקודמת: 13.9 שניות בתאוצה ל־100 קמ"ש ו־170 קמ"ש מירביים, למרות ההספק המופחת. אלו נתונים לא מזהירים ביחס למקובל היום, וכך גם בפועל בכביש. בנסיעה גוש־דנית מישורית ורגועה סביר להניח שלא יהיו לכם תלונות, אך ברגע שתדרשו יותר המחסור בסוסים יורגש. גם מבחינת צריכת הדלק אין בשורה של ממש עם כ־16 ק"מ לליטר בנסיעה בין־עירונית נינוחה.
התנהגות הכביש נוסכת ביטחון. זווית גלגול שטוחה, הגה חד ומהיר ודוושת בלם מדויקת עם עוצמת בלימה ראויה כמובן משלימים תמונה חיובית למדי. הקורסה זכתה בארבעה כוכבים במבחן הריסוק של יורו NCAP, ואלינו היא מגיעה כשהיא מצוידת בשש כריות אוויר, אך ללא מערכות בטיחות אקטיביות כמו שיש לחלק מהמתחרות, הסיבה העיקרית שבגללה נמנע ממנה הכוכב החמישי.
האופל קורסה ביצעה קפיצה מורגשת ביחס לדור הקודם. היא בעלת עיצוב עדכני, תא נוסעים נעים, איכותי ומרווח ובעלת התנהגות כביש טובה. מנגד, היא מתקשה להתבלט במשהו מעל התחרות ובחלק מהתחומים - בעיקר בביצועים, בצריכת הדלק ובמערכות הבטיחות החכמות - היא נשארת מאחור. כשזה מגיע עם מחיר לא נמוך, אם כי לא חריג בקטגוריה, אין מנוס מהמסקנה כי אולי מדובר בצעד גדול עבור הקורסה, אבל קטן למדי מבחינת הקטגוריה.
• • •
אופל קורסה | תעודת זהות
דגם: אופל קורסה 1.4 ל' אוט'
מנוע: 4 ציל', 1,398 סמ"ק
הספק: 90 כ"ס/6,000 סל"ד
מומנט: 13.2 קג"מ/4,000 סל"ד
בסיס גלגלים: 251 ס"מ
מהירות מירבית (יצרן): 170 קמ"ש
0 ל־100 קמ"ש (יצרן): 13.9 שנ'
מחיר: 101,000 שקלים
מצד אחד: השתפרה מכל בחינה
מצד שני: גם המתחרות
מג'יפ עירוני ועד אקסטרים־אנדורו
ג'יפ של פיאט פיאט החלה לשווק בישראל את ה־500X, קרוס אובר קטן ואופנתי שמשתמש בשפה העיצובית של ה־500 המוצלחת. הגירסה העיקרית תשווק עם מנוע 1.4 טורבו עם 140 כ"ס והמחירים מתחילים מ־123,000 שקלים.
קטנה שגדלה. פיאט 500X // צילום: אלירן אביטל
ישראלים יתחרו בגרמניה רז הימן והילל סגל, שמייצגים את ישראל בכבוד במירוצי ראלי־רייד בניכר, יתחרו בראלי ברסלאו (גרמניה). קבוצת פוינטר 3M הישראלית תתייצב על קו הזינוק בגרמניה במטרה להגיע לקו הסיום, 2,000 ק"מ מאוחר יותר בפולין - על הפודיום, כהרגלם באירועים מסוג זה.
מקווים לפודיום. רז הימן והילל סגל // צילום: Yana Stancheva
ספרדי מדגים בישראל אלפרדו גומז, כוכב מירוצי האקסטרים־אנדורו, ביקר בשבוע האחרון בישראל כשהוא מותיר את קהל רוכבי השטח הישראלי פעורי פה.
רמה עולמית. אלפרדו גומז // צילום: רונן טופלברג
