עבודות הרכבת הקלה בגוש דן בעיצומן, ולמרות הרצון לראות את הפרויקט מתקדם ומיושם, יש החוששים ממנו בשנים הקרובות. מוטי שפירא, מנכ"ל לה"ב (לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל) פנה לשר הפנים, לראש עיריית תל אביב ולגורמים נוספים וביקש טיפול בעסקים קטנים ובינוניים שיפגעו מעבודות הרכבת הקלה.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
"יש להקצות תקציב לפתרון בעיות אשראי, המהווה תנאי קיום כתוצאה מירידה בפעילות עסקית בגין העבודות, הנחות מובנות בארנונה לפי התקדמות קצב העבודות, הפניית הפיקוח העירוני לסיוע לבעלי העסקים במקום ולאזורי העבודות", ביקש שפירא.
מרגש: שוטר מג"ב שנפגע בפיגוע - התעורר
במכתבו כותב, בין היתר, שפירא כי "אנו מברכים על היוזמה ועל החשיבות הרבה לתושבי העיר, למבקריה ולבעלי העסקים במרחב העירוני. יחד עם זאת, אנו מבקשים להביא בפניכם את מחאת העסקים הקטנים והבינוניים הנמצאים במרחב הקרבה המידית של העבודות המתוכננות, אשר לדעתינו, ראויים להתייחסות שונה ולפתרונות מתקדמים יותר לתקופת העבודות".
שפירא מסכם וטוען כי "הנימוק שהעבודות ישביחו את המסחר בעתיד אינן מבוססות מחקרית והמשך הארוך של העבודות לא יאפשר לעסקים להתאושש. כאמור, אני רואה בנושא זה שילוב בין הממשלה המרכזית והשלטון המקומי ועל כן אבקשכם לבחון פתרונות הולמים בהתאם. איננו יכולים לסמוך על חברת נת"ע בעצמה אשר תוכל לפתור בעיות אלה".
בשבוע הבא יתקיים דיון בועדת הכלכלה בכנסת ובכוונת לה"ב לדרוש התייחסות לנושא פיצוי העסקים הקטנים והבינוניים בוועדה.
נמצאים באי ודאות ואין תשובות
בעלי העסקים יצחק קיילס וישי גרינוולד, בעלי חנות דיו בפינת שדרות יהודית מודאגים מאד. "עוד מעט סוגרים כאן את כל המקום ולמעשה סוגרים לי את הפרנסה. העירייה אומרת שהיו עשרות מפגשים בין בעלי החנויות לבין מי שאחראי על זה אבל זה לא נכון, אלינו הגיעו שתי דיילות שאמרו שהם הכותבת אבל לא ידעו לתת לנו שום פרט".
"אנחנו לא יודעים מתי ייסגר, לכמה זמן, מה זה אומר ייסגר, מה נעשה, כלום. אנחנו באי ודאות. הם דיברו על זה שהעירייה תקים פעם או פעמיים בשבוע שוק שבא נוכל למכור מוצרים אבל אנחנו לא חנות ירקות, יש לנו קליינטים קבועים שבאים לפה לקנות דברים ספציפיים, אם לא יוכלו להתקרב לכאן זו בעיה מאד גדולה. בכלל, מי ידאג לפגיעה בהכנסות שלנו שבוודאי ירדו? אם יהיה גדרות ולא יראו את השלטים למה שהעירייה תמשיך לקבל מס על השלטים?"
קרנית כהן (42), המתגוררת בסמוך אומרת "זה הולך להיות סיוט, גם ככה הכל פקוק פה בשעות מסוימות ועכשיו בכלל אין סיכוי להגיע אול לחזור מהעבודה. וזה עוד לפני שדיברנו על הרעש והלכלוך".
אבל לא כולם מתלוננים. קובי אדית, שחנותו מלך השווארמה, עומדת גם היא בסמוך לשדרות יהודית, היכן שמתוכננת לקום תחנה, דווקא נשמע מרוצה. "כולם מסביבי רואים שחורות אבל אני אופטימי. נכון שזה יפריע במשך תקופה ארוכה, אבל צריך לחשוב בגדול יותר, עושים פה דבר גדול שאחרי זה יהפוך את כל הנושא של התחבורה למשהו שעוד לא ראינו. אני דווקא חושב שזו יכולה להיות הזדמנות כלכלית, במהלך החפירות יהיו פה פועלים והם יצטרכו לאכול ולשתות וגם אחרי החפירות יהיו פה יותר אנשים".
בעיריית תל אביב הגיבו לטענות בעלי העסקים. "מדובר בפרויקט ממשלתי רחב היקף והעירייה עושה כל שביכולתה לסייע למימושו. על פי החוק העירייה איננה מוסמכת לוותר על תשלומי ארנונה, והנושא מצריך חקיקה מתאימה של המדינה. בימים אלה עומלת העירייה על קיומם של אירועי מכירות שונים על מנת לסייע לבעלי העסקים הפועלים בסמיכות לאתרי העבודה. יצויין כי החל מחודש מרץ נערכו 11 מפגשים עם בעלי עסקים בהובלת חברת נת"ע ובשיתוף העירייה."
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
