עכשו זה רישמי. בשני לאוגוסט הקרוב יחלו העבודות על המנהרות והתחנות שיהוו חלק מתוואי הנסיעה של הרכבת הקלה בגוש דן. כפי שדיווחנו בתחילת השבוע הצפי לסיום העבודות הינו אוקטובר שנת 2021. זאת במידה ולא יהיו עיכובים כפי שהיו בשנים האחרונות עד שיצאו העבודות המרכזיות לדרך. בכל מקרה ההערכה היא ב2017 יחל חלק מהקו לפעול. עלות הפרוייקט 17 מיליארד שקלים.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
שר התחבורה, ישראל כ"ץ, שפתח הבוקר (שני) את המפגש עם הנהלת חברת נת"ע ועם אנשי התקשורת, אמר בין היתר: "אנחנו נמצאים כאן בנקודה מאוד משמעותית - ממש יוצאים לדרך בהקמת מה שקרוי ״הקו האדום״ מפ״ת ועד בת ים. אין שום ספק שבמציאות הישראלית, כשאני מסתכל על גוש דן בתור המרכז העסקי, מרכז האוכלוסייה הגדול ביותר והמקום אליו כולם מגיעים, אנחנו נוציא לדרך את העבודות שישנו מציאות ויצרפו את גוש דן ואת תל אביב לעולם המתקדם בכל פעם שהבטחתי שהרכבת תצא לדרך, קם מישהו עם השגות כאלה ואחרות. והנה אנחנו עומדים בפני תחילת העבודות עצמן. אם משה העביר את ישראל 40 שנה במדבר- אנחנו הולכים לעשות זאת בשש שנים. אנחנו יוצאים לדרך קשה, הכרחית, אני משוכנע ביכולת הביצוע ומשוכנע שנגיע ליעד שהצבנו ולא תהיה חריגה מהאומדן שהגיעו אליו – שהוא אומדן ריאלי גם על דעת אנשי האוצר שכידוע הם אינם נדיבים. זה יהיה קשה אבל נעשה זאת". סיכם השר כץ.
נציין כי "הקו האדום" יפעל יפעל בחציו מעל פני הקרקע וחציו מתחת לפני הקרקע. הכוונה היא שרוב התחנות שיבנו מתחת לפי הקרקע ישמשו גם בעת חירום כמחסה. נוסיף, כפי שכבר דיווחנו, שבמהלך תקופת העבודות כדי להקל על הציבור יופעלו חניוני חנה- וסע, מערך שאטלים בתדירות של כל 5 דקות בשעות השיא, נתיבי תחבורה ציבורית לאורך תוואי העבודות, אכיפה באמצעות כח משטרה ייעודי, תגבור אוטובוסים בשעות השיא, תגבור תדירות הרכבת, ועוד.
ייהרס גשר מעריב
מנכ"ל נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) יהודה בר-און וקרן טרנר, סמנכ"לית בכירה תשתיות ותאום תחבורתי במשרד התחבורה ודרור גנון מנהל אגף בכיר תחבורה ציבורית, הציגו בהרחבה בשיום שני את פרטי התוכנית כולל מועדי ושלבי ביצוע העבודות, הסדרי התנועה החדשים ומכלול הפתרונות אשר יוצעו לציבור במטרה להקל על עומסי התנועה הצפויים בזמן העבודות.
קבוצת דניה סיבוס ו-CCECC הסינית נבחרו לבנות את תחנת קרליבך של הרכבת הקלה בתל אביב. התחנה הזו היא הגדולה והמורכבת ביותר לבנייה מבין כל התחנות התת קרקעיות של קו האדום. תחנת קרליבך משלבת למעשה שלוש קומות תת קרקעיות, הראשונה לכרטוס, השנייה להעלאה והורדת נוסעים מקרונות הרכבת הקלה של הקו האדום והשלישית עבור רכבת הקו הירוק העתידי. בשלב הראשון של ביצוע העבודות, ייהרס גשר מעריב ובמקומו יוקם מעבר משוקע לכלי הרכב מרחוב יצחק שדה לרח' לינקולן וקרליבך.
הזוכות הללו יטפלו גם במקטע המערבי הכולל 2 מנהרות מקבילות באורך כ-5 ק"מ כל אחת (סה"כ 10 ק"מ) ובניית ששת תחנות הרכבת התחתית ב- אלנבי, שדרות יהודית, שאול המלך, ארלוזורוב, אבא הילל וביאליק. בנוסף, תכולת העבודה תכלול גם שיקום הרחובות והחזרת המצב לקדמותו במקטע העילי .
בנת"ע החלו כבר להיערך להסדרי התנועה החדשים שיחולו עם תחילת העבודות בתחנת קרליבך: לצורך כך יבוצעו שינויים בהסדרי התנועה לאורך רחוב המסגר הכוללים: הזזת איי תנועה, הוספת רמזורים, ביטול פניות, הוספה והחלפה של תחנות אוטובוס. עם תחילת ביצוע העבודות תנועת כלי הרכב הבאים מבגין מכיוון צפון אל רחוב המסגר תחסם, תינתן העדפה לתח"צ ברחוב המסגר, יחסם רחוב בגין במקטע רח' החשמונאים – ורח' הרכבת לתנועת רכבים פרטיים והתחבורה הציבורית תופנה בחלקה לרחוב המסגר.
ומה יקרה בשש השנים הקרובות? ההמלצה לציבור להקדים כניסה לתל אביב ולאזורי העבודות וזאת בשל חסימות כבישים שיהיו חלק מהפרוייקט ככל שיתקדם. "אין שום סיבה שבעולם שלא נבקש לשנות את דפוסי הנסיעה. לא מדברים על משהו קיצוני", אמר מנכ"ל נת"ע, יהודה בר און שהסביר עוד כיב קרוב יחתם הסכם יחודי עם המשטרה לצורך אכיפה וסיוע בפרוויקט במיוחד בהכוונת תנועה וסיגרה ופתיחה של רחובות.
נציין כיב אחרונה פנו מאות בעלי עסקים לאורך תוואי העבודות וטענו כי על המדינה למצוא פתרון לפגיעה עתידית בעסקים. בתשובה הסבירו בחברת נת"ע ובמשרד התחבורה, ביום שני , כי יהיו "פתרונות שיוצעו לתושבים ולבתי העסק באזור שייפגע מהבנייה הממושכת". בין היתר זה כולל אפשרות גישה של הולכי רגל לבתי העסק, שעות לטעינה ופריקה של סחורה וכן פתיחת החניונים ליד מתחמי בתי העסק.
נוסיף כי החפירות שיחלו בתחילת אוגוסט יתבצעו בחמישה זורים בתל אביב ובשנים ברמת גן. המדובר באיזורים: ארלוזורוב, יהודית, אלנבי, שאול המלך, קרליבך ואבא הלל וביאליק ברמת גן. חברת נת"ע התחייבה לבניית 3500 מקומות חניה שם יוכלו נהגים להחנות ולהשתמש בשאטלים למקומות העבודה שיצאו כל חמש דקות. עלות החניה בחניונים תיהיה 15 שח ביום. החניונים הראשונים יוקמו בתל ברוך, באצטדיון המושבה בפתח תקווה ובחניון גני יהושע. ב-15 באוגוסט תחל הפעלת חניון מבוא מודיעין. משרד התחבורה התחייב גם להגביר את כלה קווי תחבורה ציבורית בעשרות אוטובוסים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו