"לא יודע כמה תרמתי"

המיליארדר, דניאל אברמס, שמממן גופי שמאל, טוען כי אינו פועל להרצתו של הרצוג לראשות הממשלה

דניאל אברמס // צילום: יח"צ // דניאל אברמס

בראיון שהעניק ל"אולפן שישי" בערוץ 2 שידר המיליארדר היהודי האמריקני דניאל אברמס "פתיחות" ו"כנות" כשהוא מוותר על גינוני הטקס ומתראיין בשיחת פשוטה כמו בוצעה דרך הסקייפ. לכאורה הכי ביתי, חמים ואמין שיש. כשהוא מוצג כך, איך אפשר היה שלא להאמין שהוא רק רוצה בטובתה של ישראל במשך שנים כה רבות?

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

אברמס בן ה־90, שהמגזין "פורבס" העריך את הונו בכ־2 מיליארד דולר, טען שאין לו מושג כמה כסף הוא תורם ל־V15, הקוראת להחלפת השלטון, וציין שיצחק (בוז'י) הרצוג הוא "פטריוט אמיתי", אך הוא היה רוצה ש"יהיה תקיף יותר בדבריו". עוד הזכיר אברמס שהיה "חבר מאוד טוב" של חיים הרצוג ז"ל (אביו של העומד בראש המחנה הציוני), והדגיש שאינו פועל "להרצתו של הרצוג לראשות הממשלה" ושבין "העמותה למחנה הציוני אין שום קשר". 

הוא הוסיף להדגיש, בחיוך כמובן, שהוא "לא עושה שום דבר ולא תורם מבלי לקבל ייעוץ משפטי צמוד שמבהיר שהדבר 'כשר'", ולא שכח לציין שהוא רואה את עצמו גם כחברו של רה"מ בנימין נתניהו ושהם לא תמיד רואים דברים עין בעין. כמו כן העיר אברמס שעל נתניהו לבטל את נאומו הצפוי בקונגרס האמריקני.

אז מי אתה, דניאל אברמס, המממן העיקרי שעומד מאחורי ארגון V15, שמביתו שבפלורידה מצהיר שהוא "עוזר לישראל לקבל את ראש הממשלה הטוב ביותר שהיא יכולה לקבל"?

פרס, אולמרט וברק

אם לחלק מכם השם דניאל אברמס נשמע מוכר, הרי זה משום שאברמס מעורב עד צוואר בפוליטיקה בישראל. המיליארדר האמריקני, שעשה את הונו מהמוצר הדיאטטי "סלים פאסט", מזרים כבר שנים מיליוני דולרים לפוליטיקאים וליוזמות של ארגונים ועמותות הקשורים לשמאל, בארץ ובעולם. פה ושם גם היו עסקים או ניסיונות לקדם עסקים בארץ.

הקלדת השם דניאל אברמס (או אברהמס, או אברהם) בגוגל מעלה עשרות אזכורים, חלקם שנוי במחלוקת. במהלך השנים הספיק לתרום לשמעון פרס - הן לקמפיין, הן בטיסת "טרמפ" במטוסו הפרטי בארה"ב והן עבור מרכז פרס לשלום - לאהוד ברק, ליצחק (בוז'י) הרצוג, לעמי איילון ולאהוד אולמרט - בהתמודדות לראשות עיריית ירושלים, וכן קנה ממנו את הבית ברחוב כ"ט בנובמבר והתיר לו להתגורר בו אחר כך בשכירות נעימה ומתחשבת, שילם לו 1.2 מיליון דולר עבור ייעוץ (לאחר שכבר לא היה רה"מ), מימן את הגנתה של שולה זקן בסך 50 אלף דולר בפרשת הולילנד בבית המשפט המחוזי בירושלים ועוד. 

נוסף על כך, תרם אברמס לאופיר פינס, למחאה החברתית שנערכה בשנת 2011, למועצה לשלום ולביטחון, לתנועת "קול אחד", לקרן החדשה לישראל, למרכז ש. דניאל אברהם לדיאלוג אסטרטגי הפועל במסגרת המכללה האקדמית נתניה, למרכז דניאל אברהם לשלום במזרח התיכון הפועל בוושינגטון וגם לבנימין נתניהו, בתקופה שבה סבר כי יוכל לגרום לו לקבל את היוזמה הסעודית־ערבית, שמטרתה להשיג הסדר עם הפלשתינים.

מיליונים לארגוני שמאל

נציגו של אברמס בישראל, השגריר לשעבר אבי גיל, העובד במכון המחקר של אברמס בישראל, נמנה עם מעגל האנשים המקורבים לפרס והיה בין מייסדי מרכז פרס לשלום. גיל, שכיהן בעבר כמנכ"ל משרד החוץ כשפרס היה שר החוץ, שימש בהתנדבות יועצו המדיני של פרס כשכבר היה נשיא והתלווה לא פעם למסעותיו. 

לאחרונה, כששאלנו את גיל אם מר אברמס תומך ומסייע ל"מפקדים למען ביטחון ישראל" ואם הוא עצמו מייעץ לעמותה, ענה כי "העביר את השאלות למשרדו של מר דניאל אברהם בארה"ב", כדי שיספקו את התשובות. 

לבסוף השיב גיל כי השאלות הועברו למשרד יחסי הציבור אשר נשכר בידי עמותת "מפקדים למען ביטחון ישראל". משרד זה מסר, בתשובה לפניית "ישראל היום", כי אינו מעוניין לחשוף את שמות התורמים "בשלב זה" וכי כל פעילות של חברי התנועה מתבצעת בהתנדבות. עד לאחרונה היה אחד מבעלי המשרד, נסים דואק, יועצו האסטרטגי הבכיר של הרצוג. דואק, שהודיע להרצוג לפני כמה חודשים שיפסיק לייעץ לו באופן שוטף, נענה לבקשתו להישאר "במטבחון הכי מצומצם שלו". שותפו של דואק למשרד, רן אהרן, הוא יועץ התקשורת של מרצ. 

כששאלנו את משרד יחסי הציבור של V15 אם אברמס נמנה עם תורמי הארגון, הוא סירב לאשר. ואולם, באורח פלא, כאשר העניין עלה לכותרות, נידב הארגון "גילוי נאות" והודה שגם אברמס בין תורמיו הבולטים. אם כך, מה בדיוק הפריע לו לאשר זאת רק ימים ספורים לפני כן?

מעניין לשים לב למיזוג הבא: עמותת "קול אחד", אשר קיבלה מימון גם מהממשל האמריקני ואשר לה סניף גם ברמאללה, הודיעה בכלי תקשורת שונים כי פעילותה "תיבלע" בפעילות הארגון ה"לא פוליטי" V15. 

מדוע שארגון שקיים כבר כמה שנים יסכים או ירצה להיבלע בארגון חדש, קטן ולא מוכר שהוקם רק כדי להחליף את השלטון ב־2015? ומה יעשה הארגון האחד (שהוא שניים) ביום שאחרי הבחירות? יתאדה? והאם באמת סביר להניח שמיליארדר בעל אג'נדה פוליטית שהיא מבחינתו "משימת חיים" לא יידע מה נעשה בכספו בעניין זה? 

"קמפיין הגנרלים"

בתוך כך, בליכוד ממשיכים לתקוף את "קמפיין הגנרלים" ואומרים כי "מדובר בגנרלים ממחנה השמאל אשר רוצים למסור את שטחי יהודה ושומרון ולהקים בהם מדינה לערבים. כיום אנו יודעים כי כל שטח שמתפנה במזרח התיכון נתפס מייד על ידי הטרור האיסלאמי הקיצוני. ציפי, בוז'י והגנרלים מהשמאל יביאו להקמת חמאסטן שנייה ליד ת"א ונתב"ג".

בהמשך לעובדה כי איש העסקים המקסיקני דניאל לובצקי, העומד מאחורי V15, הוא גם המממן של קמפיין הגנרלים, הוסיפו בליכוד כי "יתרה מכך, קמפיין הגנרלים הוא חלק מקמפיין פוליטי רב־זרועות, הממומן במיליוני דולרים שמזרימים אנשי שמאל באירופה ובארה"ב לעמותות השמאל בארץ בניגוד לחוקי הבחירות, וכל מטרתו לנסות להפיל את שלטון הליכוד בראשות נתניהו ולהחליפו בממשלת שמאל. זהו ניסיון לגנוב שלטון בכסף".

בהכנת הידיעה השתתף מתי טוכפלד

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר