המונדיאל כבר מאחורינו, אבל הוא סיפק לנו שיעור חשוב בחיים - תזמון זה הכל, לפעמים. למשל, יציאה לנסיעת מבחן ברחובות הולנד (אמסטרדם, אם לדייק) במכונית כתומה, רגע אחרי הניצחון הגדול של הנבחרת הלאומית על נבחרת ספרד, הפכה חוויה שגרתית למדי לבלתי נשכחת. מכל עבר זכיתי לחיוכים, אצבעות מונפות (אגודלים, לא כמו בארץ...) וקריאות עידוד. כל כך הרבה תשומת לב, ואני בסך הכל נמצא במכונית מיני זולה מבית טויוטה.
AYGO
זהו הדור השני לשיתוף הפעולה בין היצרנית היפנית לפיג'ו וסיטרואן הצרפתיות. הפעם טויוטה מבטיחה בידול ברור יותר בין האייגו לאחיות התאומות שלה (סיטרואן C1 ופיג'ו 108), כך שלמרות הבסיס המשותף, חיצונית הן חולקות ביניהן רק חלקי מרכב ספורים.
היצרנית רוצה להפוך את האייגו למכונית שקונים מהלב, לא רק מהראש, ולשם כך מציעה היצרנית מגוון רחב של אפשרויות להתאמה אישית. וזה עובד. העיצוב צעיר ועליז, ולרושם הטוב תורם ה"איקס" הגדול בחזית. מכל זווית מדובר במכונית מיוחדת ושונה בנוף, וזה מפתיע כשזה מגיע ממותג שמרני כגון טויוטה.
X-touch
בתא הנוסעים טויוטה ביצעה קפיצה קדימה, עם קריצה ברורה לקהל צעיר. זה בולט בעיצוב אזור הקונסולה המרכזית, שם מונחת מערכת מולטימדיה נוחה לתפעול בעלת מסך מגע צבעוני בגודל 7 אינץ'. היא כוללת קישוריות בלוטות', אפשרות שיקוף של הטלפון על המסך - והכי חשוב, היא תגיע גם אלינו. כמקובל בקטגוריה, הפלסטיקה פשוטה אבל ההרכבה הדוקה והתא משדר תחושת חוסן. יש פחות חלקי פח חשופים מבדור הקודם, והם משולבים היטב בעיצוב, כך שהם לא יוצרים תחושה זולה.
קטנה אבל גדולה
האייגו שומרת על מידות דומות לאלו של הדור היוצא ונשארת אחת מהקטנות בקטגוריה. כך יוצא שהנוסעים מלפנים ייהנו ממרווח טוב, אך מאחור חסר מקום, בעיקר במרווח לברכיים. תא המטען גדל מעט, אך הוא עדיין קטן.
X-shift
האייגו תגיע אלינו בשתי גרסאות - ידנית או רובוטית - שתיהן יעשו שימוש במנוע המוכר מהדור הקודם. המנוע הקטן (1.0 ליטר, 3 ציל') עבר שדרוג מקיף (שינויים לראש המנוע, העלאת יחס דחיסה ועוד) במטרה להפוך אותו לחסכוני ונקי מבעבר. ונראה שזה השתלם, טויוטה מצהירה על צריכת דלק ממוצעת של 24.3 ק"מ לליטר, ובנסיעת המבחן לא היה קשה להגיע לכ־19 ק"מ לליטר.
משאר הבחינות, יחידת ההנעה פחות מרשימה. המנוע המחודש מפיק את עיקר כוחו בסל"ד גבוה, וכל תאוצה משמעותית דורשת לאמצו - אז הוא גם מוחה ברמת רעש גבוהה. הוא בכלל נשמע יותר מדי בחלל תא הנוסעים, גם בשיוט רגוע הוא נוכח, וזה מפריע לאורך זמן. תיבת ההילוכים הידנית היתה קלה לתפעול, רק חבל שיחסי ההעברה הארוכים הקשו את מיצוי יכולותיו של המנוע.
התיבה הרובוטית (מצמד יחיד), זו שצפויה להיות הפופולרית בארץ, היא גירסה משופרת של זו ששירתה את האייגו הקודמת. לחיוב אספר כי מורגש שיפור באופי פעולתה, עם העברות הילוכים חלקות ושקטות יותר מבדור היוצא, אך בסופו של יום היא עדיין מעבירה הילוכים באיטיות ותחבוט תחת עומס.
נעימה במיוחד
האייגו הפתיעה עם נוחות נסיעה טובה ברחובותיה של אמסטרדם. היא מרגישה נעימה בהרבה מהדור היוצא, אמנם נוקשה, אבל מצליחה לשכך בצורה יעילה את מרבית המפגעים. גם מחוץ לעיר נוחות הנסיעה נותרה טובה, ולכך תרמו גם המושבים הנוחים. בעיר, אזור המחיה הטבעי של מכוניות מסוגה, האייגו הרגישה בבית בזכות הגה קל וקוטר סיבוב צנוע. אפילו התנהגות הכביש, למרות שהיה קשה למצוא קטע מפותל ראוי בהולנד השטוחה, הפתיעה לטובה עם הפניה ראשונית מהירה ותגובות שלדה טובות.
X-clusive
האייגו החדשה מציעה לקהל הרחב עיצוב נועז וכמויות אדירות של סגנון ואינדיבידואליות - עניין נדיר בקטגוריה הזו. נוסף על נוחות הנסיעה הטובה, האבזור העשיר שיוצע בארץ וצריכת הדלק הנמוכה - מתקבל הרושם כי יש כאן עסק עם מתחרה מעניינת, גם אם לא כזו שתתאים לכל אחד.
* * *
טויוטה אייגו | תעודת זהות

דגם: טויוטה אייגו 1.0 ל' רוב' (ידנית)
מנוע: 3 ציל', 998 סמ"ק
הספק: 69 כ"ס ב־6,000 סל"ד
מומנט: 9.7 קג"מ ב־4,300 סל"ד
בסיס גלגלים: 234 ס"מ
מהירות מירבית: 160 קמ"ש
תאוצה מ־0 ל־100 קמ"ש: 14.2 שנ'
מחיר משוער: 74,000 שקלים
יתרון: אבזור, נוחות נסיעה, עיצוב
חיסרון: מנוע מחוספס
* * *
נוט מתחדש
דור חדש לניסאן נוט צפוי להגיע באוקטובר הקרוב. הוא יצויד במנוע בנזין בנפח 1.2 ליטר (98 כ"ס). הנוט תוצע בארץ עם תיבה רציפה בלבד ותתמקם בלב קטגוריית המיקרו־ואנים בארץ. המחיר צפוי לנוע באזור ה־110,000 שקלים – מדובר במחיר נמוך בכמה אלפי שקלים מזה שנדרש עבור הדור היוצא.

חדש וזול יותר. ניסאן נוט // צילום: יח"צ
ג'ימני חוזר
לפני ארבע שנים הופסק שיווקה של הסוזוקי ג'ימני בישראל בגלל מחסור בבקרת יציבות כפי שמחייב החוק. היצרן החל להתקין את הבקרה האמורה, והג'ימני (מתוח הפנים) חוזר אלינו. בבסיסו זהו אוטו קטן אך קשוח שהוצג ב־1998. המחיר לגירסה האוטומטית (1.3 ליטר, 85 כ"ס) צפוי לעמוד על כ־115,000 שקלים (ותהיה גם גירסה ידנית).

קטן וקשוח. ג'ימני // צילום: יח"צ
44 ק"מ לליטר
וספה מתחילה לשווק בישראל את הפרימוורה 125 סמ"ק. מדובר בקטנוע חדש המצויד במנוע ארבע פעימות בעל שלושה שסתומים. בווספה מתגאים בפליטת מזהמים נמוכה מאוד למנוע זה וביעילות פעולה המתבטאת בנתון צריכת הדלק (44 ק"מ לליטר).

אביב איטלקי. וספה פרימוורה // צילום: יח"צ
אריאל אלסיבוני