מטוס אל על חונך את מסלול 21 // צילום: גדעון מרקוביץ' // מטוס אל על חונך את מסלול 21

נתב"ג: נפתח מסלול 21 המשופץ

פרויקט שדרוג המסלולים בנתב"ג הסתיים • היום חנך אותו מטוס של אל על

בסילון מים חגיגי התקבל הבוקר מטוס 737-800 של אל על, שחנך את מסלול 21 המשופץ בנמל התעופה בן גוריון, כשנחת בשעה 09:25 בחזרה מרודוס. בכך הגיע לסיומו פרויקט שדרוג מערך המסלולים בשער האווירי הראשי של ישראל, שנמשך כארבע שנים, ויחל עידן שבו לראשונה ניתן יהיה בו זמנית גם להמריא וגם לנחות בנתב"ג.

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

מסלול 21 מאפשר נחיתות מצפון, במקביל להמראות מערבה ממסלול 26, כשיש הפרדה בטיחותית מלאה בין המטוסים. מאז ראשית השנה, קיימת עלייה של כ-15 אחוז ויותר בתנועת הנוסעים לעומת שנת 2013, ועלייה של 14 אחוז בתנועת המטוסים.

טקס התזת המים המסורתי בנתב"ג // צילום: גדעון מרקוביץ'

סיום פרויקט  המסלולים מאפשר מסלולי הסעה מהירים ומקוצרים בנתב"ג והסעה של בין 7-10 דקות למטוס, וכמו כן אפשרות הגעה לנחיתה ופינוי מסלול מהיר. לקיצור זמן ההסעה על המסלול יש משמעות כלכלית לחברות התעופה, השורפות דלק בעיקר בהליך ההסעה, ומשמעות דרמטית בהקשר של איכות הסביבה.

המראה ונחיתה באותו מסלול

הפעלת שני מסלולים נפרדים, אחד להמראות ושני לנחיתות, יאפשר להכפיל את תנועת המטוסים בנמל, הצפויה לגדול השנה בעשרות אחוזים בעקבות הסכם "השמים הפתוחים". בפרויקט שדרוג המסלולים, שנמשך יותר משנתיים, השקיעה רשות שדות התעופה יותר ממיליארד שקלים. לדברי שר התחבורה ישראל כ"ץ, "זהו שלב נוסף ביישום השמיים הפתוחים בתחרות הוגנת ליותר יעדי טיסה, יותר חברות תעופה ובהכפלת התנועה האווירית. קיימת עלייה במספר הטיסות והנוסעים וזהו חלק ממהפך המחירים המאפשר לטוס במחירי תחרות השווים לכל כיס".    

בטקס אמר יו"ר רשות שדות התעופה עובדיה עלי, כי "החלטות המועצה, הפיקוח, מסירותם של עובדי רש"ת והאיתנות הפיננסית הם שהביאו לסיום הפרויקט במועד המתוכנן. ביצענו ואנו מבצעים פרויקטים בהיקף של כ-3.5 מיליארד שקלים לשיפור הבטיחות והשרות, בהסתמכות על מקורותיה הפנימים של  רש"ת בלבד. האפשרות להכפיל את התנועה האווירית מאפשרת לנו להתמודד עם העלייה הדרמטית בתנועת הנוסעים והמטוסים". לדבריו, בפרויקט הוגדלו תשתיות התעופה, שופרה הבטיחות ונשמר איזון של חלוקת הרעש בין יישובי הסביבה. 

השר כץ במסלול 21

לדברי מנכ"ל רש"ת, יעקב גנות, "הצלחנו להוסיף טיסות ולהגדיל את התיירות ולאזן בין צרכים סביבתיים של הישובים סובב נתב"ג לבין פיתוח התעופה האזרחית במדינת ישראל. היום אנו מביאים לסיומו את אחד הפרויקטים המורכבים שידעה המדינה. כשניהלנו את הפרויקט במהלך הארבע שנים אחרונות, תוך גידול משמעותי בתנועת נוסעים ומטוסים ובבטיחות מרבית".

מנהל נתב"ג, שמואל זכאי מסר, כי "זהו הפרויקט המשמעותי ביותר שנעשה בנתב"ג בעשור האחרון, המאפשר הגדלת התנועה האווירית ובצורה בטוחה". לדבריו, "היום אנחנו יכולים להתגאות בנמל תעופה בטוח יותר, חדיש, מודרני ויעיל שיאפשר לתעופה האזרחית במדינת ישראל לגדול ולהשפיע על התוצר הלאומי הגולמי".  באיגרת מיוחדת לעובדי הרשות הודה זכאי לעובדי נמל התעופה, למנהלים, לסמנכ"לים וכל אלה שנטלו חלק בפרויקט שידרוג המסלולים. 

עם סיום השיפוץ, יפוזר הרעש בחלוקה טובה יותר ומאוזנת יותר בין ישובי הסביבה. בשעות הבוקר ירד  סף הרעש ב-3 דציבלים על ידי הגבלת מטוסים כבדים להמראות בחצי השעה הראשונה לפתיחת השדה, מה שאומר המראת מטוסים עם סף רעש נמוך יותר. גם  שעות העוצר בנתב"ג הפכו לתקנה מסודרת בין 01:40 ועד 5:40 לא יהיו המראות בנתב"ג (4:50 קיץ, 5:20 חורף) וב-30 דקות שלאחר תום ההמראות ימריאו רק מטוסים שקטים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...