הרכב הפרטי נולד כסמל החופש האולטימטיבי - הוא חולל מהפכה כשאיפשר לאזרחים לצאת לכל יעד שיחפצו בלי להיות תלויים באיש. אלא שכעת מהפכה משמעותית אחרת, המהפכה הסלולרית, נוגסת בחופש זה: יצרני רכב מובילים שילבו ברכביהם כרטיס SIM סלולרי, המאפשר להם להתקשר אל הרכב ולשאוב ממנו מידע.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
מדובר במכוניות שיוצרו החל משנת 2010 והסים הסלולרי מאפשר ליצרניות להתקשר אל הרכב ולקבל מידע מהמחשב שבתוכו. בין השאר מדובר במידע כגון מצב המנוע, צריכת הדלק, הקילומטרז' וכל תחום התחזוקה שנשלט על ידי מחשב הרכב.
את העובדה המעניינת הזו חשפה החברה הישראלית Starhome, ספקית שירותי תקשורת ופתרונות ניידים מרעננה, המנטרת את מצב ה"נדידה" של כרטיסי סים ומספקת שירותי נדידה ליותר מ־200 מפעילי סלולר ב־130 מדינות שונות.
בחברה גילו כי נוסף על כרטיסי הסים של חברות הסלולר המקומיות ושל מפעילי סלולר בחו"ל, מגיעים לישראל משלוחים גדולים של כרטיסי סים בתוך המכוניות, ואלו מופעלים מפעם לפעם, כנראה כאשר היצרנים בודקים באמצעותם מה מצב הרכב.
יצוין כי יש גם יצרנים המספקים לנהגים מערכת שליטה מרחוק ברכב באמצעות הסים הפנימי. כך למשל, חברת ג'נרל מוטורס מפעילה את שירות OnStar Remote Link המאפשר לבעל הרכב לשלוט מרחוק ברכבו - להניע, לכבות את המנוע, לנעול את הרכב, לסגור את החלונות, לכבות את מערכת המולטימדיה והכל באמצעות אפליקציה סלולרית בסמארטפון.
בנוסף, האפליקציה גם מסוגלת לאתר את מקום הרכב בדיוק של שני מטרים ולאתר אותו במקרה של גניבה, וגם לכבות את המנוע ולהשבית את הרכב. באמצעות מערכת זו אפשר גם לקבל סיוע באבחון מרחוק של תקלות, וגם לקבל הצעות לתיקון התקלה בזמן אמת.
יצרנים אחרים מספקים מערכות שליטה לכל סוגי הרכב, שאפשר להרכיבן על מכוניות שכבר עלו על הכביש. מערכת כזו של חברת connect2car המאפשרת להניע את הרכב מרחוק, לנעול את דלתותיו ולהשבית אותו מהטלפון הסלולרי, עולה 200 דולר, ודגם משוכלל יותר עולה 370 דולרים.
בתעשיית הסלולר מעריכים כי עד שנת 2025 כל כלי הרכב שינועו בכבישים יהיו מקושרים למערכות ניטור סלולריות, הן למטרות אבטחה והן למטרות תחזוקה של הרכב. המערכות הללו יותקנו במפעלי ההרכבה לפני המסירה ללקוח.
